Business Construct

Termoizolatii: Cu toata viteza spre zid

Cu toata viteza spre zid
26.02.2009, 16:40 103

Companiile de profil vor renunta anul acesta la investitii de amploare in extinderea capacitatilor de productie si nu sunt excluse posibile falimente sau preluari de societati, in contextul in care intr-un scenariu optimist piata panourilor termoizolante se va pastra la nivelul lui 2008.

Primele estimari pentru anul trecut arata ca piata panourilor termoizolante a ajuns la un volum de 10 milioane de metri patrati, valoarea acesteia ridicandu-se la peste 160 de milioane de euro. Fata de 2007, piata a inregistrat un avans de aproximativ 17%, pe fondul boomului imobiliar din prima parte a anului, insa cresterea a fost puternic afectata de contractia industriei de constructii din ultimul trimestru al anului trecut.
Pentru acest an, un scenariu optimist vizeaza pastrarea pietei la nivelul din 2008, in cel mai rau caz insa, piata de profil ar putea inregistra o scadere de aproximativ 30%, pe fondul incetinirii sectorului imobiliar, afectat puternic de criza financiara, prin ingreunarea accesului la finantare.
Corectia pietei s-ar putea datora reducerii numarului de constructii rezidentiale, iar scaderea consumului in acest sens ar putea fi compensata de cresterea ponderii constructiilor nerezidentiale si logistice. Majoritatea producatorilor considera insa ca evaluarea pietei in momentul de fata este prematura, in conditiile in care evolutia industriei imobiliare este incerta.
„Pentru 2009 scenariul optimist este pastrarea pietei la un nivel similar in conditiile in care pentru acest an vanzarile de materiale pentru constructiile rezidentiale vor inregistra o scadere de 5-8%, in timp ce materialele pentru constructiile industriale, spatii logistice, spatii de depozitare si frig vor creste cu aproximativ 2-5% fata de 2008. In consecinta se va inregistra o crestere mica a consumului de structuri si confectii metalice si panouri termoizolante. Ca solutii tehnice, acest tip de structuri vor inregistra insa un avans fata de cele clasice cu structuri de beton", a apreciat Andrei Rusu, directorul general al Plastsistem, subsidiara grupului Teraplast Bistrita.
Compania Plastsistem are ca domeniu de activitate incepand cu 2007, odata cu preluarea a 70% din participatie de catre Teraplast, productia de panouri termoizolante si structuri metalice, anterior transferului de actionariat compania realizand doar activitatea de comercializare a materialelor de constructii metalice.
Rezultatele pentru primele noua luni ale 2008 arata o crestere a vanzarilor Plastsistem cu 94% fata de aceeasi perioada a anului precedent, cresterea datorandu-se in special investitiilor in linia de productie.
Pentru acest an compania isi propune o consolidare a pozitiei pe piata prin extinderea activitatilor de comercializare, in special prin parteneriate de afaceri cu constructorii si dezvoltatorii de proiecte imobiliare nerezidentiale.
„Strategia pentru 2009 vizeaza o consolidare a volumului afacerilor Plastsistem prin extinderea ariei de comercializare. In acest sens intentionam sa acoperim toate zonele tarii, prin angajarea unor agentii proprii de vanzari, dar si prin dezvoltarea de parteneriate de afaceri cu constructorii si dezvoltatorii de proiecte industriale si logistice", a continuat directorul Plastsistem.
Importuri mai putine. Investitiile puternice din ultimii ani in majorarea capacitatilor de productie au facut ca ponderea importurilor sa fie in continua scadere. Astfel, in conditiile in care in 2006 productia interna se ridica la doar doua milioane de metri patrati, in prezent aproximativ jumatate din cerere este satisfacuta din productia interna, iar pentru sfarsitul acestui an ponderea importurilor este asteptata sa scada pana la 20%.
„Extinderea capacitatilor de productie din ultimii ani si aparitia unui numar tot mai mare de producatori au facut ca ponderea importurilor sa scada tot mai mult. Estimez ca la sfarsitul acestui an aproximativ 80% din cererea interna sa fie acoperita din productia pe plan local, restul de 20% provenind din importuri", a declarat Marian Pirvu, directorul executiv al Arcelor Mittal Construction, divizia producatoare de materiale de constructii metalice a grupului indian Arcelor Mittal. AMC Romania are trei divizii, Arclad (producator de panouri termoizolante, table cutate), Arval (solutii pentru constructii) si Armat (producator de tigla metalica si jgheaburi), care au inregistrat vanzari de 11, 8 si repectiv 5 milioane de euro in 2008.
Pentru 2008, compania estimeaza o cifra de afaceri de 24 milioane de euro (88 milioane lei), in crestere cu 8% fata de vanzarile din 2007, care s-au ridicat la nivelul de 21 de milioane de euro. La fel ca ceilalti producatori din piata, si AMC se orienteaza anul acesta catre consolidarea afacerii, fara alte investitii in majorarea liniei de productie.
„In 2008 cifra de afaceri inregistrata de Arcelor Mittal Construction Romania a fost de aproximativ 24 de milioane de euro, fata de 21 de milioane de euro, cat am avut in 2007. Pentru 2009 ne dorim o consolidare a businessului pe coordonatele dezvoltate pana in prezent. Capacitatea noastra de productie este suficienta pentru a face fata cererilor din anii urmatori, in conditiile in care in ultimii ani am investit aproximativ 14 milioane de euro in extinderea capacitatilor de productie", a adaugat Pirvu.
De asemenea, directorul AMC considera ca anul acesta se va accentua concurenta pe piata, in primul rand prin reducerea cererii care se va traduce mai departe prin reducerea preturilor la materiale. In acest sens nu este exclus sa asistam la falimente in acest an sau la preluari din partea companiilor mai mari. Preturile ar putea scadea cu pana la 12% in acest an, fata de 2008, pe fondul scaderii preturilor la materiile prime, in conditiile in care costurile de productie se
vor pastra la nivelurile similare celor de anul trecut. „Avand in vedere cererea din ce in ce mai redusa, preturile se vor reduce si ele, cu 10-12%, in special pentru a asigura un volum optim de vanzari. Sunt convins ca toate firmele care actioneaza pe aceasta piata se gandesc la reducerea preturilor, actiune coroborata cu un control mai bun al costurilor. Este posibil sa asistam si la falimente, in special printre producatorii mici", a declarat Pirvu.
Piata de panouri termoizolante este dominata in prezent in proportie de circa 70% de cele cu miez din polistiren expandat, care au un pret mai redus, restul fiind reprezentat de cele cu spuma poliuretanica si vata minerala.
Incepand cu sfarsitul anului trecut, a intrat puternic pe segmentul de productie de panouri termoizolante pe baza de vata minerala si spuma poliuretanica si Ruukki Romania, filiala locala a grupului finlandez Rautaruukki, care detine o capacitate de productie de 2 milioane de metri patrati in localitatea Bolintin Deal, judetul Giurgiu.
„Pentru anul acesta ne-am bugetat o cota de piata de circa 7% din intreaga piata de panouri termoizolante, in conditiile in care producem doar panouri cu miez din vata minerala si spuma poliuretanica", afirma Zoltan Szoke, country sales manager al Ruukki Romania. Compania a finalizat anul trecut o investitie de 35 mil. euro intr-o fabrica care produce profile metalice tip tigla, panouri termoizolante si profile trapezoidale de cuta mica si cuta mare.
Securizarea businessului. Pentru acest an majoritatea producatorilor de materiale de constructii metalice se gandesc la consolidarea afacerilor si la sistarea investitiilor in majorarea capacitatilor de productie, orientandu-se mai mult catre eficientizarea productiei, reducerea costurilor, precum si lansarea unor noi game de produse.
Un astfel de exemplu este compania Coilprofil, divizia locala a grupului belgian cu acelasi nume, care va incerca sa-si consolideze afacerile prin lansarea unei noi game de produse, pe segmentul intalatiilor pluviale (jgheaburi si burlane).
„Coilprofil a incheiat cea de-a patra etapa a investitiilor in dezvoltarea capacitatilor de productie, aceasta ultima etapa ajungand la o valoare de 5 milioane de euro. Acum suntem in perioada de studiu al pietei. Nu mai luam in considerare o crestere a capacitatilor de productie deoarece dinamica pietei constructiilor din ultimii 5 ani a dus la o saturatie in piata, in acest moment capacitatile de productie depasind cererea. In acest an ne propunem o consolidare a pozitiei pe piata si mizam pe lansarea noului produs, Metidro, sistemul pluvial de la Coilprofil, in dezvoltarea activitatii", a declarat Liviu Mistodinis, directorul executiv al Coilprofil.
Compania este specializata in productia de tabla cutata, profiluri galvanizate, piese de finisaj si elemente de izolatie.
In ultimii ani, Coilprofil a investit puternic in dezvoltarea capacitatilor de productie, pana in prezent valoarea investitiilor ridicandu-se la aproximativ 13 milioane de euro, investitiile desfasurandu-se treptat, in etape, incepand cu 2002, cand compania a intrat pe piata. Compania detine o singura unitate de productie, in localitatea Ceptura, judetul Prahova, constructia fabricii ridicandu-se la aproximativ 8 milioane de euro.
Coilprofil a inregistrat in 2008 o cifra de afaceri de 11 milioane de euro (40,5 milioane de lei), in crestere cu 27% fata de vanzarile realizate in anul precedent, iar pentru anul acesta estimeaza o stagnare a businessului. Conducerea companiei nu a apreciat o cifra de afaceri pentru acest an, motivand ca scaderea puternica din ultima perioada a pietei de profil din Romania face imprecisa o astfel de estimare.
„Compania a reusit sa-si dezvolte activitatea prin cresterea continua a gamei de produse. Astfel, pentru 2008 vanzarile companiei au crescut cu 27% fata de cele inregistrate cu un an in urma, cifra de afaceri a Coilprofil ajungand in prezent la circa 40,5 milioane lei (11 mil. euro). Estimarile pentru acest an pot fi nerealiste, insa ne dorim sa mentinem vanzarile din 2008 pe produsele existente si sa ne concentram pe segmentul de jgheaburi si burlane", a adaugat Mistodinis.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO