Business Hi-Tech

21% din magazinele online din Romania accepta plati securizate

11.11.2008, 19:24 37

Valoarea totala a platilor online cu carduri inrolate in sistemul de protectie 3-D Secure va totaliza anul acesta aproximativ 60 mil. euro, sustin oficialii Autoritatii Nationale pentru Comunicatii (ANC), citand un studiu realizat de compania Link 2 eCommerce pe baza datelor RomCard.

Sistemul 3-D Secure (Visa) sau SecureCode (MasterCard) reprezinta un protocol de protectie suplimentar pentru tranzactiile de credit si debit pe internet, fiind practic o transpunere a codului PIN in mediul online, care impiedica finalizarea unei tranzactii fara introducerea unei parole cunoscute numai de catre posesorul cardului. Potrivit statisticilor RomCard, romanii care detin carduri inrolate in sistemul 3-D Secure au realizat plati de circa 26 mil. euro in primul semestru al anului in curs, de trei ori mai mult decat volumul realizat pe parcursul anului 2006. In 2007, s-au tranzactionat 35 mil. euro.
Comparativ cu anul trecut, numarul magazinelor online inrolate in sistemul 3-D Secure a crescut de la 112 la 186, insa ponderea acestora este foarte scazuta, avand in vedere ca pe piata sunt aproximativ 900 de magazine active. Oficialii RomCard au precizat ca inroleaza, in medie, 6-7 comercianti noi pe luna.
Studiul a mai relevat faptul ca numarul magazinelor online din Romania va continua sa creasca cu 50% pe an in intervalul 2009-2011, ajungand la 3.000 de unitati la finele perioadei.
"Putem estima ca piata de comert electronic inregistreaza in acest moment o valoare de 250 mil. euro, iar reprezentantii magazinelor online apreciaza ca in urmatorii doi ani volumul vanzarilor online va atinge valoarea de 1 mld. euro, fara a lua in calcul si serviciile, adica turismul sau plata facturilor", a declarat Liviu Nistoran, presedintele ANC.
Sunt 875 de magazine online active in prezent, cele mai multe comercializand produse din sfera tehnologiei si comunicatiilor. Cea mai mare parte a acestora, respectiv 64%, sunt situate in Bucuresti si judetul Ilfov, judetele care urmeaza situandu-se la o distanta considerabila. Jocurile pentru calculator, jucariile, florile, ceasurile si biletele la diverse spectacole se comercializeaza in 30% din magazinele online din Romania. Cartea si informatia se vand in doar 10% din totalul magazinelor si acelasi procent isi desfasoara activitatea pe segmentul vestimentatie si moda. In prezent, aproape 5% din totalul site-urilor care functioneaza in Romania sunt destinate activitatilor de comert electronic.
In 2007 s-au lansat magazine care comercializeaza laptopuri, produse de papetarie, retelistica, software, jucarii, auto, incaltaminte, audio, video sau muzica, iar in 2008 se observa o tendinta de crestere a numarului site-urilor specializate in comercializarea de produse precum computere, telefoane, filme, arta, produse industriale, auto si imbracaminte. Studiul apreciaza ca pentru 2008-2009 produsele din domeniul tehnologiei informatiei vor domina magazinele online. "Faptul ca majoritatea celor care au cumparat de pe internet spun ca au folosit magazinele online romanesti, doar 3% sustinand ca au cumparat exclusiv de la magazinele online din strainatate, inseamna ca internautii romani care cumpara online au incredere in site-urile de comert electronic autohtone", apreciaza Nistoran.
Dintre cumparatorii online, majoritatea respondentilor au achizitionat produse IT&C, iar 26% au cheltuit peste 2.000 de lei in magazinele online romanesti de IT&C pe parcursul ultimului an. Media veniturilor celor care au declarat ca nu fac cumparaturi online este de 1.072 lei/luna, in timp ce media veniturilor lunare ale cumparatorilor online este de 1.945 de lei. Studiul a fost comandat de ANC si a fost realizat de Link 2 eCommerce. La analiza au participat 6.095 de respondenti din randul utilizatorilor online si 51 din randul magazinelor online.
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO