Business Hi-Tech

Acer: Vanzarile de PC-uri au cazut cu 20% in Romania, dar alte piete o duc si mai rau

Acer: Vanzarile de PC-uri au cazut cu 20% in Romania, dar alte piete o duc si mai rau
13.04.2009, 00:00 54

Scaderea cu 20% a vanzarilor de computere din Romania in primul trimestru din 2009 ar putea fi considerata o performanta in conditiile in care livrarile s-au prabusit in alte tari din regiune, apreciaza compania taiwaneza Acer, al treilea producator mondial de PC-uri.

"Am observat ca Romania este mai putin afectata decat alte tari est-europene, precum Rusia, Ucraina sau chiar Ungaria. Estimam o scadere generala de 20-25%, insa in Romania cota noastra de piata a crescut fata de ceea ce anticipam initial", a declarat Dmitry Elizarov, directorul de vanzari al Acer pentru Europa de Est.
Acer Romania avea la finele anului trecut 22% din piata de PC-uri din Romania, clasandu-se pe pozitia a doua, dupa Hewlett-Packard (HP).
Elizarov apreciaza ca procentul va fi ceva mai ridicat in T1 si a reafirmat obiectivul companiei de a atinge pragul de 30% pana la finele anului.
Compania a inregistrat in primul trimestru al acestui an o crestere de 10% a vanzarilor de laptopuri la nivel "sell-out" (de la distribuitori la dealeri). "Daca luam in considerare si netbookurile (laptopuri ultraportabile concepute pentru accesul la internet), atunci cresterea a fost de peste 26%", a declarat Bogdan Iftemie, directorul de vanzari al Acer Romania.
Romania este a cincea piata ca importanta in afacerile Acer din regiune, dupa Rusia, Polonia, Cehia si Ucraina. "Piata romaneasca este relativ subdezvoltata, avand in vedere ca numarul de laptopuri disponibile la mia de locuitori, precum si ponderea laptopurilor in totalul pietei sunt relativ scazute", explica Elizarov. El considera ca Romania are potentialul de a depasi Cehia, care are o populatie mult mai mica, dar crede ca acest lucru nu se va intampla anul acesta.
Oficialul Acer a remarcat o tendinta generala care s-a conturat in Europa de Est si care este vizibila intr-o oarecare masura si in Romania - consumatorii sunt mult mai rezervati cand vine vorba de noi achizitii. "Oamenii sunt mai calculati si mult mai rationali atunci cand iau decizia de cumparare; ei se uita exact dupa nivelul de performanta de care au nevoie."
Pe de alta parte, Elizarov a precizat ca a observat o reorientare a consumatorilor catre produse entry-level, cu preturi de achizitie mai scazute.
 
Euro creste, pretentiile scad
"Desigur ca netbookurile au un rol important de jucat in aceasta privinta, avand in vedere preturile mici la care sunt comercializate. Insa, am vazut ca daca oamenii cumpara produse care costa 2.000 de lei spre exemplu, vor continua sa mentina acelasi prag, chiar daca leul s-a depreciat in raport cu euro."
Taiwanezii considera ca investitiile in dezvoltarea de produse noi pe timp de criza ii vor oferi oportunitatea de a castiga din cota de piata a rivalilor.
Grupul, care reuneste brandurile Acer, Packard Bell/ Gateway si eMachines, a lansat saptamana trecuta, in cadrul unui eveniment organizat in Amsterdam, 20 de produse noi, printre care un laptop cu autonomie de zece ore si un mini-desktop de dimensiunile unui CD care poate reda filme Full HD. Gianfranco Lanci, presedintele grupului, a anuntat insa ca netbookurile vor juca un rol cheie in viitorul apropiat, avand in vedere ca numarul de persoane cu acces la internet se va dubla in urmatorii 3-5 ani, la trei miliarde de persoane.
Acer a introdus doua noi modele din aceasta gama, cu diagonale de 11,6 si 12 inchi (29,4 / 30,5 cm). Produsele vor fi disponibile pe piata locala din luna mai, iar Acer va aduce pentru prima oara sisteme desktop pentru segmentul consumer, precum mini-desktopul Aspire Revo.
Elizarov considera ca produse de acest gen au sanse de a se impune pe piata daca sunt promovate ca "masini specializate". "Piata de desktopuri inca este dominata de jucatori locali precum Flamingo, K Tech (Ultra Pro) sau Altex.
Unii dintre ei, precum K Tech, au mari probleme, iar acest lucru nu este surprinzator pentru ca situatia este similara si in alte tari din regiune.
Asamblatorii locali trebuie sa inteleaga ca oamenii nu mai cauta 'cutii' in care sa aiba 4 GB memorie sau un anume tip de procesor, ci sunt interesati mai degraba de design", explica reprezentantul Acer.

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO