Business Hi-Tech

Arta de a cantari furnizorul de Internet

01.09.2004, 00:00 41



Atunci cand decid sa isi extinda domeniul de activitate in mediul virtual, prin construirea unui Web site sau prin crearea unor oportunitati de afaceri bazate pe Internet, majoritatea companiilor consuma foarte multe resurse in alegerea arhitecturii care urmeaza sa sustina viitoarele servicii Web. Astfel, sunt selectionate cu foarte multa atentie tipurile de servere, tehnologiile software, aplicatiile si mediile de dezvoltare ale acestora, tipul de site, design-ul acestuia si interactivitatea cu utilizatorii.



Cu toate acestea atunci cand se ajunge la decizia cea mai importanta pentru orice prezenta sau afacere virtuala - alegerea unui furnizor de servicii Internet (ISP) - multe companii opteaza pentru un singur criteriu de apreciere: pretul.



Decizia de a alege numai in functie de acest criteriu este discutabila si analiza ofertei unui ISP trebuie sa tina cont in primul rand de factori strategici. De exemplu, stabilitatea si suportul tehnic asigurat. Cum conectivitatea la Web este "coloana vertebrala" a oricarei afaceri virtuale, alegerea ISP-ului adecvat poate reprezenta diferenta dintre succes si esec.



Nu exista un set de criterii care sa garanteze succesul alegerii unui ISP, dar se pot defini o serie de linii directoare. Studiile de piata, realizate de Gartner si Jupiter Research, indica faptul ca la nivel mondial numarul de ISP-uri creste anual cu 20%, in timp ce cerintele de trafic inregistreaza cresteri de 25- 30% pentru aceeassi perioada.



In aceste conditii a fost depasit momentul in care oferta de preturi era principalul criteriu de selectie. Daca in perioada 2000 - 2001 aproximativ 56% dintre companii declarau ca pretul are o pondere de 45% in evaluarea unei oferte de ISP, la nivelul anului 2003, acest criteriu este operational de pilda numai pentru companiile care solicita de la ISP-uri doar servicii de conectare la Internet. Pentru companiile care apeleaza la ISP-uri pentru un set de servicii complete, un criteriu esential de selectie a devenit suportul tehnic pe care acestea il asigura. Pentru perioada 2003, numai 20% dintre companiile investigate de Gartner au indicat pretul ca fiind un criteriu important, in timp ce 56% considera ca uptime-ul ( vezi definitia mai jos) asigurat de ISP este principala cerinta catre ISP-urile care se ocupa de site-urile lor.





Exista un ISP ideal?



Procesul de selectare a unui ISP include analizarea documentatiei pe baza unor criterii precum topografia retelei, tipurile de data center ( incintele securizare in care sunt plasate echipamentele), specificatiile echipamentelor, suportul tehnic inclus si grilele de preturi. Insa comparatiile sunt dificil de realizat pentru ca desi produsul final este acelasi - includerea site-ului companiei pe autostrada informationala sau asigurarea accesului la Internet - drumurile pe care ISP-urile le aleg pentru a ajunge acolo pot fi variate.



Din aceasta cauza prima etapa in evaluarea unui astfel de ofertant de servicii consta in identificarea cerintelor critice ale site-ului companiei si selectarea ISP-ului adecvat pe baza acestora.



Dintre facilitatile pe care trebuie sa le asigure un ISP performant cele mai importante sunt:



* Data centerul si centrul de intretinere al retelei trebuie sa aiba personal permanent, care sa anunte clientii de problemele aparute sau sa raspunda solicitarilor si sesizarilor. Pe de alta parte personalul trebuie sa fie specializat in domeniile critice pentru site-ul companiei; de exemplu administratori UNIX sau administratori de baze de date, care sa poata solutiona problemele care nu pot fi rezolvate de la distanta.



* ISP-ul trebuie sa detina echipamente suplimentare din categorii ca routere, switch-uri, surse de alimentare si servere Web pentru a putea depana rapid eventualele defectiuni ale echipamentelor aflate in functiune. ISP-urile care asigura astfel de facilitati au de obicei preturi mai ridicate, dar sunt capabili sa asigure timpi de raspuns scazuti la defectiunile care pot afecta clientul final. In plus alimentarea cu energie electrica a echipamentelor este de asemenea importanta si ISP-ul trebuie sa detina solutii alternative in cazul unor caderi ale retelei electrice pentru a nu aparea o discontinuitate a serviciilor.



* Raportul dintre capacitatea maxima si gradul de utilizare al resurselor trebuie sa fie cat mai scazut. Un ISP care functioneaza zilnic la 75% din capacitatea sa maxima are mai multe sanse sa fie afectat de varfurile de trafic, ceea ce poate conduce la disfunctionalitati ale site-ului sau chiar la indisponbilitatea acestuia.



* Serviciile specifice ale ISP - cum sunt de exemplu latimea de banda asigurata, timpii de raspuns la defectiuni - trebuie sa fie cuantificate pe baza unor valori standard si in care sunt specificate modalitatile si timpii de interventie.



* Nu toate aceste servicii sunt indispensabile pentru site-ul companiei. Acesta poate fi un site dedicat numai uzului intern si atunci nu trebuie sa fie disponibil 24 de ore din 24 sau accesul la anumite informatii este restrictionat prin parola si atunci nu vor exista varfuri de trafic. Exista si situatia in care companiile apeleaza la ISP-uri numai pentru conectivitatea la Internet si centrul de date este intretinut intern de catre specialistii in retele si baze de date ale companiei. In aceste situatii alegerea unui ISP de dimensiuni mai mici este mai eficienta, deoarece acestia pot avea oferte mai ieftine si contracte mai flexibile. Pentru un site complex, ce adreseaza mai multor tipuri de utilizatori si a carui functionare ireprosabila este critica pentru continuitatea afacerii este de preferat un ISP recunoscut in domeniu si capabil sa ofere servicii multiple si variate.





5 intrebari pentru ISP



Reprezentantii ISP-urilor se axeaza in prezentarile lor mai ales pe date despre topografia retelei si latimea de banda pe care sunt capabili sa o asigure. Exista insa o serie de intrebari mai mult sau mai putin tehnice la care ISP-ul care va asigura serviciile pentru site-ul companiei trebuie sa furnizeze raspunsuri cat mai clare. In functie de serviciile specifice - incredintarea site-ului catre ISP in totalitate sau numai asigurarea conexiunii la Internet - intrebarile pot viza diferite aspecte.



Jupiter Research a dat publicitatii un studiu realizat in 2003 si ale carui concluzii aratau ca 64% dintre companiile care derulau afaceri virtuale sau detineau un site prefera sa il incredinteze integral data center-ului ISP-ului, pastrand doar posibilitatea de administrare de la distanta. Numai 32% dintre companiile intervievate apelau la ISP doar pentru asigurarea conexiunii Web, ruland site-ul pe servere interne. Chiar daca prima varianta presupunea preturi mai mari din partea ISP-ului, companiile apreciau ca amortizarea acestora provenea din scaderea costurilor pe care le presupunea existenta unui personal dedicat intern. De aceea, ISP-urile sunt asimilate din ce in ce mai frecvent nu numai cu cei care asigura accesul Internet, ci cu companii care au competenta de a se ocupa de toate aspectele care vizeaza functionarea unui site, iar intrebarile la care acestia trebuie sa raspunda vizeaza tocmai acest aspect.





Care sunt performantele pe care le asigura infrastructura?



Cum initial s-a realizat o analiza estimativa a numarului de vizitatori si a operatiunilor pe care acestia le vor efectua pe site, in functie de acest criteriu este de preferat ca site-ul sa utilizeze 50% din infrastructura asigurata de ISP, ceea ce va permite o acomodare rapida la aparitia varfurilor de trafic. Un site care solicita numai jumatate din resursele pe care le are la dipozitie va face fata cu succes la cresteri ale traficului cu pana la 25%, fara a se inregistra degradarea disponibilitatii acestuia. In cazul in care cresterile de trafic sunt constante si site-ul utilizeaza mai multe resurse decat cele prevazute initial, ISP-ul trebuie sa aiba la dispozitie mecanisme de adaptare dinamice, care se concretizeaza prin alocarea de servere suplimentare, prin cresterea latimii de banda disponibile sau a capacitatii de stocare.



Ce mecanisme de prevenire a disfunctionalitatilor sunt utilizate de ISP pentru servere, echipamentul de retea si stocarea datelor ? Aceste componente sunt esentiale pentru arhitectura pe baza careia functioneaza siteul si ISP-ul trebuie sa aiba prevazute solutii imediate si planuri de interventie in cazul in care una dintre aceste componente este compromisa.



Pentru servere si echipamente de retea, ISP-urile utilizeaza tehnici de tipul load sharing si/sau hot-standby. In load sharing, toate serverele sunt utilizate simultan, iar in cazul compromiterii unuia, sarcinile acestuia sunt distribuite in mod egal catre celelealte, astfel incat nu vor apare degradarii ale performantei. Tehnica de hot standby prevede ca toate sarcinile sunt rezolvate de un singur server, in cazul indisponibilitatii acestuia sarcinile fiind preluate automat prin intrarea in functiune a unuia sau a mai multe servere de rezerva.



Pentru capacitatea de stocare ISP-ul trebuie sa aiba implementate solutii de backup. In mod normal orice server trebuie sa dispuna de hard discuri montate in sistemul RAID, in care toate datele prezente pe un hard disc sunt copiate pe unul de rezerva. In cazul in care primul devine indisponibil, functiile sale sunt preluate instantaneu de al doilea. Pe langa acest mecanism care previne pierderea datelor, ISP-ul trebuie sa detina solutii de back-up externe care sa asigure copierea periodica a datelor pe medii de stocare optice, magneto-optice sau magnetice.



Conceptul de disponibilitate a unui site, indiferent de erorile aparute in infrastructura este definit prin termenul de High Availability. Acesta include o serie de politici de interventie prin care sunt eliminate inclusiv punctele critice minore, precum compromiterea unor surse de alimentare sau placi de retea. Setul de masuri prin care ISP-ul adreseaza aceste probleme este foarte important si de aceea acesta trebuie sa dispuna permanent de echipamente suplimentare si personal de intretinere care sa rezolve problemele intr-un interval de timp cat mai redus. Aceste cerinte sunt deosebit de importante in special pentru siteurile a caror functionare si disponibilitate pentru clienti este critica in continuitate afacerii.





Care este politica de preturi pentru depasirea latimii de banda sau a cantitatii de trafic alocat ? Contractul cu ISP-ul prevede o anumita latime de banda alocata pentru site si pe baza estimarilor realizate in etapa de planificare a siteului se poate evalua si traficul pe care il va inregistra acesta. De obicei politica de preturi a ISP-ului prevede costuri suplimentare in situatia in care se inregistraza depasiri. De aceea grila de preturi pe baza careia sunt evaluate aceste depasiri este importanta pentru ca, indiferent de estimari, pot aparea varfuri de trafic in special in perioada initiala de existenta a site-ului si ulterior atunci cand se lanseaza produse sau servicii noi. In plus, pe baza analizelor de trafic pe care ISP-ul le poate pune la dispozitia clientului se poate evalua in timp util momentul in care este necesara cresterea valorilor prevazute in contract, prin achizitionarea unor servicii superioare ca valoare, fara a apare penalizari sau taxe suplimentare.





Care este valoarea uptime-ului pe care il asigura ISP-ul ? Termenul de uptime defineste perioadele de disponibilitate integrala ale unui site sau ale unui sistem de calcul si poate avea semnificatii diferite in functie de echipamentele vizate. In cazul ISP-urilor acesta se poate referi fie la conexiunea de Internet fie la perioada de functionare a serverului si sistemului de operare sau defineste global disponibilitatea tuturor parametrilor implicati in functionarea siteului: retea, servere, aplicatii, conexiune la Internet. Toate ISP-urile prevad perioade de downtime, utilizate oentru mentenanta sau actualizarea echipamentelor. Acestea sunt programate in perioade in care nu se estimeaza un trafic crescut pentru siteul sau siteurile care vor indisponibile. Uptime-ul se evalueaza procentual si de exemplu un uptime de 5 de 9 adica de 99,999% semnifica faptul ca un site va fi indisponibil pentru 5minute pe durata unui an. Un uptime exprimat in 3 de 9, 99,9% va avea ca efect mxim 8 ore de indisponibilitate a unui site intr-un an.





Care sunt aranjamentele de peering ale ISP-ului ? Peering-ul este un acord realizat intre unul sau mai multe ISP-uri care vizeaza schimbul de trafic (exchange traffic). Acest exchange trafic poate avea loc fie prin intermediul unor puncte de exchange publice sau prin peering privat. Punctele publice sunt de obicei congestionate, in timp ce cele private sunt mult mai rapide si mai directe. Acestea sunt importante pentru modul in care ISP-ul adreseaza o anumita audienta. Astfel daca siteul vizeaza in principiu utilizatori de dial-up este bine ca ISP-ul care il sustine sa aiba acorduri de peering cu un ISP care ofera in special servicii de dial-up. In general ISP-urile nu sunt dispuse sa expuna in detaliu acordurile de peering, dar in functie de audienta identificata pot furniza informatii in ce mod este optimizat traficul pentru anumite clase de utilizatori.





Securitatea - un concept esential in activitatea ISP-ului



Asigurarea suportului si modul in care se realizeaza acesta sunt o parte importanta a activitatii ISP-ului.



Acesta trebuie sa detina facilitati de monitorizare a functionarii site-ului, care sa poata discerne intre problemele hardware si software. Astfel ISP-ul trebuie sa aiba capacitatea de a constata rapid daca problemele unui site provin de la congestionarea traficului sau de la blocarea une componente hardware a serverului. Statisticile rezultate in urma acestei monitorizari nu sunt accesibile permanent clientului final, dar devin extrem de utile atunci cand apar disfunctionalitati.



Politicile de securitate implementate de ISP pentru a preveni accesul neautorizat, atat fizic cat si virtual la un site sau la servere reprezinta un alt aspect care trebuie evaluata in procesul de selectare a unui ISP. Un ISP performant va asigura atat o echipa de securitate care sa blocheze accesul fizic al instrusilor. Pe langa acestea esentiale sunt si mecanimsmele care previn bresele de securitate virtuala, iar in cadrul acestui proces trebuie puse la punct modalitatile prin care ISP-ul adreseaza cerinte specifice ca instalarea de update-uri si patch-uri care asigura functionarea contiuna a site-ului si scaderea riscurilor de securitate. In plus timpii de raspuns la problemele de securitate virtuala trebuie sa fie cat mai redusi, pentru a nu conduce la compromiterea datelor sau la divulgarea neautorizata a acestora.



Selectarea unui ISP este un proces complex in care evaluarea tuturor aspectelor are o importanta cruciala. In cazul in cae ISP-ul nu are decat functia de a asigura accesul la Internt, cerintele sunt mult mai reduse si factorii de evaluare sunt mai simplu de apreciat, reducandu-se la disponibilitatea serviciilor si la continuitatea acestora. Insa costurile ascunse pe care le presupune acest model de functionare si care constau in special in internalizarea serviciilor de mentenata si securitate pot conduce in timp la investitii superioare oricareia dintre ofertele ISP-urilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO