Business Hi-Tech

Bugetul de investitie in IT - o ?bataie de cap" necesara pentru manageri

06.10.2004, 00:00 73



Mirajul tehnologiei, ritmul de dezvoltarea a acesteia si promisiunile fascinante ale informaticii au sedus nu numai utiliozatorii finali, ci si companiile.



Inainte de crahul dot-com, managerii companiilor considerau investitia in IT nu numai n factor cheie al dezvoltarii afacerii, dar si ca pe o necesitate fara de care aceasta nu era posibila. Concluzia ? Sumele pe care companiile le investeau in dezvoltarea tehnologica aveau valori impresionante si toata lumea se astepta la o crestere a productivitatii si a performantelor companiei direct proportionala cu sumele alocate. Realitatea economica nu a fost insa pe masura asteptarilor, iar criza economica care a urmat a redus drastic investitiile in acest domeniu, 2004 fiind primul an in care bugetele IT s-au oprit din scadere.





2005 - revigorarea bugetelor IT



Analiza investitiilor in IT in ultimele sase decenii, realizata de compania americana Forrester Research a evidentiat ca acestea se supun unui model ciclic. Astfel, introducerea unor tehnologii noi este urmata de o perioada de 8 - 10 ani in care investitiile in IT cresc, din cauza dorintei companiilor de a avea acces la facilitatile propuse.



Urmeaza o perioada egala ca timp in care are loc procesul de asimilare a acestor tehnologii, bugetele investite in IT fiind scazute drastic. Pe baza acestui model, analistii de la Forrester estimeza ca industria se afla la jumatatea unei perioade de asimilare care a debutat in 2001.



Aceasta presupunere este confirmata de cresterea in 2004, a bugetelor investite in IT, in medie cu 2,2%, dupa numai 0,2% in 2003. Chiar si corporatiile care au taiat drastic din planurile de buget IT cu un an in urma, au crescut acum investitiile cu 2%, in timp ce companiile mici au cheltuit cu pana la 8,3% mai mult in acest an.



Motivul acestei cresteri este revenirea economica si majoritatea investitiilor in IT sunte determinate de incercarea de a obtine profit. In acelasi timp, perioada de criza a avut si un alt efect benefic si majoritatea managerilor au invatat cum sa construiasca un buget IT cat mai performant.



Bugetarea a fost de altfel un examen pe care multi IT manageri nu l-au trecut, datorita faptului ca IT-ul are un model economic greu de prognosticat si astfel alocarea fondurilor nu este intotdeuna o sarcina simpla.



Cum 2004 este deja pe sfarsite si revenirea in investitiile IT este evidenta intrebarea pe care si-o pun majoritatea managerilor este ce se va intampla in 2005 ?



Bugetele IT au fost si sunt costruite pe cinci directii majore: hardware, software, personal, telecomunicatii si servicii externe (outsourcing). Fiecare dintre aceste a evoluat diferit in ansamblul investitiilor si aceasta tendinta va determina si bugetele pentru 2005.



Hardware. Investitiile in hardware, care reprezinta de obicei 20% din bugetul IT, includ nu numai costurile de achizitie ale unitatilor de calcul, dar si cheltuielile de intretinere si actualizare. Astfel, cu toate ca preturile pentru hardware sunt in scadere, cheltuielile pentru acest sector, ca si procent din bugetul IT total, vor ramane la acelasi nivel sau chiar vor creste cu cateva procente. Aceasta deoarece companiile cumpara mai mult hardware decat in urma cu trei ani, pe de o parte datorita cresterii volumului de date si pe de alta parte datorita investitiilor amanate in perioada de recesiune economica. In concluzie, nivelul bugetelor va ramane la acelasi nivel ca si in 2004, iar Forrester prevede chiar o crestere de 9% a bugetelor de hardware. Pe baza celor trei ani in care investitiile in hardware s-au depreciat, Forrester se asteapta la un maxim de 14% in 2005 si apoi la o constanta a bugetelor. Raportul pret/performanta mai bun, adoptarea crescuta a Linus si serverelor blade la nivel de companie sunt, in opinia Forrester factorii care vor conduce la cresterea investitiilor in hardware.



In ceea ce priveste echipamentele de retea, cresterea investitiilor in 2005 va fi mai modesta cu o crestere de numai 4%. In 2004, bugetele alocate pentru acest tip de echipament au determinat o crestere de 16%, dar aceasta s-a datorat necesitatii de a inlocui echipamentele vechi si introducerea unor noi aplicatii de securitate ale retelelor.





Software



Bugetul alocat pentru software in cadrul investitiei totale in IT a crescut constant de-a lungul anilor, ajungand de la 9% din bugetul IT in 1998 la aproximativ 20% in acest an.



Aceasta tendinta nu va continua in acelasi ritm, deoarece companiie cumpara mai putine licente si renunta la contractele care nu sunt esentiale. In afara de aceasta si producatorii de software au inceput sa dezvolte o politica de preturi mai flexibile. In 2004, cheltuielile pentru software au crescut numai cu 7%, iar pentru 2005 Forrester considera ca investitiile in software vor creste cu numai 3%, sectoarele care vor profita de aceasta crestere fiind aplicatiile de management al stocarii si cele de securitate.





Personalul IT



In acest sector sunt incluse atat costurile presupuse de catre angajatii interni, dar si investitiile in experti externi. Investitile au scazut in aceasta zona datorita cresterii numarului de persoane calificate si reducerii sumelor investite de companii in experti, in perioada recesiunii. Solutia de a apela la outsourcing pentru o gama larga de servicii a condus de asemenea la reducerea personalului intern. Chiar daca in 2005 va creste cererea de personal specializat si superspcializat, companiile nu sunt inca pregatite sa investeasca foarte multe resurse in achizitia de personal.





Telecomunicatiile



Costurile pe care le presupune acest sector, atat pe zona de voce, cat si pe cea de date, sunt vazute de majoritatea companiilor care doresc sa reduca bugetele de IT, ca prima optiune. Faptul ca toate companiile care au auditat costurile de telecomunicatii si au instituit proceduri mai bune de comunicare au realizat economiii importante, nu a facut decat sa confirme aceasta afirmatie. O metoda foarte buna de a economisi bani in acest sector a fost incredintarea tuturor mijloacelor de comunicatie aceluiasi provider, semnandu-se astfel un singur contract si obtinandu-se un pret mai bun si o administrare mai eficeinta. Acst model a fost adoptat de multe companiie, ceea ce a condus la scaderea de profiturilor realizate de providerii de telecomuncatii care nu au reusit sa ofere servicii complete.



Costul telecomunicatiilor au cunoscut oricum o scadere in ultimii ani si aceasta tendinta va continua, concurenta in acest sector si interesul crescut pentru solutiile convergente voce-date fiind factorii care determina aceasta evolutie.



Exista o singura exceptie care merita mentionata si care nu s-a supus acestei reguli generale care a marcat sectorul telecomunicatiilor: wireless. In multe organizatii, tehnologia wireless este inca o investitie semnificativa, care inca nu este inclusa in bugetul IT si costurile pe care le presupune sunt inca ridicate, comparativ cu solutiile clasice.



Insa pe masura trecerii timpului si serviciile wireles vor fi circumscrise bugetului IT si vor devni atributia managerilor IT, in cazul in care acest lucru nu s-a petrecut deja.





Serviciile externe



Avantajul indiscutabil de a permite reducerea costurilor pe primele trei sectoare prin externalizarea unor servicii a determinat o crestere importanta in aceasta industrie. Reducand cheltuielile cu hardware si software, companiile si-au permis sa investeasca tot mai multi bani in solutii externe si aceasta este de fapt zona care va cunoaste cea mai mare crestere, detinand totodata cea mai mare pondere in bugetul IT. Exista un interes deosebit mai ales in zone ca dezvoltarea de aplicatii si de serviici integrate.



In conditiile in care companiile fac in continuare eforturi pentru a reduce investitiile in IT, chiar daca se aloca mai multi bani pentru hardware sau solutii software de securitate, externalizarea este solutia cea mai rapida de a scadea costurile pe care le presupune tehnologia informatica in cadrul unei organizatii.



Paradoxal, este insa ca in ciuda cresterii cererilor de servici externe, consultanta in domeniul IT a cunoscut o crestere moesta de numai 4%, acest sector fiind grevat de absenta unor aplicatii majore. Odata cu trecerea valului pe care l-au reprezentat aplicatiile de intreprindere si consultanta pe aceste zone a cunoscut o scadere importanta. Cresterea de 3% estimata de Forrester pentru 2005 in sectorul de consultanta va proveni in special din extinderea proiectelor deja existente si din solicitarea de informatii in legatura cu tehnolgii emergente ca RFID (etichele inteligente) sau open source (platforme deschise).



In urmatorii patru ani, nu sunt prevazute inovatii tehnologice majore, asadar nici sumele investite in IT nu vor creste cu mai mult decat cateva procente. Insa odata cu anul 2009, acest ciclu de asimilare a IT-ului se va apropia de final si deja exista pe piata tehnologii, cum sunt de exemplu serviciile Web si RFID care vor sta la baza ciclului de crestere a cheltuielilor in IT.





Recuperarea investitiilor: elementul cheie



Cresterea productivitatii si a profiturilor reprezinta obiectivul final al oricarei afaceri si in majoritatea cazurilor aceasta este asimilata cu necesitatea de a investi in IT. Dezvoltarea accelerata a tehnologiilor i-a determinat pe multi manageri sa considere ca in cazul in care compania lor nu va avea acces la ultimele tehnologii informatice disponibile aceasta va conduce la o scaderea a productivitatii si la dezavantaje comparativ cu competitia. Pe baza acestui model, care a functionat la nivelul tuturor companiilor pana la inceputul anilor 2000, bugetele investite de catre companii in IT erau semnificative si centrate in general pe facilitatile tehnologice.



De fiecare data cand li se cerea aprobarea unui plan de investitii in IT, departamentele economice avertizau in permanenta asupra unor factori ca timpul de recuperare al investitiei (ROI - return of investment) sau costul total al achizitiilor, dar argumentele tehnologice prezentate de managerul IT sunau mult mai bine la nivelele executive. Acest model pe care s-au bazat in ultima decada, investitiile in IT sufera in ultima perioada modifcari majore.



Daca in urma cu 5 ani, un proiect de investitii in IT era aprobat cu usurinta de managerul IT, in acest moment aceasta decizie ii revine in general directorului executiv sau chiar presedintelui companiei. Aceasta modificare marcheaza o noua tendinta de abordare in ceea ce priveste achizitia de IT: companiile nu mai sunt dispuse sa cumpere biti si byti, ci doresc produse cu valoare economica.



Chiar producatorii de succes, cum sunt SAP sau Cisco, nu credeau in trecut ca valoarea economica pe care o aduc produselor lor nu este un element care merita accentuat in fata unui client, dar datorita climatului economic general, au constat ca in anul 2004 este nevoie sa insiste pe timpul de recuperare al investitiei si pe reducerea costurilor de care poate beneficia un client.



In acest moment, introducerea de tehnologii noi si initiativa de a investi in IT nu sunt aprobate, decat daca propunerea de buget este insotita de explicatii legate de recuperare investitiilor si de o schema clara de etapizare a acestei activitati in timp.



Companiile care au supravietuit crizei economice au constat ca decizia de a investi in IT nu poate fi lasata numai in grija departamentului IT si de altfel si managerii IT au inteles care este importanta colaborarii cu departamentul financiar.



In ultimii 20 ani, compania Glomark a analizat piata de IT pentru a vedea care este rolul pe care factorul de recuperare a investitiilor il joaca in achizitia de tehnologie. Astfel pentru perioada 1985 - 2000, practica de a discuta despre modalitatea si timpul de recuperare a investitiilor, atunci cand se discuta despre cumpararea de tehnologie informatica a ramas constanta si la nivel scazut. De altfel cea mai semnificativa descrestere a importantei acestui factor s-a constat in perioada 1995 - 2000, acesta tendinta fiind o consecinta directa a nesigurantei create de amenintarea Y2K, virusul noului mileniu.



Foarte multe investitii in IT, unele chiar majore ca achititia de aplicatii software pentru intreprinderi au fost justificate de acest Y2K. Dupa anul 2000 si mai ales dup scaderea economica din 2001, companiile au inceput sa solicite din ce in ce mai multe justificari economice pentru proiectele de investitii in IT.



Impactul a fost atat de mare incat la ora actuala factorul de recuperare al investitiei determina selectarea unui proiect chiar in proportie de 50%. Aceasta inseamna ca din doua proiecte de investitie in IT, propuse in America sau in Europa, va fi aprobat numai unul si anume cel in care valoarea economica este evidenta, tehnologia trecand pe locul al doilea.



Iar Glomark considera ca tendinta nu se va opri aici si considera ca ponderea pe care recuperarea investitie o va avea in aprobarea proiectelor de IT va creste la 60% pana in 2008.



In plus a cescut numarul companiilor care compara modul in care proiectele propun recuperarea investitiilor. Cumparatorii de IT stiu deja ca au la indemana alternative multiple si ca alegerea tehnologiei corecte in cadrul unui proiect IT este foarte importanta. Deseori, problema nu se mai pune in termeni de care proiect va avea o recuperare a investitiilor pozitiva sau negativa, ci de care tehnologie permite cea mai buna valoare a acestui parametru.



O alta tendinta manifestata din ce in ce mai mult de companii este de a evalua proiectele de IT pe baza recuperarii investitii dupa implementare. Numarul companiilor care procedeaza in acest mod a crescut de la 6% la 21 % si se prevede ca in 2008 35% dintre companiile care vor decide sa investeasca in IT vor aprecia factorul ROI atat in cursul adoptarii tehnologiei cat si dupa implementarea acesteia.



Evaluarea, compararea si predictia timpului de recuperare a investitiei este o parte integranta a lumii IT si nu mai este vorba numai de tehnologie, ci si de capacitatea acesteia de a avea un impact pozitiv si cat mai mare asupra valorii economice a intreprinderii.



Foarte mult timp, cumparatorii de IT isi fundamentau decizile de investitii numai pe facilitatile si capabilitatile tehnologice. Aceasta metoda nu mai este acceptata si managerii IT si nu numai, au mai multa grija de profitabilitatea companiei. Bugetul IT nu mai este indus numai de valoarea tehnologica, ci si de cea economica.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO