Business Hi-Tech

Cel mai de succes startup din România este tras pe dreapta de Facebook, chiar dacă a plătit pe el $500 mil. Este LiveRail un produs de succes sau un eşec?

Cel mai de succes startup din România este tras pe dreapta de Facebook, chiar dacă a plătit pe el $500 mil. Este LiveRail un produs de succes sau un eşec?

Autor: Ştefan Stan

06.05.2016, 09:20 7467

LiveRail, unul dintre cele mai de succes startup-uri, pornit la Cluj şi cumpărat de Facebook pentru 500 de milioane de dolari, a început să fie tras pe dreapta de gigantul american. Săptămâna trecută, 40 de oameni din echipa de contabilitate şi vânzări a Liverail au primit ordin de la Facebook să îşi găsească alte roluri în companie, sau altfel vor fi concediaţi, scrie Business Insider

Divizia nou formată a lucrat la mai multe produse Facebook, inclusiv Facebook Audience Network, care permite brandurilor să îşi extindă campaniile publicitare de pe Facebook şi pe site-uri care nu aparţin reţelei de socializare. 

Noul portavion de 13 miliarde de dolari al marinei americane. Este cea mai mare şi cea mai scumpă navă de război din lume. Galerie FOTO

Cum arată noul sediu din San Francisco al companiei LinkedIn. Galerie FOTO

Cum arată noile uniforme ale Tarom, semnate Cătălin Botezatu. Galerie FOTO

Concedierile masive sunt echivalentul ”tragerii pe dreapta” a diviziei. Fostul CEO al Liverail, Mark Trefgarne, a părăsit compania vineri. El a devenit director pe product management la divizia de reclame a Facebook, job negociat în urma achiziţiei, alături de un pachet semnificativ de beneficii. 

"Eu cred foarte mult în România pentru lucrurile pe care le poţi face aici!" Câţi dintre noi pot să spună acest lucru?

”De câteva luni, am comunicat dorinţa noastră să construim tehnologie pentru produsele de advertising pentru a aduce valoare atât pentru advertiseri şi publisheri. Aceasta a însemnat că trebuie să eliminăm o parte din businessul LiveRail, care nu crea valoare şi atingeau standardele de calitate pe care le ceream. În timp ce schimbările organizaţionale sunt dificile, suntem încrezători că acestea ne vor ajuta să creştem efoturile de monetizare cu Audience Network şi LiveRail, a anunţat Facebook. 

Povestea LiveRail, compania online cumpărată la începutul acestei luni de Facebook cu 500 mil. dolari, are ca punct de start un proiect de externalizare semnat între un start-up britanic care a oferit unei mici firme din Cluj-Napoca, găsită după căutări pe internet, un contract de dezvoltare a unei pagini web.

Acest contract i-a pus în legătură pe britanicul Mark Tref­garne şi pe românii Andrei Dunca şi Sergiu Biriş, iar calitatea proiectelor realizate la Cluj pentru clienţii din Marea Britanie i-a determinat pe cei trei să treacă la un nou nivel, respectiv să demareze împreună, ca parteneri, LiveRail - proiectul unei tehnologii care să permită afişarea de reclame video online.

„În perioada în care am lucrat împreună - pentru că Mark ne aducea clienţi din Londra, iar noi le realizam site-urile, şi el se ocupa de partea de contact cu clienţii - cred că i-am câştigat încrederea“, a povestit Sergiu Biriş la ZF Live.

Tehnologia LiveRail a fost iniţial testată pe platforma video locală Trilulilu, supranumită „YouTube de România“, fon­dată de asemenea de Dunca şi Biriş.

Conform unui raport Business Insider din martie, achiziţia LiveRail de către Facebook nu a luat drumul pe care aceştia îl doreau. Facebook a cumpărat LiveRail în ideea de a ”mărita” nivelul de acurateţe oferit de reclamele targetate ale reţelei de socializare cu reclamele video pe Facebook şi nu numai. 

Vicepreşedintele diviziei de reclame pe produs a Facebook, Brian Boland, a recunoscut că integrarea tehnologiei LiveRail a durat mai mult decât s-ar fi aşteptat. 

La începutul anului 2016, Facebook a relocat toţi inginerii LiveRail în Londra şi ceea ce înainte a fost LiveRail, acum a devenit un produs unit cu mai multe grupuri de software de reclame. 

Unii analişti citaţi de Business Insider spun că Facebook a subestimat cât de dificil este să creezi un business de publicitate pentru marketeri la nivel atât de înalt. Totuşi, alte surse din industrie susţin că este prea devreme încă să ne dăm seama dacă achiziţia LiveRail de către Facebook a fost un eşec sau câştig. 

Povestea LiveRail: totul a pornit de la un contract de externalizare

„Ideea i-a venit lui Mark, care este şi CEO al companiei. El era unul dintre clienţii noştri, noi lucram atunci de ceva vreme cu el, făceam site-uri în acea perioadă. El a venit cu ideea de a face o tehnologie pentru publicitatea video pe internet. La momentul respectiv nu existau încă asemenea tehnologii, acum par banale, dar vorbim de o perioadă în care şi YouTube abia testa publicitatea video. Am decis să facem acest proiect împreună, eu am fost implicat pe partea de creare de produs, de interfaţă, de identitate pentru că eu am background de designer şi atunci am putut să ajut în zona asta. Andrei a fost pe partea tehnică, iar Mark cu viziunea. Ideea fost a lui Mark, iar noi l-am ajutat să o pună în practică.“

Cei trei s-au cunoscut după ce Mark Trefgarne a căutat o companie cu care să lucreze pe segmentul de dezvoltare web şi i-a contactat prin internet pe Dunca şi Biriş. „Mark ne-a găsit pe internet şi ne-a dat o comandă să realizăm un site. În perioada în care am lucrat împreună - pentru că Mark ne aducea clienţi din Londra, iar noi le realizam site-urile, şi el se ocupa de partea de contact cu clienţii - cred că i-am câştigat încrederea.“

Tehnologia LiveRail a fost creată după mai multe încercări şi depăşind problemele apărute pe durata dezvoltării, a relatat Sergiu Biriş.

„Au fost foarte multe încercări de a crea această tehnologie. Tehnologia a crescut din mai multe încercări şi s-a ajuns la un produs mai complet. Ne-am dat seama că produsul va avea succes atunci când am luat prima investiţie de la un fond din Londra, atunci proiectul a prins aripi. În total compania a avut investiţii de doar 12 milioane de dolari. Este o sumă relativ mică având în vedere dezvoltarea la care s-a ajuns.“

Sergiu Biriş a precizat că mai avea ac­ţiuni la LiveRail când a avut loc tran­zacţia, însă nu a oferit alte detalii.

Mutarea sediului central al companiei în Londra şi apoi în San Francisco au avut un impact pozitiv în dezvoltarea LiveRail. “La începutul lui 2009 Andrei Dunca a hotărât să meargă la Londra pentru a se dedica în totalitate proiectului, iar în decurs de un an au decis să mute LiveRail în Silicon Valley, pentru a trece la un alt nivel, în ceea ce priveşte valoarea investiţiilor”, a spus Biriş.

 
 
 
 
AFACERI DE LA ZERO