Business Hi-Tech

Companiile Internet invata sa-si personalizeze serviciile

29.08.2000, 00:00 5



Unul dintre modelele de afaceri imbratisate in acest moment de multi sefi de companii din sectorul Internet este cel al serviciilor personalizate.

Pornind de la un exemplu din economia traditionala, aceasta abordare seamana cu cea a unui patron de magazin care isi cunoaste clientii pe nume si care stie totodata care sunt preferintele lor si cat isi permite sa cheltuiasca fiecare.

Pentru a aplica aceeasi tactica, un site de comert electronic ar trebui sa poata prezenta fiecarui client in parte o pagina web continand cu precadere informatii despre produsele care il intereseaza pe acesta.

Astfel, cineva care navigheaza frecvent pe site-uri de muzica clasica ar putea primi o lista de CD-uri cu operele lui Bach la un pret special, in timp ce un alt client care a cumparat anterior un single cu Britney Spears ar putea primi un discount pentru achizitionarea altor CD-uri cu muzica de acelasi gen.

Multi specialisti apreciaza ca unul dintre marile avantaje ale Internetului consta tocmai in faptul ca permite dezvoltarea unor servicii de acest gen.

Deocamdata, foarte putine magazine virtuale au reusit sa profite de avantajele sistemului, si aceasta in special din cauza faptului ca tehnologiile care permit aplicarea sa se afla inca in stadiul de dezvoltare.

Totusi, ideea serviciilor personalizate tenteaza tot mai multe companii, care incep sa-si instaleze echipamentele necesare pentru alcatuirea unor pagini web adaptate - daca nu pentru fiecare client in parte, cel putin pentru grupuri de cumparatori care au preferinte apropiate.

In realitate, personalizarea, ca practica de afaceri in domeniul Internet, nu este un lucru chiar atat de nou, unele site-uri, cum ar fi Yahoo sau Excite permitand de mai multi ani utilizatorilor sa-si creeze o pagina web care afiseaza informatiile alese de acestia.

Acest tip de servicii este descris in prezent drept "customizare", in timp ce "personalizarea" se realizeaza cu ajutorul informatiilor pe care companiile le obtin in mod discret in legatura cu clientii lor (urmarind, spre exemplu, care sunt site-urile pe care acestia navigheaza cel mai frecvent).

"Customizarea inseamna in esenta sa oferi clientilor ceea ce ei iti spun ca doresc. In schimb, personalizarea consta in anticiparea acestor dorinte", declara Cormac Foster, analist in cadrul agentiei Jupiter Communications.

Pentru a oferi servicii personalizate o companie trebuie sa investeasca masiv in hardware si software, al caror costuri se ridica de la cateva sute de mii pana la cateva milioane de dolari.

In plus, firma in cauza trebuie sa integreze mai multe surse de date disparate, cum ar fi lista de produse, baza de date a clientilor si o prezentare a paginilor de pe propriul site web pe care clientii respectivi le-au accesat cu precadere.

Unul dintre cele mai avansate servicii de acest gen a fost lansat de compania aeriana American Airlines (AA).

Aceasta a reusit sa creeze un sistem de personalizare eficient utilizand informatiile culese in timp despre cei 40 de milioane de clienti ai sai care sunt "abonati" la programul frequent-flier (programul ofera reduceri de pret si alte avantaje clientilor fideli ai firmei).

AA utilizeaza aceste informatii pentru a adapta oferta prezentata fiecarui client in parte atunci cand acesta acceseaza pagina web a companiei.

Astfel, un om de afaceri ar putea fi interesat sa afle ce servicii sunt disponibile la bordul aeronavelor in timp ce pentru un student ar fi mai potrivit sa fie informat cu privire la reducerile de pret de care poate dispune pe perioada vacantelor.

Cu toate acestea, si American Airlines trebuie sa faca fata unei provocari majore. Aceea de a oferi clientilor serviciile pe care acestia le doresc fara a da insa senzatia ca detine prea multe informatii despre ei.

"atim multe despre clientii nostri iar ei stiu acest lucru. Intrebarea care se pune este ", declara John Samuel, vice-presedintele AA.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO