Business Hi-Tech

Epilog la o tranzacţie eşuată: preluarea eMag de către fondul de investiţii BAF

Epilog la o tranzacţie eşuată: preluarea eMag de către fondul de investiţii BAF

Epilog la o tranzacţie eşuată

Autor: Adrian Seceleanu

19.01.2012, 13:21 6230

Sfârşitul anului 2008, început de recesiune în România. Ultra Pro Computers, pe atunci unul dintre cei mai mari retaileri şi distribuitori IT&C din România, începea să închidă din reţeaua de 55 de magazine şi să dea afară oameni, pe fondul prăbuşirii vânzărilor. Şi "Depozitul de calculatoare"de asemenea unul dintre cei mai mari jucători de pe piaţă, care avea 105 magazine la jumătatea anului 2008, începea să ia măsuri de restructurare.

Fenomenul nu era unul izolat la nivelul jucătorilor din retailul clasic, care plăteau chirii mari pentru fi prezenţi în cele mai bune locuri din cele mai mari oraşe din ţară. Şi la eMag, cel mai mare retailer online, care planificase ca 2008 să fie anul unei creşteri explozive - atingerea unui rulaj de 150 mil. euro - criza muşca din vânzări, iar compania începe să dea afară oameni şi tăiase dintr-un foc 40 mil. euro din ţinta de vânzări.

În decembrie 2008 piaţa se prăbuşea

Cu depozitele pline de PC-uri, telefoane mobile şi diferite gadgeturi, comandate din timp - în perioada în care economia duduia şi nimeni nu se aştepta ca decembrie să fie în loc de luna cadourilor luna prăbuşirii consumului, la toţi marii retaileri de pe piaţă cuvântul de ordine devenise din creştere supravieţuire. Proprietarii magazinelor se uitau la banii blocaţi în mărfurile pentru care nu existau cumpărători, resimţind tot mai puternic presiunea sufocantă venită dinspre restul lanţului de parteneri - de la bănci, distribuitori până la producători toată lumea voia acum, dintr-o dată, banii la timp şi cash, iar pe piaţă deja începuseră să circule liste "negre" cu firmele care nu mai respectau termenele din facturi.

În decembrie 2008, la o lună după ce eMag confirmase public informaţiile vehiculate deja pe piaţă - că îşi reduce ţinta de vânzări şi că dă afară oameni - pe piaţă circulau deja, pe surse, informaţii că retailerul online îşi caută ieşirea dintr-un posibil impas prin vânzarea unui pachet de acţiuni. Prima confirmare a zvonurilor: Horia Manda, managerul care coordonează fondul BAF, precizează pentru ZF că a avut discuţii cu eMag, negând însă existenţa unei tranzacţii. "Nu am să spun că nu există discuţii cu eMag. Discutăm cu ei aşa cum discutăm cu extrem de multe companii, însă nu am preluat eMag."

Cumpărătorul-surpriză

Câteva luni mai târziu, pe 24 aprilie 2009, Asesoft Distribution anunţă că este noul acţionar majoritar al eMag, cu un pachet de 51% din acţiuni, achiziţionat de la cei trei fondatori, Radu Apostolescu, Dan Teodosescu şi Bogdan Vlad. Cu o lună înainte, Iulian Stanciu - acţionar şi CEO al Asesoft Distribution, prevestea într-un fel anunţul achiziţiei eMag spunând că orgoliile antreprenorilor sunt topite de criză şi lasă loc discuţiilor şi negocierilor.

După două luni de la anunţul tranzacţiei, perioadă în care nu se ştie dacă între BAF şi fondatorii eMag au existat ciocniri, Horia Manda declară, într-un interviu pentru ZF, că i-a acţionat în judecată pe cei trei antreprenori. Tonul era unul tensionat: "Acţionarii de la eMag au considerat că există o soluţie mai bună pentru dânşii. Au omis însă că noi aveam exclusivitate. Acest lucru a născut un litigiu şi a fost demarată o acţiune în instanţă împotriva dânşilor. Cred că este important ca în domeniul tranzacţiilor să existe respect mutual, dar şi disciplină contractuală". Reacţia eMag, transmisă de Radu Apostolescu, de asemenea prin ZF, a menţinut la cote înalte atmosfera tensionată: "Într-adevăr a existat un contract de exclusivitate, însă el a fost semnat acum cinci luni şi era valabil trei luni. Contractul este expirat de mult timp, deci nu are cum să afecteze tranzacţia încheiată cu Asesoft. Nici nu cred că vor înainta o acţiune în instanţă pentru că nu au nicio şansă".

"Obligă pârâţii la plata sumei de 500.000 de euro"

Subiectul a ieşit de pe agenda media, însă litigiul nu s-a stins, iar conflictul nu şi-a redus intensitatea şi a dat de lucru avocaţilor şi judecătorilor.

Potrivit datelor de la Tribunalul Bucureşti, în data de 11 august 2009 este înregistrat dosarul numărul 33009 prin care Balkan Accesion Fund - reprezentat de societatea de avocaţi Ţuca Zbârcea & Asociaţii- formulează pre tenţii de la pârâţii Radu Apostolescu, Dan Teodosescu şi Bogdan Vlad.

După mai puţin de un an de zile, în luna mai 2010 Tribunalul Bucureşti pronunţă soluţ ia: "Obligă pârâţii - acţionarii iniţiali, Dan Teodosescu, Radu Apostolescu şi Bogdan Vlad să plătească în solidar reclamantei sumele de 500.000 euro în lei la cursul BNR din ziua plăţii reprezentând clauza penală contractuală, 65.000 de euro costuri de auditare în lei la cursul BNR din ziua plăţii.

Obligă pârâţii să plătească în solidar reclamantei 27.903 lei cheltuieli de judecată şi 3.500 euro onorariu avocaţial. Executorie. Cu apel".

Niciuna dintre părţi nu a făcut niciun comentariu sau referire publică la conflictul din instanţă, însă lupta juridică a mers mai departe, conform datelor de pe site-ul Tribunalului Bucureşti. Pe 10 noiembrie 2010, prin dosarul cu numărul 54250 cei trei fondatori ai eMag dau la rândul lor în judecată BAF, solicitând constatarea nulităţii unui act juridic - probabil contractul de exclusivitate la care făcea referire Horia Manda.

Împăcarea

Care este acum situaţia litigiilor dintre cele două părţi? După mai bine de doi ani de conflict şi de procese, cele două părţi par că s-ar fi înţeles şi ar fi pus capăt probabil celei mai lungi dispute juridice în legătură cu o achiziţie a unei firme locale IT&C.

"S-au închis ambele (procese - n. red.) printr-o înţelegere de business", a precizat pentru ZF Radu Apostolescu, singurul fondator al eMag care mai are acţiuni la retailer, refuzând să ofere alte detalii. Contactat de ZF, Horia Manda nu a dorit să facă niciun comentariu în legătură cu acest subiect.

La finele anului trecut fondatorii eMag Bogdan Vlad şi Dan Teodosescu şi-au vândut toate acţiunile pe care le mai deţineau în companie, în total 30%, către acţionarul majoritar, compania Asesoft Distribution, controlată de oamenii de afaceri Iulian Stanciu şi Sebastian Ghiţă.

eMag estimează că va atinge în anul 2011 rulajul pe care urmărea să îl atingă şi în 2008 - 150 mil. euro.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO