Business Hi-Tech

Etichetele inteligente sunt gata sa se ?afiseze" si in hypermarketurile romanesti

24.09.2004, 00:00 57

Se apropie weekend-ul si a venit timpul pentru o noua "expeditie" de aprovizionare la supermarket. Ati umplut cosul cu produse, dar in fata dumneavoastra la coada se mai afla cel putin 20 de persoane, fiecare cu un cos la fel de plin. Calculati in gand cate 2-3 minute pentru fiecare client si va dati seama ca timpul liber pentru seara este aproape compromis. Totusi, asta s-ar putea schimba in curand, dupa ce etichetele inteligente vor intra in scena pentru a salva din timpul dumneavoastra si din banii magazinelor, chiar si in Romania.
Primele etichete "inteligente" bazate pe noua tehnologie RFID (prin unde radio) vor fi atasate la produsele din marile hypermarketuri romanesti spre sfarsitul anului 2005, au declarat ieri la Bucuresti reprezentantii companiei americane PSC si cei ai partenerului din Romania, Eutron Invest.
Eutron Invest Romania activeaza pe piata interna de zece ani, fiind un furnizor de solutii catre domeniul bancar-financiar si catre cel al identificarii automatizate de date. Eutron a avut anul trecut o cifra de afaceri de aproape 4 milioane de euro, anul acesta oficialii companiei estimand o crestere de 25%, pana la aproximativ 5 milioane de euro. Compania a instalat primele doua automate de schimb valutar din Bucuresti, primul in colaborare cu banca Raiffeisen si al doilea in colaborare cu BCR, Eutron realizand si software-ul de management al aparatelor. Printre clientii Eutron se numara BCR, BRD-Societe Generale, Raiffeisen Bank, Ministerul Finantelor Publice, Metro, Carrefour, Selgros si Cora.
Oficialii Eutron si PSC nu au numit magazinul care va deschide drumul tehnologiei RFID in Romania, insa PSC se afla in discutii avansate cu Metro si Carrefour, a spus Carsten Beck, director de vanzari in zona europeana al PSC.
Asa-numitele ?etichete inteligente" reprezinta pasul urmator in industria de comert de tip retail, urmand ca in aproximativ 10 ani tehnologia RFID (Radio Frequency Identification) sa inlocuiasca complet actuala metoda, care se bazeaza pe citirea codurilor de bare. Tehnologia RFID permite citirea etichetelor de pe sute de produse in acelasi timp, ceea ce va duce la economisirea de timp si bani atat pentru magazin cat si pentru cumparatori. Eticheta comunica cu aparatul de citire prin unde radio, ceea ce inseamna ca nu mai este nevoie ca fiecare produs sa fie trecut, pe rand, prin fata unui cititor cu raza laser, valoarea intregului continut al cosului fiind calculata intr-o secunda, printr-o simpla apasare de buton a operatoarei. In acelasi timp, magazinele vor controla stocurile mult mai usor, cititoarele prin unde radio putand sa indice inclusiv cate produse se afla pe un anumit raft sau daca un anumit produs se afla pe un alt raft decat ar trebui. Potrivit unui studiu al companiei de consultanta Accenture, o solutie RFID poate sa mareasca rotatia stocurilor unui magazin cu 10-15%, spun oficialii Eutron.
Etichetele RFID sunt deja implementate in programe pilot in Statele Unite, acolo unde celebrul lant de magazine Wal-Mart a cerut deja celor mai importanti 125 de furnizori ai sai sa adopte noua tehnologie pana la inceputul anului viitor. Companii precum Coca-Cola, Gillette, Kraft, Procter & Gamble, Unilever fac eforturi pentru a se alinia la aceasta tendinta, afirma oficialii PSC.
Totusi, metoda codului de bare exista de zeci de ani si nu va fi inlocuita peste noapte de RFID, mai spune Tone. Dupa parerea specialistilor, cele doua metode (prin unde radio si prin coduri de bare) vor coexista in urmatorii ani, mai ales pentru ca trecerea la RFID implica costuri mari si dificil de estimat. Chiar daca se afla in scadere, costul pentru fabricarea unei singure etichete inteligente este in prezent de 0,5 euro, explica Tone. Avand in vedere ca orice mare supermarket are tot timpul in stoc aproximativ 50.000 de produse, costurile de implementare sunt destul de ridicate. Cu toate acestea, tehnologia se va dezvolta pe masura ce avantajele sale vor deveni cunoscute, lucru ce se va intampla mai devreme decat credem, spune Tone.
"In martie 2005 acest cost de 0,5 euro pe bucata poate deveni 0,15", a spus Tone, care a explicat ca tot mai multe companii se arata interesate de etichetele inteligente, deci comenzile cresc, iar costurile de productie scad. Spre exemplu, spune el, acum patru ani fiecare eticheta RFID avea un cost de fabricatie de 10 euro, acum trei ani acesta scazuse la 6 euro, iar in 2003 coborase la 2,5 euro.
Primele semne ale "colaborarii" dintre RFID si clasica metoda a codurilor de bare au aparut deja, spun cei de la Eutron. Impreuna cu PSC, compania a adus in premiera pe piata romaneasca un aparat de citire "hibrid" care incorporeaza si tehnologia de citire prin unde radio si pe cea a codurilor de bare, spune Dan Tone, director general al Eutron Invest Romania.
PSC Inc. a fost infiintata in 1969 in Statele Unite si este un furnizor la nivel mondial de solutii integrate in domeniul identificarii de date pentru industrii precum retail, logistica, sanatate sau administratie. Compania a inregistrat o valoare totala a vanzarilor de 185 de milioane de dolari anul trecut, iar estimarea pentru acest an arata o crestere pana la 220 milioane de dolari.



mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO