Business Hi-Tech

Fair Value: Cine nu-si poate credita clientii risca sa iasa din piata

Fair Value: Cine nu-si poate credita clientii risca sa iasa din piata

Metodiu Mehmet, director general si proprietar al Fair Value

11.06.2009, 00:00 61

Numarul mic de proiecte IT ar putea determina mai multi jucatori de pe piata serviciilor IT sa-si reduca tarifele si sa mearga in pierdere doar pentru a nu inchide portile, insa miscarea va genera doar confuzie in randul clientilor si nu va reduce numarul falimentelor, spune Metodiu Mehmet, director general si proprietar al Fair Value, integrator de solutii SAP cu un rulaj de 5 mil. euro anul trecut. El a infiintat compania in anul 2005, dupa ce lucrase timp de opt ani pentru Softwin ca director de marketing si vanzari.

"Efectul crizei economice cel mai greu de combatut pentru companiile de servicii va fi stabilirea unei valori corecte a preturilor pentru ziua de consultanta/servicii. In disperare, acestea vor reduce pretul sub nivelul pretului de cost (...) Aceasta iluzie 'daca astazi vand in pierdere, maine voi gasi solutii sa devin profitabil' va face multe victime atat in randul companiilor IT care din lipsa de solutii vor alege aceasta cale, cat si in randul clientilor unor astfel de furnizori, care-si vor pune destinele companiei lor in mainele unei companii muribunde", crede Mehmet.
"Aceasta fluctuatie de preturi de pe piata dintre companiile aflate in mare dificultate si companiile care-si propun sa fie profitabile si sanatoase economic va altera puternic notiunea de 'valoare corecta' pentru serviciile de consultanta IT. Acesta este cel mai mare pericol care ameninta pe termen mediu piata serviciilor IT. (...) Clientii se vor confrunta cu situatia in care trebuie sa aleaga intre diverse oferte comerciale cu variatii de pet de 30-50%."
Piata locala de servicii IT va avea in acest an o valoare de aproximativ 350 mil. euro, in scadere cu 5% fata de anul precedent, conform estimarilor companiei de analiza Pierre Audoin Consultants.
In ceea ce priveste evolutia Fair Value in acest an, Mehmet spune ca obiectivele sale sunt mentinerea companiei in zona profitabilitatii si o stagnare a cifrei de afaceri la nivelul anului predecent. "In 2009 nu avem ca obiectiv cifra de afaceri, ne intereseaza sa ne mentinem profitabilitatea."
Fair Value a finalizat anul trecut unul dintre cele mai importante proiect de implementare SAP, cu peste 500 de utilizatori la furnizorul de materiale de constructii Arabesque.
In ceea ce priveste anul 2009, Mehmet afirma ca dupa ce in prima parte a anului au existat amanari ale unor proiecte, din luna mai au fost semnate contracte noi care, alaturi de cele deja existe, vor permite atingerea obiectivului privind cifra de afaceri. "Din mai am inceput sa semnam contracte noi si suntem ca numar de contracte noi si cifra de afaceri la nivelul anului 2008. Ne-a ajutat foarte mult faptul ca am avut contracte multianuale suficiente care sa ne permita sa amortizam suspendarea unor proiecte."
El subliniaza, de altfel, ca "rezerva" de contracte semnate este foarte importanta pentru companiile de servicii IT in conditiile in care pe piata se resimt intarzieri la plata facturilor.
"Sub 20% din companiile din IT vor reusi sa obtina cresteri fata de anul 2008 si sub 50% vor reusi sa obtina profit. (...) Una dintre cauze este intarzierea la plata din partea clientilor. Daca nu au capacitatea financiara de a-si credita clientii, companiile IT vor avea probleme majore in a-si asigura cash flow-ul si multe vor intra in incapacitate de plata", crede directorul general al Fair Value. El spune ca problemele de pe piata vor fi accentuate si de lipsa in acest an a proiectelor generate de stat.
"Domeniul public nu va putea oferi proiecte importante pentru companiile de servicii. E posibil sa se liciteze proiecte in trimestrul trei si sa inceapa unele proiecte publice pe finalul anului, insa mare parte a serviciilor vor fi facturate in 2010."
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO