Business Hi-Tech

Fuziunea dintre televiziune si Internet anunta un cutremur in industria divertismentului

22.05.2006, 00:00 25

Pe masura ce oamenii petrec tot mai mult timp pe Internet, televiziunile distribuie tot mai multe emisiuni prin web, stimulate si de succesul la audienta formata, de regula, din fani devotati ai unor emisiuni sau seriale.

La inceputul acestui an, Toyota Motor a primit o veste neasteptata. Compania Walt Disney, care produce popularul serial TV "Neveste disperate", luase decizia de a pune la dispozitie, gratuit - prin Internet acest show. Toyota cheltuieste milioane de dolari pentru a-si face publicitate in timpul serialului si toti acesti bani s-ar putea sa se duca pe apa sambetei daca publicul ar putea urmari "Neveste disperate" in alta parte decat la televizor.

Chiar daca Toyota ar fi putut "sa-i traga de urechi" pe cei de la Disney, producatorul de masini a decis, din contra, sa semneze un nou contract de publicitate pentru varianta online a serialului, care completeaza campania de promovare realizata prin spoturile difuzate la televizor. De ce a semnat compania un nou contract? Logica Toyota a fost aceea ca spectatorii de pe Internet au sanse mai mari sa fie fani infocati care vor sta "lipiti" de monitor in timpul reclamelor, scrie Wall Street Journal.

La un nivel mai larg, cazul expus mai sus nu reprezinta altceva decat un nou semn al cutremurului din industria de divertisment care vizeaza casele consumatorilor: daca Internetul si televiziunea erau candva doua "industrii" paralele, acum cele doua lumi tind sa fuzioneze rapid - iar acest lucru inseamna schimbari mari pentru televiziuni, publicitari si audienta.

Deja, televiziunile ofera emisiuni pe Internet prin intermediul propriilor site-uri sau prin servicii de muzica si film online, precum Apple iTunes. Unele au mers chiar mai departe, realizand emisiuni exclusiv pentru Internet. Intre timp, oameni din afara industriei TV produc propriile seriale online - lucru care a dus la concluzia unor analisti ca firmele online s-ar putea transforma pe viitor in adevarate retele de televiziune.

Din punct de vedere al audientei, toate acestea inseamna multe noi posibilitati de alegere - mai multe emisiuni de urmarit si mai multe posibilitati de a alege ora la care acestea pot fi vizionate.

Intre timp, publicitarii au inceput sa urmareasca televiziunile si publicul online. La fel ca si Toyota, multi cumparatori de publicitate vor sa aiba acces la cei mai devotati fani. Ei asteapta vremurile in care vor putea folosi posibilitatile Internetului de a colecta date despre spectatori, cu ajutorul carora sa poata realiza spoturi si machete publicitare speciale, pentru fiecare segment de public vizat in parte.

Iar drumul de la dorinta la realitate este scurtat de schimbarile intervenite in comportamentul oamenilor: in acest moment, timpul petrecut in fata calculatorului este egal cu cel alocat vizionarii emisiunilor de la televizor, ba chiar, uneori, calculatorul "iese invingator". Spre exemplu, adultii din Statele Unite petrec aproximativ 14 ore pe saptamana la televizor si 14 ore pe Internet, fata de doar 11 ore in fata televizorului si 10 ore online acum doi ani, conform JupiterResearch. Mai mult, in loc sa se concentreze numai la televizor, multi fac si alte activitati in acelasi timp precum navigatul pe Internet. Iar tinerii intre 18 si 24 de ani stau in fata calculatorului 10 ore pe saptamana, cu doua ore mai mult decat la televizor.

Pentru companiile de televiziune, adoptarea Internetului ca vehicul de distributie al emisiunilor nu este optionala, conform unor experti. "Daca firmele media traditionale nu adopta noile tehnologii, atunci piata neagra va servi acesta audienta", a spus Eric Garland, directorul executiv al BigChampagne LLC, o companie americana ce masoara audientele online.

Iar multe voci din industrie sunt de acord cu aceasta teorie. Internetul in banda larga si tehnologia digitala "vor deveni elemente extrem de importante de distributie" pentru retelele de televiziune, conform lui Rick Cotton, consilier general la NBC Universal, o companie controlata de General Electric.

Dar daca unul dintre cele doua medii (online sau traditional) va castiga, este greu de prezis, a mai spus el. Putini cred ca televiziunea va disparea cu totul numai din cauza Internet-ului. Televiziunea s-a dovedit extrem de adaptabila, supravietuind atacurilor violente "lansate" de la retelele prin cablu sau satelit pana la video-recordere sau DVD-uri. Nu exista deci nici un motiv sa se creada ca managementul din industria TV nu se va adapta inca odata, scrie Wall Street Journal.

Companiile de televiziune au facut deja un pas urias in acesta noua arena. Folosesc Internetul ca pe un nou canal de distributie pentru emisiuni, in loc sa se multumeasca doar sa afiseze informatii despre program, spre exemplu.

Logica? Punerea emisiunilor pe Web ajuta televiziunile sa ajunga la o audienta care ar putea sa nu prinda o emisiune la ora programata pentru TV. Strategia este inca la inceput si inca mai ridica unele intrebari. Spre exemplu, ce se intampla cu emisiunile care urmeaza sa fie programate pentru reluare si sunt deja disponibile pe Internet?

Oare distributia prin Internet "are potentialul de a diminua cererea pentru acest produs din cauza uzarii morale?", se intreaba Bill Koenigsberg, presedintele si directorul executiv Horizon Media, o agentie de servicii media din New York.

Totusi, rezultatele de pana acum par pozitive. Experti din industrie arata spre succesul serialului "The Office", o comedie NBC, care a atras un val de noi spectatori dupa ce a fost disponibil spre vanzare pe iTunes din decembrie. Serialul are acum o audienta saptamanala de aproximativ 8,9 milioane de spectatori pentru episoadele noi, cu un milion mai mult decat in perioada septembrie-decembrie.

Expertii sunt de parere ca miscarea catre Internet a ajutat producatorii serialului sa extinda audienta la oamenii care nu se uitau la emisiune la ora la care aceasta era programata la TV. In plus, fanii pot sa le spuna prietenilor "descarca acel episod, o sa-ti placa", iar noii veniti au posibilitatea sa vada serialul imediat in loc sa astepte urmatorul episod.

Pentru publicitari, televiziunea Web aduce o audienta "de vis" formata din fani dedicati. "Faptul ca au intrat pe Internet si au vazut emisiunea online indica faptul ca sunt un public destul de loial si pasionat", spune Mark Simons, director de publicitate in SUA pentru Toyota. "Este un pas mare fata de vizionarea la o anumita ora."

Si se poate si mai bine. Cum televiziunea prin Internet nu are inca un buton pentru derulare rapida, publicul trebuie sa astepte in timpul reclamelor. In plus, mai exista si promisiunea datelor demografice. Va fi un pas simplu ca utilizatorii sa se inregistreze inainte sa se uite la o emisiune pe Internet si sa furnizeze cateva detalii personale. Publicitarii pot folosi aceste date sa segmenteze audienta dupa factori precum varsta, sex sau adresa si apoi sa produca reclame pentru fiecare grup in parte.

Toyota nu a ajuns atat de departe, dar a facut cel putin o alegere pe baza datelor demografice online: ce modele de masini sa promoveze in cadrul emisiunilor pe Internet. Spre exemplu, compania a realizat ca potentialii clienti pentru modelul Yaris sunt oamenii foarte implicati in cultura pop. Spre exemplu, ei au cele mai multe sanse sa se uite la un episod de doua ori pentru a fi siguri ca nu au pierdut nimic. Din moment ce acest profil se potriveste cu al celor care se uita online la emisiuni, Toyota a optat sa promoveze modelul Yaris in cadrul emisiunilor de pe Internet.

Oficialii producatorului auto spun ca este prea devreme sa estimeze cum le va afecta Internetul relatia cu Disney sau reclamele traditionale pe TV.

De asemenea, Toyota nu doreste sa dezvaluie sumele platite pentru publicitatea online. In orice caz, probabil ca plateste mult mai putin decat in cazul unui clip publicitar de 30 secunde la TV, al carui pret este intre 550 si 650 de mii de dolari in cazul serialelor "Lost" sau "Neveste disperate".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO