Business Hi-Tech

GfK: Sub 10% din romani cauta pe Web informatii sau servicii de business

GfK: Sub 10% din romani cauta pe Web informatii sau servicii de business

Click pentru imaginea marita

24.07.2007, 19:28 39

Informatiile bursiere, cumparaturile si serviciile bancare online determina mai putin de zece procente dintre romani sa acceseze internetul, citirea stirilor online fiind in schimb cel mai invocat motiv pentru a intra pe internet - conform datelor prezentate de compania GfK in studiul Romania Internet Monitor 2006. De altfel, anul trecut 12 din primele 20 cele mai accesate site-uri din Romania erau cele care publicau stiri, conform unui studiu realizat de agentia Initiative Romania.
In prezent opt din primele 20 cele mai vizitate site-uri locale sunt specializate in furnizarea de stiri, conform datelor pe trafic.ro.
Numarul de ore petrecute pe internet intr-o saptamana este de 13,8 ore pentru utilizatorii din mediul urban si de 12,4 ore la nivel national. Ambii indicatori au inregistrat o crestere de 46% fata de 2005.
Rata de penetrare a serviciilor de internet din Romania este de 23%, in timp ce in Europa cea mai buna performanta este inregistrata de Suedia si Norvegia, cu o rata de penetrare de 75%. Circa 36% din populatia din zonele urbane acceseaza internetul, din care 24% cel putin o data pe saptamana, potrivit datelor furnizate de GfK Romania.
Cresterea pietei de publicitate online de la 2,4 mil. euro in 2005 la 5,4 mil. euro in 2006 a generat si dublarea numarului de jucatori majori de pe piata locala la opt, fata de numai patru cu un an in urma. Conform estimarilor agentiei Initiative Romania, numarul acestora se va dubla si in acest an, la 16 jucatori.
Anul trecut, conform sursei mentionate, cei mai mari jucatori erau Netbridge Investments, ARBOmedia, Adevolution, MPInteractive, Splendid Media Interactive, Media cafe, Rol Networks si Internet corp.
Cele mai utilizate formate pentru publicitatea online au fost bannerele publicitare, alte forme utilizate fiind newsletter-ele, advertorialele, sponsorizarea unor site-uri sau a unor sectiuni dintr-un site, brandingul unui site, jocurile sau concursurile online etc.
Conform Initiative Media, blogurile (jurnalele online) nu aveau anul trecut o importanta critica pentru campaniile desfasurate pe internet din cauza audientei/utilizarii reduse, dar si din cauza dificultatilor intampinate in proiectarea si mentinerea unor asemenea campanii.
Anul trecut serviciile de publicitate contextuala, care promoveaza mesaje publicitare in functie de cuvinte cheie dintr-un text de pe o pagina web, detineau mai putin de 1% din totalul pietei locale de publicitate online. Publicitatea contextuala se afla insa pe o tendinta de crestere puternica.
In ce priveste tipul de campanii publicitare, autorii Media Fact Book estimeaza ca in acest an vor castiga teren campaniile de publicitate pe internet a caror eficienta va fi masurata de numarul de tranzactii generate, astfel incat internetul sa nu fie utilizat doar ca mediu de branding, ci si ca instrument de crestere al vanzarilor.
Prin campaniile de publicitate bazate pe tranzactii, proprietarii de site-uri care afiseaza mesajele publicitare sunt platiti daca, spre exemplu, vizitatorul redirectionat catre un magazin online va si cumpara un produs de pe respectiva pagina web.
Conform Initiative Media, odata cu cresterea numarului de utilizatori de servicii de internet si telefonie mobila se observa modificari in stilul de viata al utilizatorilor care au dus, spre exemplu, la scaderea audientei pentru posturile de televiziune.
"Noi tehnologii apar si in ciuda audientei reduse inca a internetului, tendinta este de crestere abrupta. De aici si interesul cumparatorilor de servicii publicitare care dau tonul pietei si decid in ce medii vor desfasura campaniile. Printre canalele media digitale campaniile prin SMS/MMS, Bluetooth (tehnologie radio de transmitere a datelor - n .red.), televiziunea digitala si continutul pentru dispozitive mobile sunt deja prezente si pot fi utilizate pentru campanii publicitare", conform Initiative Media.

Cel mai accesat serviciu web din Romania este cel de posta electronica (e-mail), urmat la mica distanta de serviciile de chat. Compania americana Yahoo! are, spre exemplu, in Romania circa 4,5 milioane de utilizatori activi ai serviciilor sale, care le includ pe cele de e-mail si mesagerie instantanee. Informatiile despre locurile de munca se claseaza pe locul cinci in topul motivelor pentru care romanii intra pe internet, urmat de citirea stirilor sportive si interactiunea cu autoritatile. eJobs.ro, cel mai mare site local de recrutare online, a inregistrat in ultimele sapte zile un numar de 447.332 vizitatori, fiind astfel al saselea cel mai accesat site din Romania.

Circa 15% din romani acceseaza inca internetul de la rude si prieteni, procent firesc in conditiile in care rata de penetrare a calculatoarelor era estimata anul trecut la circa 3% pentru gospodariile din mediul rural si la aproximativ 20% pentru cele din mediul urban. In acest an, pe piata locala s-ar putea vinde peste 800.000 de PC-uri, cu 200.000 mai multe decat anul trecut- o rata de crestere cel putin dubla fata de cea inregistrata pe plan mondial. Utilizatorii romani utilizeaza in cel mai mare procent de acasa serviciile internet, urmatoarele locatii fiind locul de munca si locurile publice, conform studiului GfK Romania Internet Monitor 2006.

Mesajele scrise (SMS) si cele multimedia - care contin si imagini si sunete (MMS) - au devenit extrem de populare in Romania, astfel ca oportunitatile de a transmite mesaje publicitare si prin acest mediu sunt in crestere, conform studiului Media Fact Book Romania. "Publicitatea prin SMS este utilizata ca o componenta tactica in special pentru brandurile cu relevanta pentru tineri si adolescenti", conform sursei citate. Autorii lucrarii mentioneaza ca pana in prezent nu exista date care sa masoare amplitudinea acestui "fenomen". Numarul de mesaje SMS a crescut de la 414 milioane in 2003 la 2,2 miliarde anul trecut, conform datelor publicate de Autoritatea de Reglementare in Comunicatii.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24