Business Hi-Tech

Gigantii lumii IT&C investesc in serviciul de televiziune prin internet

08.08.2005, 18:02 13

O armata de producatori IT si operatorii de comunicatii investesc masiv in ceea ce pare a fi noul trend in domeniul divertismentului interactiv, respectiv televiziunea prin Internet, unul din segmentele cu potential exploziv de crestere in opinia analistilor.

Avantajele acestei tehnologii sunt multiple pentru client, de la simplul fapt ca are o calitate a imaginii comparabila cu DVD-ul pana la posibilitatea de a inregistra emisiunea sau filmul dorit, de asemenea la o calitate foarte buna. De asemenea, operatorii pot realiza servicii de televiziune "on-demand", respectiv posibilitatea de a urmari emisiunea, filmul sau meciul dorit la orice ora vrea consumatorul.

Pe lista celor interesati de raspandirea acestei tehnologii intra acum Microsoft, cel mai mare producator de soft din lume, Siemes, unul din cei mai mari producatori de echipament de comunicatii din Europa, dar si operatori precum France Telecom, BT Group, Telecom Italia, SBC in SUA si altii.

Televiziunea prin Internet nu este insa o noutate absoluta. In urma cu mai bine de zece ani, Deutsche Telekom lansa primul serviciu de televiziune prin linie telefonica. Liniile analogice nu au suportat insa cu succes serviciul, iar operatorii au renuntat la aceste proiecte, care nu au reusit comercial. Modernizarea tehnologiilor si raspandirea Internetului i-au facut insa pe marii operatori sa se razgandeasca asupra acestor servicii. Tehnologia digitala permite si trafic de date prin liniile de cupru, iar serviciile DSL (digital subscrieber line) permit transmiterea de emisiuni de televiziune in format digital.

Operatori precum France Telecom au lansat din 2004 servicii de televiziune pe Internet, iar acum pot spune ca proiectele au fost un succes, chiar daca lumea nu s-a inghesuit sa migreze spre noua tehnologie. Practic, un astfel de serviciu presupune captarea tuturor posturilor dorite, de preferinta de pe satelit pentru o calitate mai buna a imaginilor, conversia lor in format digital (MPEG-2 este cel mai raspandit) si retransmisia lor pe Internet.

Convergenta serviciilor online de voce, date, la care se vor adauga si serviciile de televiziune, se va face prin conexiunile in banda larga (broadband). De vreme ce continutul digital (documente, imagini, muzica) poate fi descarcat de pe Internet, iar apelurile telefonice online sunt si ele din ce in ce mai populare, de ce nu s-ar intampla la fel cu televiziunea prin Internet?

Microsoft urmareste foarte atent toate pietele care au legatura cu lumea IT, pe care si-ar putea demonstra inca o data suprematia modelul Windows, care se afla acum pe mai bine de 95% din computerele lumii. Dupa ce si-a demonstrat forta pe segmentul telefoanelor inteligente, Microsoft a pus ochii si pe televizorul din living. Televiziunea prin Internet (IPTV) a devenit un segment strategic pentru Microsoft, iar platforma realizata de producatorul software este folosita de multi operatori mari care testeaza astfel de servicii. Nu trebuie uitat insa ca Siwsscom, care a inceput testele la sfarsitul anului trecut, a amanat lansarea IPTV din motive tehnice, din toamna lui 2005, catre finalul anului viitor.

Temerile operatorilor sunt legate de capacitatea softului si a echipamentelor hardware de a rezista la foarte multi utilizatori. "Este un puzzle, din care soft-ul este numai o piesa. Noi speram sa finalizam pana la sfarsitul acestui an o platforma cat mai stabila", a declarat un oficial al Microsoft. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels