Business Hi-Tech

Google&co. devin arbitri ai pietei globale media

11.04.2006, 00:00 19

Succesul rasunator al motoarelor de cautare pe Internet a creat o noua afacere, cu o valoare estimata la 1,2 miliarde de dolari anual: aplicatiile software care "dau note" continutului (text, imagini, clipuri video) dupa criteriile utilizate de Google, Yahoo sau MSN atunci cand clasifica importanta unei pagini web.

Influenta celor trei giganti Internet este atat de mare incat tot mai multe companii apeleaza la aceste aplicatii, in ideea de a-si evalua "compatibilitatea" continutului de pe propria pagina web cu "criteriile" utilizate de Google sau Yahoo, dintr-un motiv foarte simplu, scrie The New York Times. O pagina web care include continut "pe intelesul" Google va fi inclusa in lista de rezultate a motorului de cautare si astfel va atrage trafic pe pagina sa web, castigand astfel, daca nu un viitor client fidel, cel putin venituri mai mari din publicitatea online - care este direct influentata de numarul de vizitatori ai unui site Internet.

Aceasta tendinta nu ocoloeste nici marile organizatii mondiale din industria mass-media, chiar daca firmele care fac cele mai mari cheltuieli pentru a fi sigure ca paginile lor web sunt "compatibile" cu motoarele de cautare sunt cele care vand produse si servicii pe Internet.

De ani de zile, jurnalistii s-au obisnuit cu ideea ca isi redacteaza articolele si titlurile textelor pentru doua audiente: cititori capriciosi si editori care acorda o atentie exagerata detaliilor, relateaza The New York Times. Astazi insa a aparut un al treilea arbitru important al muncii lor: programele software care scaneaza Internetul, analizand si intocmind clasamente online ale stirilor si articolelor in numele motoarelor de cautare pe Internet precum Google, Yahoo sau MSN. Acesti "sateliti" ai motoarelor de cautare castiga din ce in ce mai multa influenta, furnizand mai mult de 30% din traficul Internet catre paginile web ale ziarelor, revistelor si televiziunilor. Iar traficul de pe pagina web este egal cu succesul repsectivei organizatii media intrucat aduce cititori si companii care cumpara spatii publicitare pe site - doua lucruri dupa care orice ziar, revista sau post TV sunt "disperate", scrie The New York Times.

Astfel ca organizatiile media incep sa experimenteze ideea adaptarii continutului din paginile web pentru ca acestea sa se claseze pe un loc superior in listele de rezultate ale motoarelor de cautare de pe Internet. O incercare complicata, pentru ca aplicatiile software nu sunt totuna cu un cititor obisnuit: algoritmii dupa care lucreaza nu tin cont de ironie, umor sau stil literar. Astfel ca paginile organizatiilor media incep sa sufere modificari de ton si continut.

Unele pagini web au inceput, spre exemplu, sa puna doua titluri pentru acelasi articol. De regula, primul dintre titluri- cel aflat pe prima pagina a site-ului web este unul inteligent, menit sa atraga cititorii umani. In schimb, cel de-al doilea titlu, aflat in interiorul site-ului, are un titlu mai banal, concentrat pe fapte. O organizatie media care procedeaza astfel este BBC, dupa cum recunoaste Nic Newman, seful de productie al BBC News Intercative. El a dat de altfel un exemplu concret al efectelor acestei proceduri pentru un articol difuzat recent de BBC: primul titlu al textului (destinat oamenilor) a fost "Starul din Tulsa: Viata si cariera celebrului cantaret al anilor ''60", in timp ce al doilea titlu (destinat motoarelor de cautare) a fost "Decese: Gene Pitney".



Scrieti pe intelesul Google

* Motoarele de cautare detin o influenta uriasa pe piata publicitatii online, dirijand aproximativ 30% din traficul web catre o pagina web sau alta

* Pentru a intra cat mai des pe lista de rezultate a cautarilor de pe Google, Yahoo sau MSN - companiile, inclusiv ziare sau posturi TV - au inceput sa schimbe continutul web astfel incat sa fie pe "intelesul" motoarelor de cautare

* New York Times, AP, BBC si International Herald Tribune au inceput sa puna doua titluri pentru acelasi text: unul care sa le atraga atentia oamenilor si altul care sa sensibilizeze softul motoarelor de cautare.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO