Business Hi-Tech

In Internetul european, concurenta acerba a luat locul planurilor de uniune

19.08.2003, 00:00 29





In Internetul european, vremurile idilice in care se vorbea de o "uniune" au trecut si asistam la o situatie din care au de castigat atat utilizatorii cat si insasi companiile: o concurenta pe viata si pe moarte. Concurenta este cu atat mai apriga cu cat companiile din sector sunt in plina revolutie a Internetului de mare viteza - broadband, capabil sa ofere inclusiv programe video la cerere sau jocuri de calculator in retea.#leadend#



Principalii furnizori europeni de servicii Internet (Internet Service Provider - ISP) au lansat o competitie acerba pentru cresterea cotei de piata, renuntand in acest fel la proiectele optimiste de construire a unui imperiu ISP pan-european pe care le nutrea fiecare, constata Financial Times.



Liderii europeni din industria de profil - T-Online (Germania) si Wanadoo (Franta) - au ales metode inedite pentru cresterea profitabilitatii, cum ar fi difuzarea in banda larga a celui mai popular serial de televiziune din Germania sau rularea unui joc video bazat pe povestea Cavalerilor Mesei Rotunde.



Ultimele rezultate financiare prezentate de aceste doua compani confirma ca ele au castigat primele doua pozitii pe piata europeana de profil. Rivalii Tiscali (Italia) si Terra Lycos (Spania) trebuie sa depuna eforturi suplimentare pentru a se afirma, in timp ce grupul american AOL nu se afla intr-o situatie de invidiat.



In cursul acestei saptamani, T-Online a raportat cel de-al 11-lea profit trimestrial inainte de cheltuielile de amortizare. Compania furnizeaza servicii unui numar de 12,7 milioane de utilizatori. Durata medie petrecuta pe Internet de fiecare client a crescut la 46 de ore pe luna, in prima jumatate a anului, cu 16 ore mai mult decat in perioada similara din 2002. Proportia utilizatorilor de servicii in banda larga (broadband - Internet de mare viteza) a crescut de la 20% la 25%, la un total de 3,01 milioane de clienti.



In acelasi timp, numarul abonatilor Wanadoo s-a majorat la 8,81 milioane, o cincime dintre acestia folosind accesul in banda larga. Compania si-a exprimat speranta ca va obtine rezultate pozitive la nivel operational, pentru serviciile de acces la Internet, administrarea paginilor web si comert electronic.



"Wanadoo si T-Online sunt sprijinite de companiile de telecomunicatii care le pun la dispozitie infrastructura - France Telecom si, respectiv, Deutsche Telekom. In plus,  T-Online furnizeaza contracost peste 1.000 de servicii care i-au adus un profit de 17 milioane de euro, dupa rezultatele la limita de anul trecut. Wanadoo, propune la randul sau 200 de servicii", explica compania de cercetare a pietei Forrester Research.



In consecinta, utilizatorii T-Online pot urmari in reluare seriale de televiziune, iar abonatii Wanadoo din Franta, Marea Britanie si Germania se distreaza in retea cu jocuri de calculator, formand un adevarat club.



T-Online are o cota de 53% pe piata germana, dar se situeaza pe locul al treilea in Spania si pe pozitia a patra in Franta, unde este prezent prin societatile mixte Ya.com si respectiv Club Internet, care opereaza in pierdere.



La randul sau, Wanadoo este lider pe plan intern si in Marea Britanie, dar ocupa locul al doilea in Spania, dupa Terra Lycos. Mai multi analisti si-au exprimat ingrijorarea cu privire la subsidiara britanica Freeserve, unde numarul clientilor a scazut, in trimestrul al doilea, in timp ce strategia de implementare a serviciilor in banda larga s-a dovedit ineficienta.



Rivalul italian Tiscali beneficiaza de cea mai ampla prezenta de pe continent, operand o retea pan-europeana care se extinde in 15 tari. Cu toate acestea, compania ocupa locul patru in ierarhia de profil din Marea Britanie, Germania, Franta si Spania.



"Obisnuintele de consum difera de la stat la stat, astfel incat aplicarea unei strategii unice nu este logica. Ideea unei retele care sa acoperea intreaga Europa este moarta, iar perspectivele Tiscali sunt destul de sumbre in acest moment", a subliniat un analist al Dresdner Kleinwort Wasserstein.



Terra Lycos - un alt pion important pe piata europeana de profil -  nu beneficiaza de sprijin suficient din partea operatorului Telefonica, principalul sau actionar, spre deosebire de rivalele din Franta si Germania, care sunt incurajate de France Telecom si Deutsche Telekom.



La randul sau, grupul AOL, care si-a adjudecat o pozitie importanta in Franta, Germania si Marea Britanie, se confrunta in prezent cu agresivitatea portalurilor Yahoo! si MSN (Microsoft).



Strategia AOL pentru sectorul Internet in banda larga este un esec, iar compania nu are sanse in fata rivalilor Wanadoo, T-Online sau BT Openworld (Marea Britanie). Grupul american nu a reusit sa obtina o pozitie semnificativa pe nici una din pietele europene si o decizie de retragere a operatiunilor de pe continent nu ar reprezenta o surpriza, afirma un analist.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24
Cele mai citite ştiri