Business Hi-Tech

Jocurile au deven it un mediu potrivit pentru reclame

04.06.2008, 21:57 22

In 2002, Electronic Arts a incheiat o intelegere cu McDonalds pentru a folosi mancarea produsa de lantul de restaurante in versiunea online a jocului Sims. Tranzactia a atras nemultumirea fanilor fata de intruziunea publicitatii in acest mediu, scrie presa internationala.
In jocul produs de compania din Redwood City, California, denumit Sims 2, casele virtuale dispun de mobila Ikea, iar acesta este doar un exemplu pentru acest tip de reclame. Insa producatorii jocului si companiile care cumpara reclame considera aceste intelegeri ca fiind profitabile.
Incepand cu luna iunie, cei ce vor juca Sims 2 vor avea posibilitatea sa cumpere "pachete" ce le permit mobilarea caselor cu mobila Ikea. Anul trecut o intelegere similara a fost incheiata cu producatorul de haine H&M, astfel personajele create putand fi imbracate cu hainele companiei suedeze.
Reprezentantii producatorului de jocuri au declarat ca tranzactiile incheiate cu lantul de magazine Ikea vin ca un raspuns la cererile unor fani pentru includerea in joc a unui mobilier mai modern si mai realist.
"Avem o relatie foarte stransa cu fanii jocurilor produse de companie, de aceea un aport semnificativ in modelarea strategiei produselor noastre este al utilizatorilor", a precizat presedintele marcii Sims, Nancy Smith. Jocul s-a vandut in mai mult de 100 de milioane de exemplare.
Tranzactia reprezinta inca un exemplu al modului in care demarcatiile traditionale intre continutul platit si materialul de marketing dispar in industria media. Companiile ce comercializeaza bunuri si servicii sunt tot mai doritoare sa-si promoveze produsele si prin intermediul altor mijloace media, decat prin utilizarea reclamelor "clasice".
Companii media precum Electronic Arts intentioneaza sa incheie cat mai multe astfel de tranzactii in vederea amortizarii costurilor tot mai mari ale productiei de jocuri.
Pentru jucatorii de pe piata, numarul mare de fani pe care anumite jocuri il au reprezinta o potentiala audienta.
Recent, jocul Grand Theft Auto 4 a inregistrat vanzari de mai mult de sase milioane de exemplare doar in prima saptamana de la lansare. Seria Grand Theft Auto este produsea de Take-Two, companie pe care EA incearca sa o achizitioneze.
Pe langa contractele de sponsorizare precum Ikea-Sims, producatorii de jocuri video au incercat sa includa in jocuri si clipuri video publicitare. Reclamele apar pe anumite elemente de fundal ale jocului in cauza.
Totusi, analistii s-au aratat iritati de acest tip de reclame deoarece accesibilitatea lor este limitata. Anumite retele folosesc jocuri ce pot fi rulate doar pe anumite console precum Xbox 360 sau PlayStation-ul Sony.
Pe de alta parte, o parte din publisheri sunt ingrijorati de natura spatiului unde isi posteaza reclamele. Jocurile Grand Theft Auto sunt renumite pentru continutul violent si bogat in tematica sexuala.
Potrivit analistului Yankke Group, Michael Goodman, publisherii au cheltuit in decursul anului precedent aproximativ 180 de milioane de dolari pe advertising prin intermediul jocurilor video, aici incluzand si contractele de sponsorizare similare cu tranzactia EA-Ikea. Acesta a estimat ca cifra generata de aceste vanzari s-ar putea ridica la cel mult 332 de milioane de euro anul acesta.
Pentru companiile care cauta un mediu sigur de plasare a marcilor lor, aceste parteneriate reprezinta o anumita marja de control. Unele dintre acest firme plaseaza brandul companiei chiar pe ambalajul jocurilor.
Potrivit purtatorului de cuvant al lantului de magazine Ikea, compania suedeza considera acest parteneriat o modalitate de a ajunge la un public mai tanar.
Steve Seabolt, vicepresedintele responsabil de dezvoltarea brandului Sims, a mentionat ca Electronic Arts urmareste incheierea unor tranzactii similare cu alte companii. Acesta nu a oferit detalii in privinta urmatoarei intelegeri, insa a precizat numele unor companii producatoare de electronice cu care exista discutii in acest sens, precum Phillips, Electrolux sau Sony, dar si ale unor firme ca Pepsi, Starbucks, Coca - Cola sau Dunkin' Donuts.
Sims 3 este asteptat sa fie lansat anul viitor, jocul incorporand noutati precum un centru al orasului ce are o multime de magazine. Aceasta este o posibila oportunitate de a vinde spatiu publicitar in joc.
EA si Ikea au refuzat sa ofere informatii in legatura cu detaliile financiare ale tranzactiei.
Jocurile au rol tot mai important, atat ca industrie. dar si ca influenta pentru cei ce le joaca. In curand calificativul de gamer inclus in CV ar putea influenta modul in care un angajator apreciaza o persoana la un interviu.
Multi din acesti gameri mentioneaza in aplicatiile pentru un anume job detalii precum activitatile de "management" implicate de jocul World of Warcraft. Angajatorii de asemenea recunosc tot mai mult experienta organizationala, manageriala si talentul de a interactiona ce rezulta dintr-o astfel de mentiune pe un CV.
Astfel de informatii pot oferi angajatorilor detalii privind cat timp petrece o persoana in fata unui joc video, cat de experimentata este sau cat de determinata sau colaborativa.
Jocurile ar putea fi utilizate, de asemenea, si in cadrul interviurilor de angajare. Testele psihometrice, atat de criticate datorita usurintei cu care se poate trisa si rigiditatii lor, ar putea fi inlocuite cu jocuri video.
Detaliile pe care un astfel de mijloc bine gandit le poate da despre caracterul si abilitatea unei perosane sunt incomparabil mai bune. Orice "veteran" al jocurilor online este constient de cat de repede pot releva acestea caracterul unui utilizator. Daca este strategic sau impetuos, obedient sau rebel si asa mai departe.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO