Business Hi-Tech

Meniul IT se decide tot in Silicon Valley

05.06.2001, 00:00 18



Cu toate amenintarile legate de momentul prost pe care il traverseaza industria de IT americana, tot mai multe companii din Cehia isi fac filiale in Silicon Valley sau, in cazuri extreme, renunta la "cetatenia" ceha, in favoarea celei americane, potrivit saptamanalului Prague Business Journal. Cei care au luat aceasta cale nu sunt inca siguri daca e vorba sau nu de un trend, insa tot ei spun ca alt drum nu exista.

"Daca ar fi sa comparam piata globala de IT cu un restaurant, atunci Silicon Valley este bucataria," spune Petr Ulrich, presedinte si CEO al Qbizm Technologies. "Toata lumea din restaurant mananca ceea ce se pregateste in bucatarie."

Qbizm Technologies este o companie de software care a fost creata, simultan, in Cehia si SUA. In Cehia n-a mai ramas insa decat divizia de dezvoltare.

Un alt exemplu este Tiny Software, infiintata initial in Cehia, apoi "mutata" de presedintele sau in America, cu gandul de a face celebru pe piata americana routerul sau, WinRout. ai ideea pare sa fi mers, pentru ca in primul an de la "mutare", vanzarile WinRoute reprezentau 80% din cifra de afaceri a companiei.

Anul trecut compania a obtinut venituri de 3,5 milioane de dolari, avand 35 de angajati distrobuiti intre cele doua birouri din Cehia si SUA.

Cum isi justifica managerii companiilor aceste strategii? Directorul Tiny Software, Roman Kasan, spune ca a plecat in California pentru a dobandi credibilitate, lasandu-si acasa specialistii pentru ca pur si simplu nu era nevoie sa-i mute.

Intre timp, el spune ca se bucura si de alte beneficii prin prezenta pe piata americana, cum ar fi un potential de dezvoltare mult mai mare si sansa unei fuziuni sau achizitii.

"Factorii de decizie sunt acolo, mass media e acolo, analistii sunt acolo, toata lumea e acolo," spune si directorul Qbizm, Petr Ulrich. "Daca vrei sa te ia in serios, trebuie sa fii acolo, vorbind si facand ca ei."

Atat Kasan cat si Ulrich spun ca legile americane sunt mult mai potrivite pentru dezvoltarea unei companii, chiar daca amandoi admit ca birocratia americana este mult mai mare decat cea ceha. Pentru a infiinta o companie in SUA, nu-ti ia decat cateva minute si tot atatia dolari, spun ei.

"Birocratia americana se afla in slujba cetateanului si a companiilor, spre deosebire de cea ceha, care este exact opusul," spune Kasan.

Cu toate acestea, socoteala de acasa poate sa nu se potriveasca cu cea din targ. "Poti fi aici o companie de succes, iar cand mergi acolo sa fii nimeni," spune Ulrich.

Kasan spune ca nu este sigur daca se poate vorbi sau nu de un trend inca, dar tot el afirma ca alt mod de a reusi nu exista.

"Cred ca atunci cand un grup de oameni inteligenti are o idee inteligenta care are legatura cu piata americana sau internationala, nu exista alta solutie decat aceasta," spune el. "Toate celelalte solutii reprezinta care nu a mers niciodata."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO