Business Hi-Tech

Microsoft si Yahoo! ar putea incheia un parteneriat pentru a concura Google pe piata cautarii si publicitatii pe Internet

Microsoft si Yahoo! ar putea incheia un parteneriat pentru a concura Google pe piata cautarii si publicitatii pe Internet

Click pentru imaginea marita

07.05.2007, 17:21 19

Microsoft si Yahoo!, doua dintre cele mai mari companii IT din lume, au purtat zilele acestea discutii cu privire la un eventual parteneriat destinat sa prinda din urma marele rival Google, scrie presa internationala.
Un eventual parteneriat intre Microsoft si Yahoo! ar contribui puternic la cota pe care acestea o detin pe piata motoarelor de cautare si publicitatii pe Internet. Potrivit ComScore, Microsoft ar putea obtine astfel 38,4% din piata de cautare online din Statele Unite, in conditiile in care Google detine o cota de piata de 48,3%.
La inceputul week-endului trecut, presa internationala a fost acaparata de speculatiile privind jucatorul nou care ar putea aparea in urma parteneriatului dintre cele doua companii, o posibilitate vehiculata fiind chiar preluarea Yahoo! de catre Microsoft.
Reprezentantii celor doua companii au refuzat sa ofere oficial detalii cu privire la zvonurile si speculatiile aparute in presa.
Publicatia americana New York Post scria in editia sa de vineri, citand declaratiile unei surse de pe Wall Street, ca Microsoft a dechis tratativele asupra unei posibile preluari a Yahoo!, producatorul software colaborand cu Goldman Sachs Group. Wall Street Journal scria la sfarsitul zilei de vineri in editia sa online ca discutiile privind o posibila fuziune nu mai sunt valabile.
Unii apropiati ai negocierilor au declarat ca discutiile purtate de cele doua companii - cele mai recente dintr-un sir de tratative care au avut loc in ultimul an si care s-au incheiat fara niciun acord - ar putea conduce la o alianta sau o alta forma de cooperare, cele mai mare sanse fiind pentru o formula de parteneriat.
Aceleasi surse afirma ca negocierile au pornit de la accelerarea ritmului de crestere a audientei si reclamelor online, precum si de la esecul Microsoft de a construi un motor de cautare eficient si o divizie puternica de publicitate online.
Ca urmare a aparitiei zvonurilor privind o posibila preluare, cotatia titlurilor Yahoo! a inregistrat cea mai mare crestere din ultimii ani. Actiunile companiei se tranzactionau vineri la bursa Nasdaq cu pana la 30,98 dolari (22,08 euro) per actiune, in crestere cu 9,9%, ridicand valoarea de piata la 42 mld. dolari (31 mld. euro). Analistii de pe Wall Street estimau vineri valoarea de piata a Yahoo! la aproximativ 50 mld. dolari (36,8 mld. euro), dupa ce cu doar doua zile in urma compania valora circa 38 mld. dolari (28 mld. euro). In aceeasi zi, valoarea titlurilor Microsoft s-a depreciat cu 41 centi la 30,56 dolari (22,5 euro) la bursa Nasdaq.
Imran Khan, analist la JPMorgan, este de parere ca o companie precum Yahoo!, care detine una dintre cele mai mari audiente de pe Internet, ar putea reprezenta un trofeu pentru orice companie cu planuri de extindere a publicului online.
Un posibil scenariu ar fi ca Microsoft, care detine expertiza tehnica de care Yahoo! ar putea profita, sa administreze platforma si infrastructura companiei la un loc cu activitatile de Internet, in timp ce actualul staff al Yahoo! sa supervizeze serviciile destinate consumatorilor, precum Yahoo News, Finance si cel de e-mail.
O alta posibilitate pe care cele doua companii o au la dispozitie, si care a fost vehiculata de analistii din piata, este cea in care Microsoft ar putea ceda divizia sa online in schimbul unui pachet de actiuni Yahoo!. Dar aceasta varianta s-ar putea confrunta cu refuzul executivilor de top al Yahoo!, convinsi ca au gasit strategia perfecta, totodata, acestia putand parasi compania in cazul in care ar fi preluata de Microsoft.
"Sunt sanse de 25% ca Microsoft sa cumpere Yahoo! in urmatoarele luni. Acest lucru are sens si consider ca ne putem intreba daca nu cumva va fi o posibilitate importanta pentru o strategie de exit pentru Terry Semel (n. red. - director executiv al Yahoo!)", a declarat Gene Munster, analist la Piper Jaffray, citat de Bloomberg.
Pentru Steve Ballmer, directorul executiv al Microsoft, ale carui investitii din ultimii trei ani in dezvoltarea unui motor de cautare si a unei retele de publicitate online capabile sa tina ritmul impus de liderul Google sunt estimate la sute de milioane de dolari, aceasta ar putea marca dechiderea unui nou front.
"Au cheltuit 1 mld. dolari construind o afacere care astazi se topeste precum un cub de gheata", a declarat Youssef Squali, analist la Jefferies, citat de Financial Times. Aceasta disputa s-a intensificat dupa acordul Google de a plati 3,1 mld. de dolari (2,28 mld. euro) pentru DoubleClick, achizitie care ar putea lansa gigantul publicitatii online si pe piata publicitatii video a conferintelor online.
Trativele dechise de Microsoft pentru preluarea Yahoo! marcheaza amplificarea frustrarilor gigantului software dupa ce timp de peste zece ani a incercat sa devina o forta majora pe Internet.
In timp ce MSN sustine ca inregistreaza cea mai mare audienta de pe Internet, Microsoft nu a reusit sa preia conducerea in fata unor liderilor care s-au perindat pe scaunul fruntas din piata, precum AOL, Yahoo! si Google.
"Singura lor posibilitate reala de a se lansa intr-o pozitie cu adevarat competitiva este ori de a cumpara cinci pana la zece companii mici ori sa cumpere o companie similara Yahoo!. Exista sanse de 60-70% ca acordul sa aiba loc in sase pana la noua luni", a afirmat Peter Misek, analist la Canaccord Capital.
Anterior, Yahoo! a rulat un parteneriat alaturi de Microsoft, prin care furniza publicitate alaturi de rezultatele cautarilor de pe situl Microsoft. Acordul a luat sfarsit cand Microsoft a lansat AdCenter, propriul program de vanzare de publicitate. Cele doua companii au colaborat si in cazul interoperabilitatii intre retelele de mesagerie instantanee pe care fiecare le ruleaza.
In ceea ce priveste Yahoo!, ritmul sau de crestere scade pe masura ce Google se distanteaza tot mai mult in pozitia de lider, iar cumparatorii de publicitate prefera sa se indrepte catre servicii precum MySpace sau Facebook, aceasta din urma refuzand anul trecut oferta Yahoo! de 1 mld. dolari (aproximativ 735 mil. euro).
Veniturile Yahoo! au crescut in ultimul trimestru cu 7%. Este pentru prima oara in ultimii cinci an cand ritmul de crestere al Yahoo! a scazut sub 10%.
Totodata, cotatia titlurilor Yahoo! a scazut cu 35% anul trecut drept urmare a amanarii lansarii Panama, noul sau program de plasare a publicitatii online. Dar acum, chiar daca Panama este functional, compania nu a inregistrat aprecieri importante ale vanzarilor.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO