Business Hi-Tech

Net-antreprenori la varsta adolescentei

25.08.2000, 00:00 28



Sunt reprezentantii unei generatii privilegiate, nascuta o data cu revolutia informatica a sfarsitului de secol. Sunt cei care, ajunsi la varsta abecedarului, cunosc deja multe din secretele calculatoarelor si care stiu sa trimita un e-mail inainte de a fi citit macar una din povestile fratilor Grimm.

Pentru ei, transformarile aduse in viata de zi cu zi de noile tehnologii reprezinta ceva firesc si care nu solicita nici un efort de adaptare.

Este vorba, bineinteles, despre tinerele talente ale erei Internet. Adolescenti care isi petrec zilnic ore intregi descalcind hatisurile web-ului, descoperind de multe ori in interiorul acestui univers fascinant resurse inca neexploatate.

Unii dintre ei nu pot ceda tentatiei teribilismului, in fond, specifica varstei. Ce provocare poate fi mai mare decat aceea de a sparge barierele care protejeaza site-urile Internet ale celor mai renumite companii sau institutii din lume?

Un studiu intocmit recent de o agentie americana releva ca peste 75% din piratii electronici din Statele Unite nu depasesc varsta de 18 ani.

Din fericire, exista destui adolescenti care au descoperit alte modalitati de a-si pune in valoare talentul. Acestia sunt asa-numitii "net-antreprenori", tineri care si-au transformat hobby-ul intr-o afacere de pe urma careia reusesc sa castige sume impresionante.

Angelo Sotira este unul dintre acestia. La numai 19 ani, tanarul californian este presedintele executiv al companiei dmusic.com., specializata in promovarea noilor talente muzicale.

Totul a inceput in 1996, cand Angelo a decis sa creeze pentru prietena lui o pagina web organizata ca un forum de discutii online pe teme muzicale.

Site-ul s-a bucurat de un succes peste asteptari, devenind in scurt timp una dintre adresele de referinta pentru surferii care doreau sa gaseasca unele piese muzicale sau sa faca schimb de informatii si CD-uri.

"Niciodata nu mi-am imaginat ca as putea face bani din asa ceva. Imi petreceam o buna parte din timp administrand site-ul si ma simteam excelent facand acest lucru. In nici un caz nu mi se parea ca fac un efort. Am fost destul de surprins atunci cand am primit prima oferta de sponsorizare de la o firma de publicitate", declara Angelo.

Dupa numai un an au inceput sa apara si primele propuneri de preluare a afacerii iar sumele care i-au fost oferite au depasit in scurt timp pragul de un milion de dolari. I

nitial, Angelo a refuzat toate propunerile, nedorind sa piarda controlul asupra firmei pe care o crease. In cele din urma, tanarul a primit o oferta din partea unuia dintre magnatii industriei muzicale americane. Acesta i-a propus nu doar sa finanteze dezvoltarea companiei sale ci si sa-l mentina in functia de presedinte.

Desi povestea lui Angelo pare desprinsa dintr-un scenariu de film, lucrurile sunt cat se poate de reale, iar cazul sau este departe de a fi singular. Potrivit estimarilor, peste un milion si jumatate de tineri americani sub 18 ani au lansat deja o afacere pe Internet si tot mai multi antreprenori aflati la varsta liceului ajung sa castige milioane de dolari inainte chiar de a avea drept de vot.

"Majoritatea acestor tineri incep sa dezvolte o afacere pornind de la un hobby. Ei descopera un domeniu neexploatat si profita imediat de acest lucru. Daca lucrurile merg bine, in scurt timp firma respectiva ajunge sa scoata profituri de zeci sau chiar sute de mii de dolari", declara Misty Elliott, editorul revistei online Young Biz.

Publicatia amintita intocmeste anual un clasament al adolescentilor care au pus pe picioare cele mai reusite afaceri in domeniul Internet. Venitul mediu al primilor trei clasati in topul pe anul trecut se cifreaza la 434.000 de dolari.

Unii psihologi se tem ca acesti tineri antreprenori risca sa piarda bucuriile varstei lor, concentrandu-se prea mult asupra unei activitati pentru care nu sunt inca pregatiti pe deplin.

"Daca reusesc sa dea lovitura este excelent, intrucat ajung sa aiba multi bani la o varsta la care alti tineri nu si-au terminat inca liceul. ai totusi, nu toti stiu cum sa-si acest succes si aici apare marele risc", declara Sheila Krasnoff, specialist in psihologia adolescentilor.

Pentru Angelo Sotira, tanarul presedinte al companiei dmusic.com, singura mare grija este concurenta. "In ceea ce priveste ideile pentru infiintarea de companii pe Internet, marea amenintare, din punctul meu de vedere, vine din partea pustilor care acum au 12 ani", declara Angelo.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO