Business Hi-Tech

Orange: Piaţa telefoniei mobile a scăzut cu 300 mil. euro în 2010

Autor: Adrian Stefan Seceleanu

28.04.2011, 23:50 792

Operatorii de telefonie mobilă din România au pierdut anultrecut, în raport cu 2009, venituri de 300 mil. euro pe fondulrecesiunii, al creşterii TVA şi al măsurilor de austeritate şi alprimei reduceri din istorie a numărului de utilizatori, potrivitdatelor din raportul anual al France Telecom, proprietarul OrangeRomânia, cel mai mare operator telecom de pe piaţa locală.

Piaţa de telefonie mobilă a înregistrat al doilea anconsecutiv de declin, ajungând la valoarea de 2,123 mld. euro, cu12,4% mai puţin decât în 2009. "Per total, scăderea pieţei decomunicaţii este estimată la 10,4%, din cauza declinului continuude pe telefonia mobilă (…) şi a unei contracţii în numărul deutilizatori de comunicaţii mobile, o premieră pentru România. Acestlucru s-a întâmplat din cauza scăderii numărului de cartele prepayde pe piaţă. Şi clienţii business şi-au redus flotele mobile şişi-au optimizat cheltuielile telecom", potrivit datelor dinraport.

În ceea ce priveşte evoluţia pieţei de telefonie mobilă,raportul Orange arată că la nivelul întregii pieţe numărul deabonaţi a crescut moderat în anul 2010, cu aproximativ 70.000."Numărul de abonaţi ca procentaj din numărul total de clienţi acrescut cu 1,2 puncte, la 36,5% în 2010, dar această cifră este înmod artificial scăzută din cauza evoluţiilor de pe segmentulprepay."

Cosmote atacă pe abonamente

Orange susţine că a fost în anul 2010 lider în ceea ce priveştenumărul net de abonaţi noi, datorită noilor planuri tarifarelansate în 2009. Orange susţine că în 2010 a înregistrat un numărnet de 78.000 de abonaţi noi, faţă de 34.000 în cazul Vodafone şi opierdere de 32.000 al Cosmote - companie "care a fost preocupată deintegrarea Zapp".

Pe de altă parte, potrivit aceluiaşi raport, anul trecut doarrivalii Vodafone şi RCS&RDS şi-au mărit cotele de piaţă,calculate din punctul de vedere al numă­rului de clienţi. Orangeeste numărul unu cu o cotă de 36,7%, în scădere faţă de 37,5% înurmă cu un an. Compania a închis 2010 cu 10,464 milioane clienţi,faţă de 10,995 în 2009. Vodafone a închis 2010 cu 9,8 milioaneclienţi. Datele Orange nu coincid cu cele ale Cosmote, care aanunţat că a închis 2010 cu o cotă de 25% din piaţă, faţă de 24,0%cât arată raportul Orange.

"Orange România este în principal în competiţie cu VodafoneRomânia, cu care se luptă pentru primul loc pe piaţă de ani dezile. În ciuda unui prim trimestru dificil, Orange a reuşit să-şiconsolideze poziţia de lider. De la rebrandingul de la sfârşitulanului 2005, Cosmote (fostul Cosmorom, o subsidiară a T-Mobile) aluat locul trei", potrivit France Telecom, care notează căoperatorul controlat de OTE şi Deutsche Telekom a devenit agresivpe segmentul abonaţilor. "Cosmote continuă să caute o cotă de piaţămai mare. Iniţial compania s-a concentrat pe segmentul prepay, daracum ţinteşte mai agresiv clienţii cu abonamente."

Ce obiective are Orange în 2011

Numărul de abonaţi ai Orange a crescut cu 78.000, în principalpe segmentul consumer. Numărul de abonaţi din mediul de business aavansat cu 7.000 potrivit raportului. "Rata de deconectare aabonaţilor a scăzut cu cinci puncte procentuale." Pe de altă partenumărul de clienţi la serviciile de net mobil a crescut cu 11,2%,în principal pe segmentul business (Ă14,1%).

Numărul de apeluri (utilizarea reţe­lei) a crescut anul trecut,cel mai mare avans - de 44% - fiind înregistrat la cli­en­ţiiconsumer. "Lansarea unor noi opţiuni pe segmentul prepay a dus deasemenea la o creştere cu 28% a convorbirilor. Traficul clienţilorbusiness a crescut cu doar 9%, în principal din cauza crizeieconomice, care i-a determinat să-şi diminueze consumul."

Datele Orange arată şi că operatorul a redus la minimuminvestiţiile în expansiunea reţelei în 2009, primul an de criză,însă le-a reluat în 2010.

În ceea ce priveşte obiectivele pentru anul 2011 Orange afirmăcă acestea sunt de a-şi menţine cota de piaţă valorică, de a rămânelider în ce priveşte lupta pentru clienţi cu abonament şi mărireaveniturilor de la clienţii business şi ai cartelelor prepay, careau fost loviţi puternic de recesiune.

Orange precizează că în anul 2010 aproximativ 6% din vânzări aufost realizate prin magazinul online de pe pagina web a companiei.Compania avea la finele anului 2010 un număr de 99 de magazineproprii şi "o vastă reţea de magazine în franciză" - 170 de unităţila aceeaşi dată.

France Telecom notează că în România telefonia fixă rămâne pe o"spirală descrescătoare" şi "doar internetul fix este în creştere,pe baza succesului serviciilor de net rapid furnizate deRCS&RDS şi Romtelecom. Presiunea constantă pe preţuri esteprincipalul motor de creştere pe această piaţă".

Potrivit datelor din raportul France Telecom numărul deutilizatori ai serviciilor de telefonie fixă ar fi scăzut la fineleanului trecut la 3,1 milioane, egalându-l pe cel al utilizatorilorde internet fix, care a crescut de la 2,8 milioane în 2009.

Datele din raportul Orange privind telefonia fixă intră însă înconflict cu cele raportate de operatori: la finele anului 2010 doarRomtelecom şi UPC aveau împreună 2,744 milioane de abonaţi iarRCS&RDS a raportat pentru finele anului 2009 1,6 milioane deabonaţi la telefonia fixă. Arbitrul telecom din România raportapentru finele lunii iunie 2010 4,04 milioane de abonaţi latelefonia fixă şi 4,68 milioane de linii de telefonie fixă.

Pe de altă parte, dacă datele estimate de Orange sunt corecte,atunci înseamnă că numărul de clienţi la net fix a crescut în 6luni cu 170.000 de clienţi, de la 2,93 milioane în iunie. Înperioada iunie-decembrie Romtelecom a raportat o creştere a bazeide clienţi pe net cu 132.227 clienţi, ceea ce înseamnă căoperatorul ar fi capturat 70% din creşterea pieţei. În aceeaşiperioadă UPC a pierdut aproape 9.000 de clienţi. RCS&RDS,liderul pieţei locale de net fix, nu raportează însă evoluţia bazeide abonaţi, astfel că datele privind evoluţia pieţei s-ar puteaschimba fundamental odată cu publicarea datelor de cătreoperator.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24