Business Hi-Tech

Pastrarea numarului de telefon, noua lupta a operatorilor telecom

Creste puterea clientilor

Nistoran: Utilizatorii devin acum jucatori, care pot arata si cartonasul rosu unui operator

21.10.2008, 18:44 939

Cei mai mari jucatori de pe piata locala de telefonie mobila si-au anuntat ieri strategia comerciala de a atrage clienti din alte retele in contextul in care utilizatorii de servicii telecom isi pot schimba incepand din 21 octombrie furnizorul de servicii fara a-si pierde numarul de telefon.

Portabilitatea numerelor este disponibila si pentru clientii cu abonament si pentru clientii cartelelor preplatite. Schimbarea furnizorului are un cost de 11 euro pentru numerele de telefonie mobila si de 13 euro pentru retelele de telefonie fixa. In principiu, costul ar trebui sa fie suportat de utilizatorul care isi transfera numarul dintr-o retea in alta. Tariful este incasat de compania care pierde clientul.
Cum operatorii care primesc clienti in retea au posibilitatea de a suporta partial sau integral acest tarif, strategia comerciala a companiilor de telefonie mobila s-a concentrat asupra tarifului perceput clientilor care vin din alte retele.
Vodafone, al doilea jucator de pe piata de telefonie mobila, a fost prima companie care si-a anuntat strategia: compania suporta integral, pana la finele anului, cei 11 euro pentru orice client cu abonament care vine in reteaua Vodafone de la un alt furnizor. Compania suporta integral si costul de 13 euro pentru clientii de telefonie fixa. Clientii prepay trebuie insa sa achite cei 11 euro daca doresc sa-si mute numarul din alta retea.
Orange, primul jucator de pe piata, a anuntat ulterior ca suporta integral costurile de transfer in propria retea a numerelor de telefon din alte retele, inclusiv pentru clientii de cartele prepay. Astfel, un client de servicii prepay de la orice alta companie de pe piata (Vodafone sau Cosmote) isi va putea transfera numarul in reteaua Orange fara a plati nicio taxa. Aceeasi situatie este valabila si pentru clientii serviciilor cu abonament.
Orange nu a precizat pe ce perioada este valabila aceasta oferta, compania mentionand ca intentioneaza sa introduca pe viitor taxe, diferentiate intre abonati si utilizatori de cartele prepay, pentru transferul unui numar in reteaua Orange.
"Momentan nu percepem niciun tarif pentru portarea numerelor in reteaua Orange, oferta speciala valabila atat pentru abonatii cat si pentru utilizatorii de cartele preplatite din alte retele de telefonie mobila. Pe viitor avem in vedere perceperea unor tarife pentru portarea numerelor, diferentiate in functie de serviciu: abonament sau cartela preplatita", au spus oficialii Orange Romania. Cosmote, al treilea jucator de pe piata de telefonie mobila, a anuntat ca nu va percepe niciun cost abonatilor care vin in reteaua proprie pana la finele anului.
Operatorul a precizat ca in aceeasi perioada va percepe o taxa de 11 euro clientilor care transfera un numar de pe o cartela preplatita in reteaua Cosmote, dar va returna aceasta suma clientului, sub forma de credit pe cartela. Astfel, la transferul unei cartele prepay in reteaua Cosmote, clientul prepay primeste un credit de 5 euro, urmand ca in lunile urmatoare sa mai primeasca, lunar, credit de 1,5 euro, pana la epuizarea sumei de 11 euro.
Telemobil, operatorul retelei Zapp, a anuntat ca nu va percepe pana la finele anului nicio taxa pentru clientii cu abonament (de telefonie mobila sau fixa) care vin in reteaua proprie. Zapp nu ofera deocamdata servicii prepay.
RCS&RDS, care ofera servicii de telefonie mobila si fixa, nu a precizat daca va percepe vreo taxa clientilor care vor sa transfere numere de telefon din alte retele.
UPC Romania, care ofera servicii de telefonie fixa, nu a precizat ce strategie va urma in cazul clientilor care se transfera din alte retele.
Romtelecom, cel mai mare jucator de pe piata de telefonie fixa, a anuntat ca va suporta pana la finele anului costul transferarii in reteaua proprie a numerelor de telefon din alte retele.
 
Creste puterea clientilor

Introducerea portabilitatii numerelor de telefon va creste puterea de negociere a clientilor si ii va obliga pe operatori sa fie mult mai atenti cu fiecare utilizator, si in special cu cei din mediul de business, estimeaza Liviu Nistoran, presedintele Autoritatii Nationale de Comunicatii.

"Portabilitatea va creste concurenta pentru ca va majora puterea de negociere a utilizatorilor. Din spectatori pasivi, utilizatorii devin acum jucatori, care pot arata si cartonasul rosu unui operator. Practic se relanseaza jocul competitiv al ofertelor si cotele de piata ale operatorilor sunt din nou pe masa. Utilizatorii nu mai sunt captivi in nicio retea", a spus Nistoran. El estimeaza ca una din cele mai dure competitii se va duce pe clientii din mediul de business.
ANC a lansat un portal, accesibil la adresa www.portabilitate.ro, unde sunt disponibile informatiile si formularele necesare pentru portarea numerelor dintr-o retea in alta. Pe portal oricine poate verifica, gratuit, daca un numar de telefon a fost portat dintr-o retea in alta.
Procedura de portare a unui numar demareaza odata cu depunerea de catre utilizator a unei cereri la noul furnizor de telefonie. Termenul maxim de rezolvare al cererii este de 10 zile, conform ANC.
Solutia tehnica pentru realizarea bazei de date a fost realizata de companiile UTI Systems, Porthus Belgia si Microsoft Romania.
In privinta fondurilor alocate de operatori pentru acest proces, reprezentantii Orange Romania si Vodafone Romania au afirmat ca s-au investit "cateva milioane de euro" pentru introducerea portabilitatii numerelor.
In Romania, orice utilizator va putea, incepand de marti 21 octombrie, sa treaca la un alt operator de telefonie mobila pastrandu-si numarul, in cel mult 10 zile de la data instiintarii in scris a furnizorului actual. Nistoran a mai spus ca, in prima luna de la introducerea portabilitatii, ANC si operatorii au hotarat sa limiteze numarul cererilor care vor fi procesate zilnic la cel mult 300 pentru fiecare furnizor ai carui clienti renunta in favoarea altuia.
Reprezentantii principalilor operatori telecom au fost cu totii de acord ca portabilitatea numerelor reprezinta "o oportunitate" insa estimarile privind impactul pe piata al acestui serviciu au variat. Astfel, daca reprezentantii Orange si Vodafone au mentionat ca nu se asteapta la schimbari mari pe piata, oficialii unor companii precum Cosmote, RCS&RDS sau Zapp au mentionat ca introducerea portabilitatii sporeste eficienta concurentei de pe piata si s-au declarat increzatori ca vor castiga clienti, ca urmare a noului cadru de reglementare de pe piata. ANC a mai anuntat ca va dezvolta o pagina web prin intermediul careia populatia se va putea informa sau face comparatii cu privire la tarifele practicate de operatorii de telefonie fixa si mobila. ANC va incepe procedurile de achizitie pentru dezvoltarea portalului.
 

 

 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO