Business Hi-Tech

Pe piata memoriilor flash USB doar preturile sunt in scadere

08.07.2008, 20:21 104

Utilizarea tot mai intensa a documentelor si fotografiilor in format digital din ultimii ani a accelerat cererea pentru memorii flash USB pe piata locala, anul acesta numarul de stick-uri vandute urmand sa fie aproape de trei ori mai mare comparativ cu 2005.
Memoriile flash USB sunt dispozitive folosite pentru transportul de date care se conecteaza la calculator prin porturile USB.
"Observam o crestere semnificativa a popularitatii acestor dispozitive in randul consumatorilor, flash-urile USB devenind optiunea preferata pentru transportul de date. Din aceasta perspectiva, este foarte probabil ca aceste dispozitive sa inlocuiasca in viitorul apropiat CD-urile si DVD-urile", a declarat Alin Mocanu, director de produse electronice al companiei Atlas Corporation, unicul importator al produselor companiei americane SanDisk pe piata locala.
"Memoriile flash USB au avut o evolutie spectaculoasa in ultimii ani, piata acestora dublandu-se de la an la an", a adaugat el, precizand ca factorii care au favorizat aceasta evolutie sunt, pe de o parte, politica de preturi ce permite achizitia capacitatilor de stocare din ce in ce mai mari - duble de la an la an -, dar si evolutia tehnologica a dispozitivelor, ce ofera astazi viteze de transfer mult mai rapide (de pana la 25 de megabytes pe secunda) sau criptare hardware pe 256 de biti.
De aceeasi parere este si Mihai Marcu, directorul de dezvoltare al firmei americane Kingston Technology responsabil pentru pietele din Romania, Republica Moldova si Bulgaria.
Potrivit estimarilor companiei, pe piata locala se vor comercializa 1.125.000 de unitati, comparativ cu 450.000 in 2005. Incepand cu 2006, ritmul cresterii a fost relativ constant, de aproximativ 200.000 de unitati in plus pe an.
Din punct de vedere valoric, marimea pietei se pastreaza aproape constanta, variind intre 45 si 50 mil. lei (12 -13 mil. euro). Avand in vedere ca pretul mediu de achizitie per unitate a scazut cu peste 60%, de la 110 lei (30,6 euro) la 40 de lei (11,1 euro), pe parcursul ultimilor trei ani, valoarea pietei s-a depreciat cu aproape 5 milioane de lei (1,4 mi.l euro) fata de 2005.
Astfel, anul acesta piata va atinge valoarea de 45 de milioane de lei, adica acelasi nivel inregistrat si in 2007, a declarat Marcu.
El a adaugat ca valoarea pretului mediu de vanzare al unei unitati USB este calculata ca pret final de raft, cu TVA inclusa. "Desi din punct de vedere valoric vanzarile de unitati USB vor fi relativ contante in 2007 si 2008, Kingston va creste cu aproximativ 20%, de la 9,2 milioane de lei la 11 milioane de lei (2,6 - 3,1 milioane de euro)", a mai spus Marcu.
Kingston Technology anticipeaza in 2008 un avans de 30% al vanzarilor pe piata locala, de la 10 mil. dolari (7,3 mil. euro) la 13 mil. dolari (8,4 mil. euro). Compania comercializeaza, de asemenea, memorii RAM pentru computere si carduri de memorie flash pentru aparate foto digital, PDA-uri sau telefoane mobile. Reprezentantii companiei anticipeaza ca 53% dintre memoriile vandute vor fi stick-uri USB sau carduri pentru dispozitive mobile.
Potrivit propriilor estimari, Kingston a avut o cota de piata de 20,6% pe piata de memorii flash USB in 2007 si tinteste anul acesta un nivel de 24,7%. Rivalul SanDisk estimeaza ca va avea 27% din piata.
Anul acesta se vor comercializa de 15 ori mai multi gigabytes (GB) pe piata locala a memoriilor flash USB comparativ cu anul 2005, apreciaza reprezentantul companiei americane.
"Cresterea pietei in GB de la an la an se pastreaza la un nivel relativ constant, de aproximativ 150%", a declarat Marcu.
Astfel, in 2005 s-au vandut circa 450.000 de stick-uri USB cu o capacitate medie de 500 de megabytes (MB) pentru un total de 225.000 GB. Piata a crescut cu 149% in 2006, la 560.000 GB, in timp ce nivelul de crestere in 2007 a fost de 141%, la 1.350.000 GB. Capacitatea medie in acest interval aproape s-a dublat, de la 800 MB la 1,5 GB.
Pentru anul curent, Marcu estimeaza ca memoriile flash USB vor avea o capacitate medie de 3 GB si ca se vor comercializa in total 3.375.000 GB, adica peste 3.000 de terrabytes. Hard discurile de top din comert au capacitatile curpinse intre 750 GB si 1,5 terrabytes.
Capacitatile de stocare disponibile in acest moment in portofoliul SanDisk sunt de 2 GB, 4 GB, 8 GB, 16 GB si 32 GB, preturile de vanzare fiind cuprinse intre 25 si 450 de lei (7 - 125 de euro), in functie de capacitatile si performanetele oferite, a precizat Mocanu.
"Capacitatile de stocare mai mici de 2 GB au fost oprite din fabricatie de aproximativ noua luni, urmand ca acelasi lucru sa se intample cu capacitatile de 2 GB pana la sfarsitul acestui an", a adaugat reprezentantul companiei.
Cauza principala a acestui fenomen accelerat de tranzitie la capacitati mai mari de stocare se datoreaza in principal suporturilor concurente de stocare date - in principal DVD-uri si discurile Blu-Ray, ce ofera spatiu de stocare similar, dar si tehnologii MLC (Multi Level Cell) ce reduc semnificativ costurile de fabricatie comparativ cu memoriile flash USB.
Capacitatile cele mai solicitate in acest moment sunt cele de 2 GB, 4GB si 8 GB, iar din ce in ce mai multi consumatori se orienteaza catre marci ce ofera functii integrate U3, cu aplicatii software preinstalate, a mai spus Mocanu.
Mihai Marcu este de parere ca vanzarile din acest an se vor concentra tot in zona unitatilor de 2 GB si 4 GB, anticipand o crestere puternica pe final de an pentru 8/16/32 GB, pe masura ce nivelul preturilor scade.
Kingston este mai conservatoare in ceea ce priveste retragerea memoriilor cu capacitate de stocare mai redusa. "Unitatile flash USB de 512 MB au disparut inca de la finalul anului trecut, iar in trimestrul al treilea al acestui an Kingston va scoate din productie unitatile de 1 GB", a spus Marcu, adaugand: "Romania inca este o piata foarte sensibila la pret, Kingston dorind sa acopere aceasta nisa".

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24