Business Hi-Tech

Piata publicitatii online din Cehia ajunge la 50 de milioane de euro

Piata publicitatii online din Cehia ajunge la 50 de milioane de euro
17.10.2006, 19:29 27

Odata cu cresterea ratei de penetrare a Internetului in societatea ceha, importanta sa drept vehicul publicitar a crescut, cei mai multi bani fiind absorbiti de portalurile online, scrie presa internationala.
Portalurile cehe isi dezvolta strategii de crestere, unul din elementele cheie in planurile acestora fiind crearea de "comunitati virtuale" care le ofera oamenilor de publicitate posibilitatea de a viza grupuri specifice de utilizatori cu mesaje comerciale. "Pana acum comunitatile nu au reprezentat un mediu uzual pentru publicitate, dar situatia se schimba repede", a declarat Petr Dlabola, director de marketing al portalului Centrum.cz.. Dlabola estimeaza ca in cazul Cehiei acest segment de nisa se va dubla in anul urmator.
In acest an, in Republica Ceha, investitiile in publicitatea online au reprezentat aproximativ 1,5 - 2% din valoarea totala a investitiilor pentru publicitate, sub nivelul de 5% atins in Statele Unite si alte tari in care segmentul publicitatii online s-a extins puternic.
Intregul volum al veniturilor rezultate in 2005 din publicitatea online este estimat la 1,01 mld. coroane (35 mil. euro) si se asteapta sa atinga anul acesta 1,4 mld. coroane (50 mil. euro), conform unui studiu al Asociatiei Publisherilor din Cehia. Asociatia a colectat datele despre industria ceha de publicitate online incepand cu 2000, cand volumul publicitatii online reprezenta 125 mil. coroane (4,4 mil. euro). Cifra reprezinta aproximativ 10% din valoarea estimata a pietei pentru anul acesta, ceea ce ilustreaza cresterea ambitioasa a publicitatii pe Internet.
Asociatia ceha pentru publicitatea online (SPIR) va oferi rezultatele monitorizarii oficiale a industriei abia in anul 2007, a declarat Katerina Hrubesov?, CEO al SPIR.
Piata ceha de Internet a crescut cu 40% in prima jumatate a anului, iar tendinta ascendenta pare sa se mentina si in urmatorul an. Cele trei portaluri de top din industria ceha au crescut mai rapid decat intreaga piata a Internetului. Al treilea mare portal ceh, Atlas.cz, a inregistrat, in primele sase luni ale anului, venituri in crestere cu 68% la 108 mil. coroane (3,8 mil. euro). Al doilea mare portal ceh, Centrum.cz, a inregistrat o crestere a veniturilor de 58% la 224 mil. coroane (7,8 mil. euro), in timp ce liderul pietei, Seznam.cz, a anuntat venituri in crestere cu 60% la 543 mil. coroane (19 mil. euro).
Seznam.cz, Centrum.cz si Atlas.cz, care numara zilnic 2 milioane, 0,5 milioane si respectiv 0,3 milioane de vizitatori, sunt in ceea mai buna pozitie pentru a profita de numarul mare de utilizatori pe care il atrag. Seznam.cz a lansat in iunie varianta beta a propriului proiect "pay-per-click", numit Sklik.cz, iar in prezent implementeaza versiunea finala. "Avand in vedere reactia utilizatorilor, putem observa ca au asteptat un portal cu o audienta larga care sa ofere aceasta gama de servicii", a declarat Tom?s Baril, account director la Seznam.cz.
"Oamenii de publicitate se indreapta tot mai mult spre Internet, pentru ca acest mediu nu este doar atractiv, dar permite, in plus, un raspuns imediat si masurarea rezultatelor", a afirmat Baril. Acesta a adaugat ca utilizatorii de Internet folosesc din ce in ce mai mult acest mediu pentru a decide unde si cand sa isi cheltuie banii. Seznam se asteapta ca serviciile de cautare web pentru informatii, divertisment si multimedia sa inregistreze cea mai mare crestere de pe piata. "Poti cu greu sa te astepti sa creezi o comunitate pe un server care are un numar mic de vizitatori", a precizat el, adaugand ca seznam.cz se simte sigur pe aceste segment.
Pavel Doleeal, director al agentiei de publicitate online Ataxo, considera ca profiturile din publicitatea "pay-per-click" vor creste de trei ori in acest an datorita suportului oferit de motoarele de cautare Google si Seznam. "Seznam este singurul portal ceh cu o sansa rezonabila in competitia cu Google in calitate de motor de cautare", a declarat Doleeal. Acesta a precizat ca rivalii autohtoni, Centrum.cz si Atlas.cz, se vor concentra in principal pe continut, servicii si stiri.
Conform acestuia, in prezent exista intre 80.000 si 150.00 de companii interesate sa investeasca peste 40.000 de coroane (5.300 de euro) fiecare in publicitatea pe Interenet, dar doar 30% dintre acestea fac acest lucru acum.
Saptamana trecuta centrum.cz a lansat noua sa pagina oficiala, care reflecta noua strategie a portalului concentrata catre tineri. "Tineretul este o afacere de referinta, iar publicul nostru este intr-o buna pozitie pentru a recomanda portalul parintilor lor, bunicilor sau copiilor", a declarat Dlabola. Centrum.cz va lansa si o pagina de Internet pentru construirea comunitatilor, precum Showbizz.cz - dedicata muzicii, filmului, televiziunii si jocurilor; bettingcentrum.cz pentru fanii sportului si un nou serviciu, Fotoalba, cu spatiu nelimitat pentru imaginile digitale ale utilizatorilor sai.
In cooperare cu compania ceha Fotolab, portalul se ofera sa tipareasca fotografiile utilizatorilor sai. "Publicitatea in paginile retelelor sociale se va vinde foarte bine", a firmat Dlabola. In opinia lui, companiile de publicitate cer tot mai multa publicitate pe paginile acestor comunitati decat in alte segmente ale pietei.
Centrum.cz utilizeaza propriul program destinat pozitionarii textului materialelor de publicitate vizate, denumit AdFox, cu aproximativ 3.000 de utilizatori. Aplicatia a listat peste 250 de milioane de materiale de publicitate si coopereaza cu peste 1.000 de site-uri partenere, dar sufera din cauza lipsei unui renume printre companiile traditionale de publicitate. "Pentru noi, este relativ un nou timp de publicitate, iar piata este mai degraba conservatoare", e de parere Dlabola.
Atlas.cz, portalul rival Centrum.cz, construieste o noua strategie de marketing care va fi lansata in scurt timp. "Luam in consideratie toate tipurile de publicitate online, inclusiv pe cea de tipul 'pay-per-click'", a declarat David Duro?, CEO al Atlas.cz. El sustine ca publicitatea "pay-per-click" avantajeaza marile portaluri precum Centrum si Google.
Atlas.cz se va concentra pe furnizarea de continut si divertisment; in ceea ce priveste portalul, Atlas.cz va dezvolta o sectiune speciala destinata unor grupuri specifice precum femeile, copiii sau varstnicii si va atrage companiile de publicitate care vor fi interesate de aceste segmente.
Una dintre cele mai mari comunitati asupra careia Atlas.cz va avea acces exclusiv este reprezentata de de utilizatorii mesageriei instant ICQ - o versiune in limba ceha pe care Atlas a lansat-o saptamana trecuta. "ICQ va avea in curand 1,5 milioane de utilizatori in Republica Ceha", a precizat Duro?, amintind de drepturile de exclusivitate ale Atlas.cz asupra vanzarii de publicitate prin versiunea ceha a ICQ.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO