Business Hi-Tech

Salesforce gestioneaza relatiile cu clientii online

07.03.2003, 00:00 21

Desi au trecut trei ani de la prabusirea mitului dotcom, exista inca oameni care se pot lauda ca afacerea lor pe Internet are rezultate bune si perspective de crestere. Acesta este cazul companiei Salesforce.com, al carei director general, Marc Benioff, o duce la fel de bine ca in 1999, cand companiile cu activitate pe Internet erau infloritoare.
Benioff este un milionar arogant, care se da in vant dupa camasi havaiene, vine cu cainele la serviciu, se deplaseaza prin firma cu ajutorul un scuter ultimul racnet si caruia ii place sa organizeze evenimente impresionante, cum ar fi inchirierea unui stadion de baseball al unei echipe din prima liga pentru o petrecere a companiei.
Gurile rele ar putea spune ca Benioff este rupt de realitate, daca nu ar exista acel mic detaliu care sa-i deosebeasca firma de restul dotcom-urilor pe care aroganta conducerii le-a dus la piere, si anume ca Salesforce va inregistra profit la sfarsitul exercitiului fiscal curent.
Conform datelor preliminare, compania cu sediul la San Francisco va raporta venituri de 100 de milioane de dolari, devenind astfel candidata la listare. Veniturile Salesforce din exercitiul fiscal trecut s-au situat la 52 de milioane de dolari, iar cresterea rapida a firmei, specializata in furnizarea de servicii de management al relatiei cu clientii, ii permite lui Benioff sa-si trateze angajatii regeste, asa cum procedau candva mai toate dotcom-urile.
Cariera directorului general al Salesforce.com, Marc Benioff (38 de ani), a inceput la Oracle, de unde a plecat dupa 13 ani in care a invatat arta vanzarii de la Larry Ellison insusi. Acesta a inteles ca firmele se saturasera sa plateasca bani grei pentru aplicatii software a caror implementare dura luni sau chiar ani de zile si a hotarat sa ofere o solutie mai simpla. Astfel, in loc sa vanda pachete software pentru instalat la diverse firme, Salesforce ofera acces la softurile sale de management al relatiei cu clientii, contra unei taxe lunare pentru fiecare utilizator inregistrat.
Pana in prezent 6.000 de companii s-au abonat la serviciile Salesforce si platesc taxe lunare pentru un total de 80.000 de angajati. Abonamentul la serviciile Salesforce costa in medie 75 de dolari pe luna.
Chiar daca acest model de afaceri pare sa dea roade in prezent, viitorul sau nu este foarte sigur, dupa cum considera alti jucatori de pe piata. Mai precis, serviciul oferit de Salesforce este unul ieftin, atractiv pentru companiile mici. Companiile mari insa ezita sa apeleze la firma lui Benioff temandu-se de diverse probleme de securitate care ar putea aparea. Acestea prefera sa cheltuiasca mai multi bani pentru software specializat, fiind foarte reticente in a permite accesul la datele lor unei firme aflate abia la inceput de drum si fara o reputatie solida.
In plus, dupa cum considera un fost coleg al lui Benioff de la Oracle, acum director al unei firme de software, in momentul in care se va inregistra un reviriment economic, firmele isi vor permite din nou sa cumpere software, ceea ce va afecta veniturile Salesforce.
Benioff nu-si face probleme, insa, crezand cu tarie in viziunea sa. El este adeptul imbinarii utilului cu placutul, organizand evenimente care sa-i distreze si sa-i motiveze angajatii, dar in acelasi timp sa-i permita promovarea afacerilor. In acest scop a inchiriat stadionul echipei San Francisco Giants contra sumei de 100.000 de dolari pentru un picnic la care a invitat toti angajatii, precum si multi clienti ai firmei sale. Strategie care are sanse de succes, caci, dupa cum comenteaza fostul sau angajat, care a condus Salesforce pana la sfarsitul anului 2001, Ray Lane: "Marc se pricepe foarte bine la promovare si stie cum sa atraga atentia tuturor."
loredana.fratila@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24