Business Hi-Tech

Surogat rusesc pentru cartile de credit

21.08.2000, 00:00 17



Unul din factorii decisivi pentru dezvoltarea comertului online il reprezinta existenta unor mijloace moderne de plata. Gradul redus de utilizare a cartilor de credit explica dealtfel de ce in majoritatea tarilor est-europene magazinele electronice sunt departe de a cunoaste succesul asteptat.

Iata insa ca firma rusa Avtocard Holding a creat un sistem de plata extrem de simplu destinat surferilor care nu au incredere in cartile de credit.

Compania ofera clientilor o cartela - intitulata e-port - care poate fi achizitionata in peste 100 de magazine din Moscova. Detinatorul unei astfel de cartele nu trebuie decat sa razuiasca suprafata acesteia (la fel ca in cazul unui loz) pentru a descoperi un numar personal de identificare.

O data ce numarul respectiv este introdus intr-un formular disponibil pe site-ul companiei (www.avtocard.ru), clientul are posibilitatea de a efectua cumparaturi online pe mai multe magazine virtuale partenere ale firmei.

Saptamana trecuta, Avtocard a anuntat incheierea unei aliante cu Cyberplat.com, cea mai importanta companie din Rusia specializata in sisteme de plata pentru magazinele online.

In viitorul apropiat, cetatenii rusi vor putea utiliza sistemul Avtocard pentru a cumpara produse de pe oricare magazin electronic ce foloseste serviciul Cyberplat.

Alexandr Pokrovski, directorul general al companiei Avtocard, a declarat ca, peste cateva luni, cartelele e-port vor putea fi cumparate in aproape orice supermagazin din Moscova, "asemeni tigarilor sau gumei de mestecat".

Sistemul cartelelor preplatite este deja destul de popular in Rusia, fiind utilizat in ultimii doi ani atat de companiile de telefonie mobila, cat si de unii furnizori de servicii Internet.

Cu toate acestea, Avtocard este prima firma care aplica aceasta tehnologie in domeniul comertului electronic. Aparitia noului serviciu intervine intr-un moment cat se poate de potrivit.

Analistii se asteapta ca in urmatorii ani sectorul comertului electronic sa inregistreze in Rusia o expansiune rapida.

Un studiu recent intocmit de Brunswick UBS Warburg releva ca valoarea achizitiilor online efectuate de surferii rusi va atinge 900 milioane dolari in 2003, fata de numai 3 milioane dolari in 1999. Cresterea respectiva ar putea fi mult mai rapida in cazul in care sistemul cartilor de credit ar fi mai raspandit. In prezent, in Rusia exista in jur de cinci milioane de carti de credit active.

Totusi, chiar si surferii care dispun de un asemenea mijloc de plata ezita sa-l foloseasca pentru a face cumparaturi pe web.

"Dupa estimarile noastre, in Rusia numai 5% din persoanele care navigheaza frecvent pe net au facut pana acum o achizitie online. Spre comparatie, in Europa de Vest acest procent este de circa 30%", sustine Ari Krel, analist la societatea de brokeraj United Financial Group, din Moscova.

Clientii de peste hotare (in general cetateni rusi stabiliti in Occident) asigura cam 60% din achizitiile de produse de la magazinele virtuale rusesti.

"Deocamdata, rusii ezita sa cumpere lucruri de pe Internet intrucat nu au incredere in gradul de siguranta al cartilor de credit. Cartela preplatita inlatura aceste temeri, avand in plus avantajul de a garanta anonimatul utilizatorului", declara Alexandr Pokrovski, directorul Avtocard.

Companiile de telefonie mobila au fost primele care au introdus in Rusia sistemul cartelelor preplatite, urmate la scurt timp de furnizorii de servicii Internet. Compania MTU-Intel, din Moscova, a vandut peste 120.000 de cartele in cele opt luni care au trecut de la inaugurarea sistemului.

"Acest gen de servicii este atractiv atat pentru clienti cat si pentru companii. In ceea ce ne priveste, suntem avantajati de faptul ca detinatorul unei cartele plateste in avans pentru serviciile pe care i le furnizam", declara Mihail Panarski, director de marketing al MTU-Intel.


Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO