Business Hi-Tech

Uneltele de cautare online, gata sa treaca la ?tinuta" de business

01.10.2004, 00:00 23

Exemplul companiei ?in varsta" de 6 ani care a ajuns sa valoreze dupa listarea la bursa 27 de miliarde de dolari, Google, nu putea lasa indiferenti rivalii din lumea IT, care au inceput sa investeasca masiv in cautarea online. Urmatorul pas pe aceasta piata pare a fi cautarea online optimizata pentru sectorul de business, comenteaza presa internationala.
International Business Machines (IBM) este una dintre companiile care au identificat cautarea online pentru clientii de business drept o mare sansa pentru cresterea profitului, scrie CNET News. IBM a anuntat saptamana aceasta imbunatatirea platformei software DB2 Information Integrator, cu numele de cod ?Masala", care va permite oamenilor de afaceri sa efectueze cautari electronice atat in documente text si in e-mailuri, cat si in baza de date a companiei sau in fisiere multimedia, spun oficialii IBM. Masala va costa 5.000 de dolari pentru fiecare server pe care va fi instalat, conform IBM.
Software-ul Masala, care si-a primit numele dupa o reteta ce contine diverse condimente indiene, va introduce un motor de cautare ?productie proprie" IBM. Acesta a fost testat pana in prezent pe un portal intern al companiei ce contine aproximativ 10.000 de website-uri, scrie CNET News. Oficialii IBM au explicat ca aceasta combinatie de cautare simultana in documente text si in baze de date va permite oamenilor de afaceri sa identifice, spre exemplu, istoria tranzactiilor efectuate de un anumit departament, dar si sa caute un document important pe hard discul computerului propriu sau al oricarui alt calculator din reteaua companiei.
Pe masura ce migreaza catre cautarea online pentru business, IBM intra in competitie cu alti jucatori de pe aceasta piata, inclusiv cu Google, care comercializeaza o aplicatie software pentru cautarea in retelele interne ale companiilor.
In acelasi timp, unul dintre punctele centrale ale viitorului sistem de operare al Microsoft, numit Longhorn, a fost anuntat a fi WinFS, o tehnologie de stocare a fisierelor pe hard disc menita sa simplifice cautarea de fisiere. Insa pentru ca nu a reusit sa finalizeze WinFS la timp, Microsoft s-a vazut nevoita sa il mai amane pana in 2007, desi Longhorn va iesi pe piata in 2006, comenteaza presa internationala.
Si Oracle, cel mai mare rival al IBM pe partea de baze de date, a inceput sa investeasca in software-uri de cautare in baze de date. Compania a anuntat o astfel de aplicatie, numita Tsunami, pentru sfarsitul acestui an. Oracle a obtinut 82% din veniturile anului fiscal 2004 din afacerile cu baze de date, conform Forbes.com.
Competitia se anima suplimentar, pe o piata foarte dinamica cum este cea a Internetului, in momentul in care companii noi apar cu idei noi, scrie publicatia online TechWeb. Asa este cazul unei mici companii din San Francisco care afirma ca a identificat un algoritm de cautare online mai bun decat cele cu care lucreaza Amazon, Google, Microsoft si Yahoo, scrie TechWeb.
Este vorba de o aplicatie software numita Blinkx 2.0, aflata inca in versiunea beta (pentru testare). Prima versiune a fost lansata in luna iulie si, desi nu a fost promovata aproape deloc, a fost deja descarcata de pe Internet de 1 milion de utilizatori, spune Patrick Mahoney, analist la compania de cercetare a pietei Yankee Group.
Blinkx este capabila sa caute intr-o varietate de formate de fisiere, printre care Microsoft Excel, Outlook, PowerPoint, Word, fisiere PDF, imagini JPG si melodii MP3. In plus, cautarile pot fi realizate atat local (pe hard discul computerului unde este instalat programul) cat si pe Internet. La putin timp dupa lansarea versiunii 2.0 compania pregateste si un soft de schimb de fisiere MP3 gen Napster, mai scrie TechWeb.com.
?Evident ca suntem constienti de faptul ca avem o competitie extrem de puternica", a spus Kathy Rittweger, co-fondatoare a companiei Blinkx si director de marketing. ?Dar noi am gandit acest program bazandu-ne in exclusivitate pe nevoile utilizatorului". Rittweger a mai spus ca spera ca intr-o buna zi oamenii sa ajunga sa foloseasca termenul ?Blinkx" asa cum este folosit astazi cuvantul ?Google", ca un fel de sinonim al verbului ?a cauta". mihai.musatoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO