Business Hi-Tech

Vor cenzura greii media Internetul?

22.07.2003, 00:00 11

Decizia Comisiei Federale pentru Comunicatii (FCC) din SUA  care a permis companiilor media sa detina mai multe televiziuni, posturi de radio si ziare a trezit o serie intreaga de controverse privind consolidarea pietei si concentrarea fraielor presei in mainile a catorva super-companii.
Analistii spun insa ca raspandirea din ce in ce mai puternica a serviciilor broadband (Internet de mare putere) si popularitatea tot mai mare a world wide web va face din acest canal de comunicare locul unde fiecare isi va putea crea propria televiziune, propriul radio sau site de dezbateri politice. Tocmai diversitatea Internetului, cel mai vast canal de informare in acest moment si unde teoretic nu exista  cenzura, a facut ca FCC sa aprobe planurile de achizitii din industria media, apreciaza PC Magazin. Oficialii au trecut insa cu vederea faptul ca majoritatea companiilor care ofera servicii de acces la Internet (ISP) restrictioneaza in diferite moduri accesul utilizatorilor la anumite resurse, sau, mai nou, urmaresc activitatile clientilor lor pe Internet.
Intr-o lume in care marile companii vor controla aproape in intregime mass-media, accesul liber la varietatea de informatii de pe Internet - care devine astfel vital - ar putea fi insa restrictionat, spun analistii. Nimic nu ar putea opri AOL Time Warner, de exemplu, sa oblige clientii diviziei sale de ISP sa acceseze doar portalul AOL si sa nu aiba acces la paginile concurentilor, precum Yahoo sau MSN. Astfel, nu numai ca ar castiga mai multi vizitatori pentru site-ul sau, ceea ce inseamna venituri mai mari din publicitate, dar va controla indirect si accesul lor la informatie, stirile de pe portal fiind "ajustate" dupa interesele companiei, in acelasi ton cu informatiile prezentate la televiziunile, posturile radio sau ziarele detinute de concern.  Pe de alta parte, exista companii ISP care monitorizeaza activitatea pe Internet a clientilor lor, realizand diverse rapoarte (ce site-uri au vizitat, cam cat timp au petrecut acolo, ce tranzactii financiare au facut si unde, etc).
Aceasta tendinta, daca va fi urmata de marile companii, ar putea avea de asemenea impact puternic asupra libertatii de accesare a siteurilor. Un client care stie ca activitatea sa pe Internet este supravegheata se gandeste de doua ori inainte sa intre pe un site, spun analistii. Iar daca pe viitor anumite siteuri vor fi considerate anti-guvernamentale pentru ca vor posta informatii "libere de cenzura" oamenii vor fi reticenti in a le vizita, de teama ca actiunile lor vor fi inregistrate si vor suporta apoi anumite represalii. Din fericire, deocamdata nu se intampla insa asa ceva, dar nimeni nu poate sti ce va fi peste cativa ani. dan.dragomir@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24