Business Hi-Tech

Yahoo! se afla in fata unei optiuni majore: renunta sau nu la serviciul de cautare?

25.06.2007, 20:29 18

Situatia dificila a companiei a determinat mai multe persoane din interiorul si exteriorul firmei sa propuna externalizarea aplicatiilor de cautare catre Google.
Dupa ce Jerry Yang, unul dintre cofondatorii Yahoo!, a preluat pozitia de director executiv, industria priveste cu interes urmatorii pasi ai companiei, pe masura ce un director fara prea multa experienta in functii executive incearca sa revitalizeze afacerile Yahoo!, scrie New York Times.
In ultimele saptamani, News Corporation, conglomeratul media condus de Rupert Murdoch, si-a exprimat informal intentia de a integra divizia MySpace in Yahoo!, au precizat surse apropiate discutiilor, adaugand ca propunerea a fost facuta prin intermediari si inca nu a deschis calea pentru negocieri.
Este posibil ca demisia din functia de director executiv a lui Terry Semel sa fi impiedicat orice progres.
In urma unei asemenea tranzactii, News Corporation ar putea cumpara un pachet de actiuni de 25% din Yahoo!.
Astfel, MySpace, popularul site de networking social, va fi evaluat la peste 10 mld. dolari (7,45 mld. euro).
Nu este insa clar daca Yahoo! doreste MySpace sau ar accepta ca Rupert Murdoch sa detina o participatie atat de mare. Reprezentantii celor doua companii nu au dorit sa comenteze situatia.
Desi compania pare foarte aproape de o fuziune sau chiar o vanzare majora, putine decizii par mai drastice decat externalizarea serviciilor de cautare pe Internet catre Google si adoptarea unor serii de initiative care diferentiau Yahoo! de rivalul Google - precum restructurarea portalului Yahoo! sau achizitia unor companii nou infiintate.
Desi aceste idei par radicale, ele au fost aduse in discutie atat de oameni din afara companiei, cat si de persoane din interiorul Yahoo!, in ciuda faptul ca oficialii au declarat ca nu au de gand sa renunte la serviciile de cautare.
"Ar trebui sa analizeze atent aceasta afacere; poate ca a sosit timpul sa nu mai atace Google pe propriul teren", a declarat Jim Breyer, principalul sustinator financiar al site-ului Facebook.
Serviciile de cautare pe Internet au ca scop extragerea informatiei utile de pe Web, insa pentru a face o afacere din acest lucru este nevoie de comercializarea unor mesaje publicitare alaturi de rezultatele unei interogari. Aceasta a fost probabil cea mai profitabila afacere pe Internet in ultimii ani si a ajutat Google sa obtina mai multe venituri intr-un trimestru decat obtine Yahoo! intr-un an.
Batalia cu Google este fara indoiala costisitoare si, in plus, nu exista garantia ca tehnologia Yahoo! va ajuta compania sa se apropie Google, ale carei algoritmuri de cautare se imbunatatesc permanent. Chiar daca ar reusi sa reduca din diferenta, Yahoo! ar castiga mai multi bani prin externalizarea acestor servicii catre Google.
Conform analistilor, pentru fiecare cautare pe Internet, tehnologia utilizata de Google pentru cautare si publicitate pe web genereaza de doua ori mai multe venituri decat obtine Yahoo!. Insa Yahoo! s-ar clasa mult mai bine, deoarece Google plateste circa 80% din venituri partenerilor.
Unii analisti sunt de parere ca tentativa lui Semel de a ajunge din urma Google printr-un nou sistem de publicitate (cunoscut sub numele de Proiectul Panama), a determinat limitarea resurselor pentru multe alte proiecte.
Insa a renunta la serviciile de cautare implica riscuri enorme pentru Yahoo!. Pe masura ce fluxul de numerar se indreapta din ce in ce mai mult spre publicitatea online, cumparatorii de spatii publicitare isi doresc sa achizitioneze toate tipurile de reclama pe Internet de la o singura sursa ? fie ca sunt mesaje publicitare, bannere grafice sau clipuri video.
Douglas Anmuth, analist la Lehman Brothers, este de parere ca Yahoo! nu trebuie sa renunte la aceasta afacere. "Trebuie doar sa o gestioneze mult mai bine decat o fac acum. Astfel, ar putea obtine o cota mai mare din bugetul de publicitate disponibil", a adaugat Anmuth.
Directorii din cadrul Yahoo! isi doresc exact acest lucru. "Am investit foarte mult in serviciile de cautare si intentionam sa ramanem un jucator major pe aceasta piata", a declarat Joanna Stevens, purtator de cuvant al companiei. Insa, recentele schimbari in structura de management Yahoo! ar putea sa nu prevesteasca o reviziuire a strategiei companiei. Yang si Susan Decker, care a fost promovata in functia de presedinte Yahoo!, au declarat ca intentioneaza sa mentina directia actuala a companiei, in timp ce se vor concentra pe refacerea moralului si atragerea unor angajati talentati.
"Cred ca Yahoo! are toate resursele necesare pentru a iesi invingatoare si suntem pregatiti sa facem exact acest lucru", a declarat Jerry Yang.
Abandonarea serviciilor de cautare si a proiectului Panama ar fi devastatoare in acest moment. Majoritatea investitiilor necesare au fost deja realizate, iar oficialii Yahoo! au declarat ca tehnologia pe care o folosesc in prezent va putea fi utilizata si pentru comercializarea altor tipuri de publicitate.
Incepand cu acest trimestru fiscal, chiar inaintea orarului initial, noul sistem va genera o crestere de cel putin 10% a veniturilor incasate la fiecare interogare, a precizat Susan Decker.
Declaratia noului presedinte Yahoo! ar fi trebuit sa bucure investitorii, insa stirea a fost eclipsata de faptul ca publicitatea pe portalul Yahoo! ar putea avea o evolutie mai slaba decat asteptarile initiale.
Astfel, dupa o scurta ascensiune a cotatiei titlurilor, generata de anuntul privind schimbarea conducerii companiei, pretul actiunilor Yahoo! a scazut din nou.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO