Business Internaţional

Airbus va livra doar patru aeronave A380 anul viitor

03.10.2006, 18:49 14

Compania franceza Airbus va intarzia livrarile de aeronave A380 pentru a treia oara si va taia costurile de productie cu pana la 2 miliarde de euro prin intermediul disponibilizarilor si reorganizarii productiei, scrie Bloomberg.
Airbus, cu sediul in Toulouse, Franta, va putea livra probabil numai patru aparate A380 anul viitor, mai putin de jumatate din numarul anticipat in iunie, din cauza intarzierilor legate de instalarea sistemelor electrice.
Christian Streiff, CEO al Airbus, a prezentat un plan board-ului companiei-mama a Airbus, EADS, pe 29 septembrie in Amsterdam. Nu a fost luata nicio decizie finala.
Airbus, care se confrunta cu penalitati legate de intarzierea livrarilor catre companii aeriene si cu costuri in crestere legate de A380, va opera disponibilizari si va transfera productia aeronavelor A320 de la Toulouse la Hamburg.
Amanarile legate de livrarea A380 i-au nemultumit pe clientii companiei, au determinat plecarea a doi directori si au generat un declin de 29% al actiunilor EADS in acest an. Airbus este devansat de Boeing din punctul de vedere al comenzilor pentru prima data in decurs de cinci ani.
"Singura modalitate prin care Airbus isi poate rezolva problemele actuale este reducerea costurilor", a declarat Doug McVitie, managing director in cadrul Arran Aerospace, o companie franceza de consultanta.
Intarzierile recente ar putea sterge un miliard de euro din castigurile EADS, arata Olivie Esnou, analist in cadrul Exane BNP Paribas din Paris. Ritmul lent in care sunt instalate cablurile electrice in interiorul A380 va reduce deja castigurile EADS cu
2 miliarde de euro in perioada 2007-2010, a anuntat compania pe 13 iunie.
Louis Gallois, CEO al EADS, a declarat in cadrul unui interviu acordat dupa intrunirea board-ului EADS pe 29 septembrie ca membrii vor continua discutiile "in cateva zile". EADS a declarat pe 21 septembrie ca va publica detalii privitoare la planul final al livrarilor in decurs de patru saptamani.
"Discutiile vor continua si compania va face un anunt in viitorul apropiat", a declarat Barbara Kracht, purtatoare de cuvant a Airbus.
Emirates, cel mai mare operator aerian din regiunea araba, este cel mai important client pentru A380, comandand 45 de astfel de aparate.
Airbus se confrunta cu costuri in crestere, intentionand sa inceapa dezvoltarea noului A350XWB care va rivaliza cu aparatul 787 al Boeing, care va fi introdus in 2008, cat si cu 777, care opereaza zboruri deja. Airbus a declarat ca dezvoltarea A350 o va costa 10 miliarde de euro.
EADS, care detine 80% din actiunile Airbus, va achizitiona probabil si pachetul de 20% detinut de BAE Systems in cadrul Aribus dupa ce managementul BAE a recomandat actionarilor sa aprobe vanzarea pachetului pe 7 septembrie. Pretul stabilit este de 2,75 miliarde de euro. Cabinele aeronavei A380 sunt instalate in Hamburg, aparatele fiind aduse de la Toulouse pentru instalare si din nou in Toulouse pentru livrare. Airbus analizeaza in prezent posibilitatea instalarii cabinelor in Toulouse.
CEO-ul Airbus a anuntat luna trecuta ca firma nu va mai face angajari. Airbus nu va reinnoi contractele pe termen scurt cu aproximativ 1.000 de angajati si ia in considerare reducerea locurilor de munca. In acelasi timp, compania exercita presiuni asupra furnizorilor pe fondul deprecierii dolarului, a anuntat Henri Courpron, directorul de achizitii al Airbus.
"Airbus trebuie sa se schimbe, furnizorii trebuie sa se schimbe, deci trebuie sa ne schimbam pentru a lucra impreuna", a declarat Courpron.
Airbus nu a reusit sa-si atinga tinta fixata in 2003, de a reduce costurile cu 1,5 mld. euro pana in 2006. Compania estimeaza ca-si va atinge obiectivele anul viitor totusi.

Proiectul A380
Airbus anunta in iunie ca va fi obligata sa-si amane livrarile de A380 catre clienti cu pana la 7 luni din cauza blocajelor inregistrate in procesul de productie
In iulie, compania aproape suspenda activitatea liniei de asamblare de la Toulouse, inginerii incercand sa rezolve problemele legate de sistemul electric
Codirectorul executiv francez al EADS, Noel Forgeard, ca si directorul Airbus, Gustav Humbert, sunt demisi
In septembrie este demis Charles Champion, directorul responsabil cu proiectul A380

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO