Business Internaţional

Americanii descopera virtutile vinului. Statele Unite vor deveni principalul consumator mondial

18.12.2003, 00:00 24



Americanii, a caror mare majoritate considerau candva vinul o bautura mult prea rafinata, ar putea fi surprinsi, chiar uimiti, sa afle ca Statele Unite se afla pe locul trei in topul tarilor celor mai mari consumatoare de vin din lume, urmand sa ocupe primul loc in cadrul acestui top pana la sfarsitul acestui deceniu.



Numai francezii si italienii consuma mai mult vin decat americanii, iar in cazul multor tari considerate consumatoare traditionale de vin, printre care Germania si Spania, consumul este mai redus, conform Wine Institute, divizia promotionala a industriei vinului din California.



Mai mult, in timp ce consumul de vin in Statele Unite a crescut constant in ultimii ani, acesta a scazut in cazul tarilor considerate consumatoare traditionale de vin.



Astfel, anul trecut, consumul de vin in Franta a scazut pana la 370 milioane de lazi de vin (unitate de masura - o lada standard contine 12 sticle de 750 de ml), crescand insa comparativ cu anul 2001, conform datelor publicate de Wine Institute.



Jon Fredrikson, partener in cadrul Gomberg, Fredrikson & Associates, o firma de consultanta din San Francisco ce monitorizeaza industria vinului de 55 de ani, estimeaza ca pana in anul 2010 consumul de vin in Franta va fi scazut pana la 290 milioane de lazi, in timp ce in Statele Unite acesta va fi crescut pana la aproximativ 214 milioane de lazi.



Industria vinului trece printr-o perioada de criza din cauza cresterii economice lente, a surplusului de pe piata si a competitiei venite din exterior, conform lui Fredrikson. Insa, a adaugat acesta, vanzarile din acest an sunt cuprinse intre 12 milioane si 15 milioane de lazi comparativ cu anul 2002. Oamenii cumpara si consuma foarte mult vin.



Totusi, in ciuda acestei cresteri, Statele Unite nu ocupa o pozitie de varf in ceea ce priveste consumul individual. Din acest punct de vedere, primele pozitii sunt ocupate de Luxemburg, Franta si Italia.



Totusi, conform estimarilor lui Fredrikson, Statele Unite avanseaza rapid. Nu a existat probabil niciodata o perioada mai prielnica pentru achizitionarea de vin in Statele Unite. Ca urmare a stocurilor foarte ridicate ramase neconsumate, preturile la vin sunt destul de scazute.



De aici si situatia dificila cu care se confrunta companiile din aceasta industrie. Mai multi producatori au intrat in faliment, iar volumul importurilor de vin este in continua crestere.



Actuala crestere a consumului de vin in Statele Unite nu este un fenomen de scurta durata, datele oferite de Wine Institute aratand fapul ca dupa o perioada mai dificila in anii '80, consumul de vin s-a dublat in urmatorii 12 ani.



In plus, dupa cum remarca Fredrikson, anul 1992, cand a inceput cresterea consumului, a fost urmatorul an dupa publicarea unui studiu care arata ca datorita consumului de vin francezii aveau mai putine probleme legate de obezitate si cardiovasculare decat americanii.



Conform unor date publicate de compania A. C. Nielsen, dupa 1992, consumul de vin, si in special vin rosu, a crescut constant.



Totusi, obseratorii din interiorul si din afara tarii raman prudenti. Acestia isi amintesc de anii '80 cand perspectivele legate de evolutia industriei vinului in Statele Unite erau foarte bune. Apoi, o combinatie de evenimente neprevazute a adus aceasta industrie intr-o situatie critica. Vanzarile de vin au scazut drastic si nu s-au redresat pana la inceputul anilor '90.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO