Business Internaţional

Boicot american la Salonul Aero din Paris. Airbus ia un contract de 8 mld. $

17.06.2003, 00:00 21



Airbus intentioneaza sa-si devanseze rivalul american Boeing ca numar de aeronave livrate anual, pentru prima data in peste 25 de ani, a declarat producatorul european la celebrul Salon aeronautic de la Paris, ajuns acum la a 45-a editie. Reprezentantii companiei au spus ca estimeaza livrarea a circa 300 de avioane anul acesta, in ciuda crizei industriei aeriene, sector care a pierdut 30 miliarde de dolari cumulat in ultimii doi ani si care va mai pierde alte 10 miliarde de dolari anul acesta.



Cu ocazia expozitiei aviatice de la Paris, cel mai important eveniment al industriei, Noel Forgeard, presedintele Airbus, a spus ca vede semne de redresare: "suntem realisti in ceea cea priveste actualul climat de afaceri, dar de asemenea suntem optimisti". "Piata evolueaza mai bine dec=t ne asteptam si cota noastra de piata a crescut cu mult mai mult dec=t am anticipat noi", a adaugat Forgeard.#leadend#



Contract de 8 mld. $



Linia aeriana Emirates Airlines, care are cel mai mare potential de crestere din Orientul Mijlociu, a anuntat ieri ca va plasa o comanda in valoare de 8,5 miliarde dolari, la preturile de catalog, pentru 41 de aeronave Airbus, relateaza Bloomberg News.



Comanda include 20 de aeronave A340, a declarat Airbus la o conferinta de presa organizata in cadrul show-ului aerian de la Paris. Analistii cred ca Airbus isi va devansa rivalul american pentru prima data in istorie, ca numar de aeronave livrate si de comenzi primite. De asemenea, Airbus va avea cel mai mare avion de pasageri o data cu primele zboruri ale modelului A380, in 2006. Noul model de la Airbus este cu circa 35% mai incapator dec=t Boeing 747, av=nd 555 de lcuri pentru calatori, fata de cele 420 de la Boeing. Producatorul european de avioane comerciale a avut "o decada incredibila de crestere a cotei de piata prin dezvoltarea de produse noi", crede Richard Aboulafia, vicepresedinte al firmei de consultanta Teac Group.



Surse din cadrul industriei au declarat ca operatorul national al Emiratelor Arabe Unite, care are sediul la Dubai, va semna contracte pentru aproximativ 60 de aparate de zbor de mare capacitate, comanda urmind sa fie onorata de producatorii de profil din lume, Boeing si Airbus.



Achizitia acestor avioane se incadreaza in strategia companiei arabe prin care incearca sa isi extinda centrul operational dincolo de aeroportul din Dubai, concomitent cu lansarea de noi servicii permanente pe relatii catre Statele Unite si Australia.



Contractele anticipate vor detensiona partial sectorul aeronautic comercial. O serie de analisti preconizeaza ca numarul total de comenzi de aparate cu peste 100 de locuri va echivala, in acest an, cu numai o treime din volumul de 1.120 de unitati comandate in 2000.



Pina in prezent, Airbus a inregistrat 156 de comenzi de aeronave, in timp ce rivalul american a raportat numai 81. In acest context, producatorul european a acaparat 66% din piata mondiala de profil, dupa numarul de unitati, respectiv 74%, dupa valoarea contractelor.



Tensiunea politica, dintre Statele Unite si Franta, a accentuat lupta pentru comenzi dintre Boeing si Airbus. Surse din cadrul industriei, citate de BBC News, spun ca administratia de la Washington, deranjata de atitudinea anti-razboi a frantei in cazul conflictului din Irak, a sugerat companiilor americane sa nu participe la evenimentul de la Paris.



Boeing a anuntat ieri numele noului sau model de aeronava, pentru ambitiosul proiect 7E7, menit sa relanseze v=nzarile producatorului american. Dreamliner (Avionul Viselor) vine dupa doua proiecte esuate, iar de succesul sau depinde viitorul Boeing, care are nevoie de acest miracol pentru a demonstra ca mai poate inca lansa modele inovative care sa schimbe fata industriei aeronautice.



Tensiuni diplomatice



Lipsa companiilor americane de la cel mai prestigios eveniment al industriei aviatice, show-ul aerian de la Paris, aduce in discutie noi tensiuni diplomaticeintre cele doua tari. Ministrul francez al Apararii, Michele Alliot-Marie, a acuzat industria americana ca se afla "intr-o logica de razboi economic", care nu are legatura cu criza irakiana, dar care impune industriei europene sa se regrupeze, pentru a putea rezista in fata acestei ofensive. Declaratiile ministrului francez sunt de natura sa provoace noi polemici cu Statele Unite, intr-un moment in care tensiunile provocate de razboiul din Irak pareau sa se atenueze.



Declaratiile lui Alliot-Marie au fost facute in momentul deschiderii Salonului aeronautic de la Le Bourget, la care participa 1.700 de expozanti - producatori de avioane, elicoptere, rachete sau sateliti - din 38 de tari. Cu toate acestea, la deschiderea salonului nu a participat nici un reprezentant al conducerii firmelor constructoare americane.



Alliot-Marie a cerut efectuarea unui studiu referitor la riscurile prezentate de investitiile americane in firme implicate in apararea europeana, declarandu-se ingrijorata de "riscurile de preluare a controlului asupra capitalului firmelor legate de apararea europeana".



Printre exemplele de acest gen se numara situatia din Germania - unde fondul de investitii One Equity Partner a cumparat in septembrie 2002 santierele navale Howaldtswerke-Deutsche Werft (HDW), iar presa a semnalat intentia fondului de a crea un echivalent naval al grupului european EADS, printr-o fuziune intre HDW, Blohm und Voss si TyssenKrupp si Directia constructiilor navale (DCN) - si la Italia, unde fondul de Investitii Carlyle intentioneaza sa cumpere firma italiana FiatAvion, actionar al Arianespace.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO