Business Internaţional

Cand cafeaua se transforma din necesar in profitabil

10.03.2006, 00:00 30

Una dintre cele mai profitabile afaceri din lumea cafelei este Starbucks.

La Inceput cafeaua se cultiva in gradinile din Yemen in secolul XV, de catre arabi. Comertul cu boabele de cafea s-a intensificat in mijlocul secolului XVII, cand olandezii dominau comertul naval si au introdus cultivarea la scara larga a cafelei in coloniile din Indonezia, precum si in insulele Java, Sumatra, Sulawesi si Bali. Cel mai mare producator de cafea este Brazilia, urmata de Vietnam. India si Indonezia sunt si ele pe primele zece locuri din top.

In ciuda productiei uimitoare de cafea din Asia, in aceasta regiune consumul de cafea a fost mult timp subclasat de consumul de ceai. Popularitatea cafelei a crescut odata cu cafeaua instant si cu eforturile de marketing depuse de NestlA?. Cafeaua instant a fost introdusa pe piata de compania elvetiana in 1938. Incepand cu acest moment, asiaticii au considerat ca au gasit o alternativa viabila pentru ceai.

Totodata, consumul de cafea a inceput sa creasca si in Japonia, ca o consecinta a cresterii veniturilor. Astfel, japonezii au ajuns pe locul trei in clasamentul celor mai mari consumatori de cafea din lume.

. Acest trend se poate extinde si in China, unde nivelul de trai este in crestere.

Cafeaua este o afacere foarte mare, a doua ca marime dupa comertul cu titei. Pare usor sa faci afaceri cu un produs care devine repede o obisnuinta, dar putini stiu cum functioneaza aceasta industrie. Plantele de cafea au nevoie de trei ani pentru a face boabe, iar fructele care se formeaza necesita 5-8 luni (in cazul cafelei arabice) respectiv 9-11 luni (in cazul cafelei robusta) pana la coacere. De asemenea, prepararea cafelei are in spate o intreaga filosofie.

Tata Coffee este unul din liderii de pe piata cafelei. Compania indiana detine cea mai mare plantatie de cafea din Asia si comercializeaza patru tipuri principale de cafea. Recent, ea a obtinut medalia de aur pentru cea mai buna cafea robusta in cadrul premiilor "Grands Crus de Cafe", Paris. NestlA? este un alt producator important de cafea, lider pe piata din China si pe alte piete asiatice cu produsul sau consacrat, cafeaua instant. Insa productia si comercializarea de cafea nu reprezinta decat 10% din intreaga piata de cafea si produse derivate.

Cea mai atractiva afacere s-a dovedit a fi aceea de a investi pe piata retailerilor de cafea, care este puternic fragmentata. Starbucks este liderul global pe aceasta piata si detine 10.500 de cafenele, dintre care 3.500 sunt in afara Americii de Nord. Starbucks a aparut in 1970 si s-a extins mai intai in Asia, deschizandu-si prima cafenea in Japonia in 1996. Acum Starbucks detine 165 de locatii in China, 221 in Hong Kong, Taiwan si Macau, 595 in Japonia, 64 in Australia si 34 in Singapore. Numai anul trecut Starbucks a deschis 1000 de cafenele si pana in septembrie 2006 va mai deschide inca 1800.

In fiecare saptamana 35.000 de oameni beau o cafea la Starbucks, care are cel putin o cafenea in 37 de tari. Multi oameni au inclus acest brand in viata lor cotidiana, iar Starbucks a devenit locul lor traditional de intalnire. Pentru multi cafeneaua este, odata cu Starbucks, un al doilea birou. De curand brandul Starbucks a fost votat pe locul cinci in topul brandurilor cu cel mai mare impact in 2005, dar nu are de gand sa se opreasca aici. Ea vrea sa ajunga la 30.000 de cafenele, jumatate din ele in afara Americii de Nord. China are mari sanse sa devina a doua piata ca marime dupa tara de bastina a Starbucks.

Desi Starbucks poate intampina cateva dificultati in continua sa expansiune, compania pare ca are reteta succesului. In fiecare saptamana deschide aproximativ cinci noi cafenele, competitorii au pierderi din ce in ce mai mari, iar imitatorii sunt infranti, chiar daca uneori pe cale juridica. Chiar daca a starnit multe invidii, Starbucks ramane pentru consumatorii de cafea un vis frumos al noptilor nedormite.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO