Business Internaţional

Ce vor femeile cu functii de top de la angajatori

20.09.2004, 00:00 15



Tot mai multe retelele informale sunt alcatuite in cadrul companiilor pentru a le determina pe femeile din posturi de conducere sa dobandeasca mai multa incredere de sine si pentru a le ajuta sa nu mai fie neglijate atunci cand vine vorba de promovare.



Vivienne Cox, in varsta de 45 de ani, cu doi copii, are unul din cele mai importante posturi din mediul de afaceri britanic.



La inceputul acestui an a fost numita intr-o pozitie de conducere in cadrul British Petroleum (BP), companie britanica din sectorul energetic. Lordul Browne, directorul executiv al companiei a avansat-o pe Cox din pozitia de director al departamentului de gaz si energie reciclabila.



Situatia lui Vivienne Cox este o premiera: femeie intr-un post important in industria petrolului. Oricum este un lucru rar pentru mediu de afaceri in general. Cox a devenit un model pentru femeile care activeaza intr-un mediu dominat de barbati, scrie Financial Times.



Fortune, revista de afaceri din SUA, a clasat-o anul trecut pe locul 19 in lista celor mai influente femei din lume. Recent, revistele de moda Harpers si Queen, au declarat-o femeia de afaceri a anului.



Asemeni altor femei de top, Cox evita publicitatea. Desi saptamana trecuta si-a facut aparitia la petrecerea organizata de Harpers si Queen, ea nu obisnuieste sa participe la astfel de evenimente mondene.



In cadrul BP, Cox este un puternic avocat al femeilor. BP, la fel ca majoritatea marilor corporatii, sunt proiectate, fondate si conduse de barbati. Desigur, lucrurile s-au mai schimbat putin in ultimul timp. Totusi, doar 8% din posturile de conducere ale companiilor luate in calculul indicelui FTSE 100 sunt detinute de femei, si doar 15% din aceste functii (17 din 114) sunt cu norma intreaga de lucru.



Saptamana trecuta, conducerea Tesco, cel mai mare lant de supermarket-uri din Marea Britanie, a numit-o pe Karen Cook, inainte director al bancii de investitii americane Goldman Sachs, in functia de director non-executiv. Cook va fi a treia femeie (din 16 directori) in comitetul director al companiei. Conform statisticilor, pozitia femeilor in mediul de afaceri este putin mai buna in SUA. Intr-un studiu publicat in 2001, femeilor le era atribuita o proportie de 12,4% din locurile de directori ale companiilor Fortune 500, in crestere cu 1,2 puncte procentuale fata de 1999.





Femeile castiga teren in fata barbatilor



Retelele informale ale barbatilor au ramas neafectate pe parcursul anilor. Insa Helen McCarthy, cercetator al firmei britanice Demos, este de parere ca organismele lansate de femei vor castiga din ce in ce mai multa importanta atat in cadrul cat si in afara corporatiilor.



De 20 de ani, Jack Welch a a condus gigantul american General Electric, un mediu putin prielnic pentru femei. Conform lui Welch, cei mai slabi 10% din angajati ar trebui concediati in fiecare an. O surpriza este decizia lui Welch care, inainte de pensionare, abordeaza problema dezvoltarii carierei profesionale a femeilor in cadrul GE. General Electric Women's Network (GWEN) a fost lansata in 1998, desi ideea unei retele a femeilor s-a format destul de greu.



La momentul acela, doar o parte de 6% din toata conducerea de mijloc era in mana femeilor. In prezent proportia acestora este de peste 12%. Mai mult, acum sase ani, doar 10% din totalul directorilor erau femei iar astazi proportia este probabil de 14%. Acest progres pare modest dar trendul se misca intr-o directie favorabila femeilor.



"Prima mea reactie a fost ca nu eram sigura daca vreau sa ma implic intr-o retea de acest tip", spune Mary McNamara, presedinte si director executiv in cadrul afacerii GE din Europa. Aceasta este o situatie tipica dupa parerea vice-presedintelui executiv al departamentui de resurse umane, Cora Stahrenberg. "La inceput, persoanelele mai vechi in meserie au fost cele mai critice", spune Stahrenberg. "Acestea credeau ca de vreme ce au ajuns intr-o pozitie buna pe cont propriu, nu ar mai fi nevoie de altcineva sa le ajute acum." Cu timpul, colegele mai in varsta au descoperit beneficiile retelei si au inceput sa joace un rol din ce in ce mai activ in cadrul organismului. McNamara crede ca femeile se comporta in genul: "daca stau cuminte si imi vad de treaba voi reusi in cele din urma" in timp ce barbatii tind sa se laude mai mult cu realizarile personale.



Mare parte din activitatea GWEN se concentreaza pe trei aspecte cruciale ale dezvoltarii profesionale: performanta, imagine si afisarea rezultatelor pozitive.



"Performanta este cheia pentru toate usile de la GE", crede Carole Plant, director pentru Europa al Genworth Financial, divizia de creditare si asigurari a companiei General Electric.



"Dar atat imaginea cat si dezvaluirea rezultatelor pozitive sunt de obicei subestimate de catre femei", adauga aceasta. "Creezi suficiente oportunitati pentru ca oamenii sa iti poata aprecia realizarile? Asta este dezvaluirea de care vorbeam si la acest capitol reteua noastra poate sa intervina."





Majoritatea femeilor angajate pe posturi de conducere isi doresc o schimbare



Conform unui studiu al firmei de consultanta in cariera Aspire, prioritatea numarul unu a femeilor cu functii de top este de a "avea un impact" in cadrul corporatiei pentru care lucreaza. Acestea isi mai doresc sa aiba mai multe provocari la locul de munca, intr-un mediu flexibil si se poata identifica cu politica companiei.



In timp ce 30% din femeile intervievate sunt multumite de pozitia lor actuala, celelalte iau in calcul o posibila schimbare, atat in interiorul cat si in exteriorul organizatiei respective.



Studiul a cuprins peste 300 de subiecti, fiind trimis catre 1.500 de femei din baza de date Aspire, precizeaza Samantha Collins, directorul Aspire, citata de Financial Times. Printre clientii sai se numara companii precum JP Morgan, Ernst & Young si Lloyds TSB.



Din femeile intervievate 25% sunt directori executivi, directori sau parteneri, 40% manageri si 30% intreprinzatori. Trei sferturi din ele au varste cuprinse intre 30 si 50 de ani. In Marea Britanie, femeile cu functii de top lucreaza de regula in sectorul bancar si financiar, de consultanta in afaceri, media si relatii cu publicul. Desi banii nu reprezinta o prioritate, doar 18% din subiectii studiului sunt multumiti de actualul salariu. Concluzia Samanthei Collins este ca firmele ar trebui sa acorde importanta salariilor, chiar atunci cand angajatii sunt motivati in principal de alte lucruri.



Din cele 70% de femei care isi doresc o schimbare, 28% sunt dornice sa-si imbunatateasca pozitia in cadrul organizatiei curente si 13% vor sa se mute la o alta companie din acelasi domeniu. Alte 13% vor sa inceapa o afacere pe cont propriu, 12% planuiesc sa isi schimbe cariera iar 4% ar dori o pauza.



Unele din cele care doresc o promovare sunt de parere ca ar trebui sa invete sa "manipuleze sistemul" in favoarea lor.



Una din cauzele schimbarii locului de munca se datoreaza timpului indelungat petrecut alaturi de un singur angajator. Alte cauze sunt aparitia de noi oportunitati lansate de organizatiile competitoare.



Unele femei isi afirma dorinta pentru un plus de satisfactie din partea locului de munca: "Nu cred ca postul meu are vreo valoare spirituala", spune o femeie intervievata de Aspire. "Cred ca abilitatile mele ar putea fi puse mult mai bine in valoare in alta parte", a declarat alta.



Intrebate ce ar putea organizatiile sa faca pentru imbunatatirea relatiei cu angajatii, cuvantul "flexibilitate" a aparut de 84 de ori in dorintele angajatilor. dan.zavoianu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO