Business Internaţional

Cine este adevăratul Mark Zuckerberg, omul pe lângă care treci pe stradă fără să-l recunoşti?

Cine este adevăratul Mark Zuckerberg, omul pe lângă care treci pe stradă fără să-l recunoşti?

Mark Zuckerberg, directorul executiv al unei afaceri de 17 miliarde de dolari cu 800 de milioane de utilizatori

Autor: Andreea Mindrila

07.12.2011, 00:05 5989

"Ne puteţi face o fotografie în faţa emblemei Facebook?", au întrebat aceştia. Zucker­berg le-a făcut fotografia, i s-a mulţumit şi a plecat către maşină. Este uşor de înţeles cum au ratat turiştii şansa. Zuckerberg, fondatorul reţelei de socializare Facebook, nu arată ca Jesse Eisenerg, actorul care a interpretat rolul lui în filmul The Social Network. Mult mai important, modul său de a fi duce modestia la un nou nivel.

"Ninja" Zuckerberg

În prima zi în care a vizitat sediul Facebook pentru un filmul BBC, echipa postului britanic de televiziune nu l-a întâlnit pe Zuckerberg, sau cel puţin aşa a crezut. Dar când au revenit, a doua zi, recepţionera le-a spus că a trecut chiar pe lângă ei şi le-a povestit că o familie de turişti nu l-a recunoscut. Nu este ceva ieşit din comun, a spus ea, "el este ca un Ninja".

În sediul Facebook se spune că filmul The Social Network redă cele mai mici detalii, lucruri precum tricourile pe care le purta Zuckerberg, dar a eşuat în cazul unor aspecte mult mai importante.

Pentru început, spune David Kirkpatrick, care a avut acces în companie pentru cartea sa - Efectul Facebook - Zuckerberg nu este un tocilar tipic.

"Zuckerberg a avut mereu foarte mulţi prieteni. Este vesel, amuzant, şi, pentru un tocilar, extrem de sociabil".

La fel de important, Joe Green, fostul coleg de cameră de la Harvard al lui Zuckerberg, spune că acestuia nu i-a lipsit niciodată încrederea în sine. Green lucra la Facebook în 2006, când compania era înfiinţată de doar doi ani. Yahoo! s-a oferit să cumpere Facebook pentru un miliard de dolari, dar Zuckerberg a respins oferta. Acest lucru nu a fost privit cu ochi buni de unii dintre prietenii şi colegii săi. Toţi spuneau "Putem vinde compania pentru un miliard de dolari, hai să facem lucrul acesta, ce naiba este în neregulă cu tine?", îşi aminteşte Green, care spune că lui "Zuckerberg i-a trebuit un grad absurd de încredere în sine pentru a fi capabil să treacă cu bine prin acea furtună".

Oferta de 15 mld. dolari

Zuckerberg recunoaşte că a fost o ofertă greu de refuzat: "Atunci nu ştiam nimic despre afaceri, aşa că nu avean nicio idee despre cât ar putea valora compania.

"Când personalul a aflat despre decizia lui, au plecat foarte mulţi din cei care "nu intenţionau să rămână în companie pentru mult timp" , după cum spune Zuckerberg.

Când Microsoft a oferit uimitoarea sumă de 15 miliarde de dolari un an mai târziu, a fost mai uşor să refuze oferta, spune el: "Luaserăm deja aceste decizii şi ştiam că nu vom vinde compania, ci că o vom construi şi o vom dezvolta".

La Harvard, pe lângă computere, Zuckerberg a mai studiat şi psihologia. El spune despre Facebook că are legătură cu ambele discipline: "Aceste două lucruri împreună reprezintă cu adevărat ADN-ul Facebook. Sunt o mulţime de companii de tehnologie importante şi oameni care se gândesc la problemele sociale, dar nu sunt mulţi oameni care se ocupă de ambele aspecte".

Tocilarul Zuckerberg?

Alegerea între Zuckerberg tocilarul inadaptat social şi Zuckerberg tipul încrezător este uşor de făcut: prima caracterizare este mit, iar a doua este realitate.

Mai complicată este tensiunea care apare între Zuckerberg tipul prietenos de 27 de ani care încă se află la primul lui job şi Zuckerberg omul de afaceri care are o putere şi o influenţă greu de exagerat (Revista "Time" l-a desemnat pe Mark Zuckerberg "Omul Anului" în 2010).

Jessi Hempel, editorialistul unei importante publicaţii IT, revista Fortune, spune că "fără îndoială, Zuckerberg este una dintre cele mai tinere persoane care au avut o inflenţă atât de mare în lume", pe care reuşeşte să o gestioneze într-un mod impresionant.

Acesta încearcă "să stea cu ambele picioare pe pământ, să se concentreze şi să rămână fidel valorilor sale şi să nu se lase afectat de tot zgomotul care îl înconjoară". Dacă vrei să-l cunoşti pe Zuckerberg "tipul obişnuit", trebuie să cauţi nu mai departe de pagina lui de Facebook.

De acolo poţi afla că filmele lui preferate sunt Eroul, Naşul şi Matrix, că lucrurile care îl interesează includ "meşteşugăritul", "informa­ţiile", "minimalismul" şi că are o relaţie cu Priscilla Chan (data aniversării relaţiei este 7 noiembrie 2003, cu un an înainte ca acesta să inventeze Facebook-ul).

Ce nu spune Zuckerberg

De când, aşa cum spune şi el, "misiunea companiei este să facă lumea mai deschisă şi mai interconectată" Zuckerberg cu greu se poate ascunde şi poate spune că viaţa lui personală este privată.

Sunt lucruri din viaţa lui personală despre care alege să nu vorbească, precum provocările pe care şi le stabileşte anual. De exemplu, într-un an a învăţat mandarina, un dialect chinez.

Anul acesta a decis să mănânce numai carnea de la animalele pe care le-a sacrificat personal.

"Este un scop nobil şi dintre hobby-urile pe care le pot avea directorii executivi, acesta este unul foare bun. Dar este unul groaznic de ridicol, nu-i aşa?", spune Jessi Hempel.

Când Zuckerberg a susţinut în septembrie o prezentare, a spus că mănâncă "burgeri de bizon" şi a asigurat audienţa că sunt foarte "delicioşi", dar nu a spus dacă a împuşcat el însuşi bizonul.

În plus Zuckerberg este şi directorul executiv al unei afaceri cu 800 de milioane de utilizatori, care ar valora 17 miliarde de dolari. Este genul de funcţie deţinută de un om de afaceri experimentat, cu cel puţin 20 de ani mai în vârstă.

Acesta a fost inteligent înconjurându-se de o armată de mentori, din consiliul de administraţie al Facebook făcând parte Don Graham de la Washington Post şi cofondatorul Paypal, Peter Thiel.

Dar pe măsură ce influenţa pe care o are Facebook va deveni tot mai mare, inevitabil Zuckerberg va trebui să răspundă personal politicienilor şi autorităţilor de reglementare care vor să-i restrângă activitatea.

Ambasadorul Zuckerberg

Este un rol care nu se regăseşte în zona lui de confort, dar David Kirkpatrick spune că Zucker­berg va trebui să se concentreze pe acest aspect. "Cred că încă nu este suficient de concentrat asupra rolului de ambasabor. Face acest lucru, dar nu cred că suficient. Învaţă, dar nu destul de repede, pentru că eu consider că dacă nu are rezultate bune în această direcţie, toate celelalte lucuri la care este bun ar putea fi în van", spune acesta.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO