Business Internaţional

Consumatorii insetati lasa berea pentru bauturile racoritoare

03.09.2003, 00:00 18



Prin traditie inraiti consumatori de bere, cehii au ajuns, stimulati de canicula, sa bea cele mai multe bauturi nonalcoolice din Europa Centrala. Anul trecut, circa 2,7 miliarde litri de bauturi racoritoare au fost sorbite de rezidentii din Cehia, conform datelor furnizate de Asociatia producatorilor de bauturi nonalcoolice din Cehia, in crestere cu 10% fata de anul precedent.



Categoria aceasta de bauturi include sucurile din fructe, sucurile carbonatate, apa minerala sau plata imbuteliata. Bauturile nealcoolice reprezinta 40% din piata bauturilor din Cehia, urmata de piata berii (30% din total). Cehii sunt lideri ai consumului de bauturi nealcoolice din Europa Centrala, cu 264 litri pe cap de locuitor anual. Ucrainienii nu beau nici macar 30 de litri pe an, in vreme ce nemtii beau in medie 256 litri pe cap de locuitor, iar austriecii consuma circa 233 litri, conform raportului intocmit de asociatie.



Bauturile imbuteliate sunt un lux pe care si-l permit doar tarile bogate, spune Ladislslav Koppl, director la Opinion Window International Research. "Cresterea vanzarilor unor produse care cu 15 ani in urma nici nu existau pe piata este un lucru remarcabil", crede Koppl. "Este un indiciu ca nivelul de trai al populatiei nu este atat de scazut cum se plange toata lumea".



Mai multi factori au contribuit la aceasta crestere a consumului, printre care extinderea supermarketurilor si a lanturilor de hypermarketuri, care contribuie in proportie de 80% la vanzarile de bauturi nealcoolice. Dezvoltarea retelelor de distributie a marilor lanturi de magazine permit clientilro sa cumpere en-gross, chiar pentru consumul individual, spune Zdenek Huml, secretar executiv al asociatiei producatorilor de bauturi nealcoolice din Cehia. Restaurantele si hotelurile vand o mare parte din restul vanzarilor.



Ascoiatia pentru protectia consumatorilor nu a primit reclamatii legate de bauturile nealcoolice. "Daca ar fi sa reclamam ceva, ne-am plange de pretul exagerat al racoritoarelor ambalate la jumatate de litru, care pt ajunge, in zonele centrale, la 1,79$,a proape dublul pretului de magazin", spune Ivana Pickova, purtatoarea de cuvant a asociatiei. "Turistii cumpara si la pretul acesta", adauga Pickova.



Circa 4,6 milioane de straini viziteaza Praga annual, contribuind din plin la vanzarile de sticle de apa minerala si cola. Pickova spune ca a observat cresterea numarului de terase care ofera acum o gama mai variata de bauturi nealcoolice. Chiar restaurantele si barurile din afara capitalei se conformeaza noii tendinte.



Bauturile racoritoare sunt marca omului modern, spune Huml. Ele reprezinta simbolul vremurilor post-comuniste, si a schimbarii de lifestyle realizate in acea perioada de relativa prosperitate, cand rafturile incepeau sa fie ticsite cu produse care seduceau usor portofelele consumatorilor.



Cehii sunt tot mai dispusi sa plateasca mai mult pentru bauturi de calitate. "Observam renuntarea preferintei pentru preturi scazute si alegerea unei calitati mai ridicate", spune Martina Lovetinska, marketing manager Coca-Cola. "Consumatorii sin Cehia nu fac rabat de la calitate", spune Lovetinska.



Ca si alti europeni, cehii perfera aromele de citrice, de lamaie si portocale, dar se cer si bauturi cu aroma de fructe de padure. "Ceea ce este specific acestei piete este preferinta pentru arome obisnuite, care se gasesc in mod natural aici, cum sunt cele de caise, piersici, si fructe de padure", apreciaza Lovetinska.
andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO