Business Internaţional

Credeţi că în Bucureşti este aglomerat? 10 mărturii năucitoare despre blocajele de trafic din jurul lumii

Credeţi că în Bucureşti este aglomerat? 10 mărturii năucitoare despre blocajele din trafic din jurul lumii

Foto: AFP

Autor: Octavian Calei

06.10.2012, 13:05 1361

BBC a publicat pe site 10 mărturii ale unor persoane care fac naveta într-unele dintre cele mai aglomerate oraşe din lume.

Călătoria până la locul de muncă devine un calvar pentru cei care trebuie să străbată oraşe mari şi aglomerate. În timp ce pentru unii dintre bucureşteni, sau pentru cei din jurul Bucureştiului, metroul este o variantă de scăpare, oraşele despre care veţi citi în mărturiile de mai jos nu au astfel de alternative. Unii dintre aceşti angajaţi ajung să facă 12 km în 3 ore, precum Arthur Buliva din Nairobi, Kenya.

Martina Marek din Seul spune că şi-ar cumpăra un sistem TV pentru maşină ca toţi ceilalţi coreeni, ca să poată face faţă unui drum care în mod normal ar trebui să ia 40 de minute, dar care ajunge să dureze şi patru ore la intrarea în Seul, într-o după-amiază de duminică.

Oraşul Bangkok din Thailanda este supraaglomerat, spune Sirithep Vadrakchit. El povesteşte că a făcut odată aproape două ore până la birou pe o distanţă de 1 km. Unii dintre colegii lui au întârziat chiar 4 ore. Problemele de trafic din Bangkok s-au agravat de când guvernul a introdus o măsură care prevede returnarea taxelor pentru cei care cumpără pentru prima dată o maşină. Astfel, oraşul a ajuns să aibe mai mult de 5 milioane de maşini, în condiţiile în care nu este proiectat să suporte mai mult de 2 milioane de autovehicule.

Jakarta, Indonezia - Allan Bell îşi face între o oră şi jumătate şi două ore pentru a parcurge 20-25 de km până la locul de muncă. Cu maşina îţi poate lua şi câteva ore pentru a străbate distanţe mici în unele părţi ale oraşului, care sunt mereu aglomerate, spune el. Din nefericire, mijloacele de transport în comun nu sunt o soluţie eficientă, uneori chiar contribuie la blocarea intersecţiilor.

În oraşul african Nairobi din Kenya circulaţia devine infernală în zilele de vineri seara, când 12 km se fac în jur de 3 ore, în condiţiile în care acelaşi traseu se poate parcurge într-o oră când traficul este redus.
"Cea mai rea moştenire pe care ne-au lăsat-o englezii este sensul giratoriu. Traficul imprevizibil este la ordinea zilei aici. Chiar dacă trebuie să ajungi undeva la 1 km distanţă, trebuie să pleci de acasă cu o oră înainte, sau mai bine e să mergi pe jos", relatează Arthur Buliva, care călătoreşte cu autobuzul şi, uneori, cu maşina personală la serviciu.

Autorităţile din oraşul filipinez Manila au luat măsuri pentru a reduce traficul rutier deoarece devenise insuportabil. Bernie Recrio face 10 minute până la măcelăria unde lucrează, care e la 7 km de casă. În zilele cu trafic greu, face 45 de minute cu maşina personală. Măsurile autorităţilor au început să dea roade. Maşinile cu număr de înmatriculare care se termină în 1 sau 2 nu au voie să circule luni, cele cu 3 sau 4 nu pot fi conduse marţi şi aşa mai departe. În weekend, restricţiile sunt ridicate şi şoselele redevin supraaglomerate, relatează Bernie.

Bob Sembatya din oraşul african Kampala spune că şoselele proaste sunt principala cauză pentru blocajele din fiecare dimineaţă şi seară. Atunci când plouă, sistemul de canalizare slab înrăutăţeşte circulaţia. Şoferii pierd ore în şir încercând să manevreze maşinile pe străzile care sunt într-o condiţie deplorabilă.

Oraşul american Lexington din statul Kentucky are o infrastructură rămasă în urmă cu câteva decenii, nefiind proiectată pentru traficul din zilele de azi. Benzile centrale ale şoselei îşi schimbă deseori sensul în funcţie de orele de vârf. Lyle Goodwin spune că face între 15 şi 20 de minute cu maşina pe un drum de 4 km până la locul de muncă.

Neysa Joseph-Orr din oraşul Austin din Texas ajunge în 45 de minute la serviciu, parcurgând o distanţă de 3 km cu maşina personală. Ea se simte vinovată când de la volanul automobilului personal, dotat cu aer condiţionat şi cu sistem audio, vede câte un autobuz sau câte un tramvai gol pe lângă ea în trafic.

Şoferii din Seul, Coreea de Sud, sunt cunoscuţi pentru indisciplina lor în trafic, ignorând regulile de circulaţie şi trecând chiar pe roşu atunci când sunt prinşi în intersecţiile aglomerate. Ieşirea din oraş se face la viteze de 30-40 km/h iar intrarea într-o după amiază de duminică durează şi 4 ore, pentru un drum care ar trebui să ia 40 de minute. "Poate că ar trebui să-mi cumpăr un sistem de navigaţie coreean cu TV ca să urmăresc emisiuni distractive în timp ce mă târăsc în trafic", spune Martina Marek din Seul.

Probabil cel mai dens populat oraş din lume este Dhaka din Bangladesh. Peste 15 milioane de persoane trăiesc şi lucrează în acest oraş unde infrastructura nu poate prelua traficul zilnic. Regulile de circulaţie nu sunt respectate şi este un haos total. O distanţă de 15 km cu o ricşă motorizată (autovehicul cu 3 roţi popular în ţările asiatice - n.r.) poate fi parcursă în 2-3 ore, în condiţii vitrege: praf, gaze de eşapament, caniculă şi zgomot, relatează Joshua Martin.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO