Business Internaţional

Delphi anunta declansarea unui razboi intre generatiile de angajati: pensiile devin marul discordiei

17.10.2005, 15:48 33

Falimentul companiei Delphi, cel mai important producator de componente auto din Statele Unite, pentru care lucreaza 180.000 de oameni in intreaga lume, a generat un conflict intre interesele actualilor si ale fostilor muncitori, declara Steve Miller, directorul executiv al Delphi.

Steve Miller, care a gestionat anterior falimentele unor companii aeriene si din industria otelului, a avertizat existenta unor alegeri dure in viitorul apropiat, care vor produce un conflict ce va oferi o anticipare a unui "razboi intre generatii" care va influenta intreaga lume industrializata, informeaza Financial Times.

Compania a inaintat la sfarsitul saptamanii trecute o cerere pentru punerea sub protectia legii falimentului, la tribunalul specializat din New York, crescand astfel presiunile asupra grupului General Motors, fostul sau proprietar si cel mai important client al acesteia.

Miller a avertizat ca sindicatele vor fi nevoite sa accepte reducerea salariilor si beneficiilor sociale acordate angajatilor, pentru a acoperi deficitul mare existent in privinta planurilor de pensii care depasesc valoarea de 10,8 miliarde de dolari (8,5 miliarde de euro).

In schimb, Delphi spera sa indeplineasca obligatiile in ceea ce priveste plata pensiilor, reducerea salariilor si a costurilor cu forta de munca printr-o strategie de mutare intensiva a productiei peste granita. Aceasta strategie reprezinta o alegere dificila pentru liderii sindicatelor, insa in cazul in care se va concretiza, fostii salariati ai companiei care au iesit recent la pensie vor primi o parte insemnata din pensiile cuvenite.

"Imi pare rau ca eu sunt acela care va transmite mesajul acestei strategii celor de la Detroit", afirma Miller.

"Ca in orice societate, cineva trebuie sa plateasca pensiile fostilor angajati, insa din experienta altor falimente, cunoastem ca in nici un caz acestia nu vor fi clientii", adauga directorul de la Delphi.

Sistemul de acordare a pensiilor este foarte complicat din cauza faptului ca cei de la Delphi si grupul General Motors au legaturi stranse prin intermediul unor complicate acorduri de munca si livrari.

"Daca vom proceda corect, Delphi va ramane unul dintre cei mai importanti furnizori mondiali de componente auto. In caz contrar, compania se poate dezmembra, iar Statele Unite vor pierde una dintre comorile sale industriale", a spus Miller.

Amenintarea asupra tabloului de pensii necesita negocieri suplimentare din partea managerilor de la Delphi, dar daca strategia de limitare a costurilor va esua, reprezentantii companiei avertizeaza ca falimentul nu va fi evitat.

Astfel, Miller precizeaza: "Impactul colapsului va influenta majoritatea producatorilor de autoturisme din lume, si probabil va lovi puternic in General Motors".

Delphi inregistreaza o pierdere medie anuala de 1,5 miliarde de dolari (1,25 de miliarde de euro), iar GM ar trebui sa plateasca companiei producatoare de piese auto 2 miliarde de dolari (1,66 de miliarde de dolari), mai mult decat pretul pietei, pentru componentele achizitionate.

Totusi, Delphi sustine ca acest declin poate fi rezolvat doar printr-un acord dat de reprezentantii sindicatelor, dar managementul companiei a primit acuzatii solide in urma deciziei de a acorda bonusuri in functie de randamentul conducerii administrative.

Oficialii au argumentat aceasta hotarare prin faptul ca aceasta este singura modalitate de a-si pastra si motiva managerii talentati.

"In esenta, cazul Delphi reprezinta o scanteie, un test pentru toate tendintele economice si sociale care se ciocnesc in tara noastra, dar si in intreaga lume. In acest sens, ma astept la declansarea unui razboi intre generatii, prin faptul ca tinerii refuza sa li se reduca salariile pentru a sustine programele sociale ce ii privesc pe bunicii lor", aminteste Steve Miller.

Steve Miller a incercat, in ultimele cinci luni, sa ii convinga pe investitori, clienti si Uniunea Angajatilor din Domeniul Auto (United Auto Workers), ca firma pierde foarte multi bani si nu isi poate permite sa plateasca, in continuare, fiecare muncitor cu 27,5 dolari pe ora, la care se adauga si asigurarile de sanatate si pensiile.

Astfel ca, acum, compania se afla in negocieri cu uniunile sindicale pentru micsorarea salariilor si sub supravegherea curtii pentru judecarea cazurilor de faliment.

Miller spune ca decizia face apel la protectia statului prevazuta in Capitolul 11 al legislatiei americane cu privire la situatiile de faliment in momentul in care discutiile cu GM si uniunea sindicala au devenit complexe.

Intre timp, oficialii GM si UAW au declarat ca vor continua negocierile cu Delphi. UAW reprezinta 25.000 de angajati ai companiei americane.

Capitolul 11 se caracterizeaza printr-o serie de avantaje, dar si de dezavantaje pentru companiile din ce in ce mai numeroase care se confrunta cu situatia de faliment. In primul rand, prin aceasta reglementare i se permite unei companii sa se reorganizeze, controlul fiind in mainile managerilor care au dreptul sa propuna un plan de restructurare.

Pe de alta parte, acest capitol confera judecatorilor dreptul de a dezbate si a aproba deciziile luate de conducerea companiei.

Delphi a lansat zilele trecute o aparare a recentei strategii de a ceda executivilor 10 procente din actiunile companiei. Ca o reactie la acuzele venite din partea UAW, Miller anunta: "Daca vom continua sa le platim managerilor salarii sub nivelul pietei, acestia vor alege sa lucreze pentru rivalii nostri".

Conform acestui proiect, cei mai importanti 600 conducatori ai grupului Delphi din intreaga lume vor primi actiuni, iar directorii din Statele Unite vor beneficia de un sistem bazat pe bonusuri care vor ajunge pana la nivelul de 250% din salariu. Rodney O''Neal, director al operatiunilor Delphi, estimeaza ca aceste prime vor totaliza 2,75 de milioane de dolari (2,3 de milioande euro) in momentul in care compania va iesi din starea de faliment, probabil nu mai devreme de 2007.

Ca o reactie la aceasta decizie, Jack Butler, partener in cadrul Skadden Arps, ce detine conducerea celor cinci companii de avocatura care intermediaza procesul de restructurare afirma: "In politica restructurarii, compensatiile date directorilor reprezinta un cuvant de neglijat, dar realitatea este ca, totusi cineva trebuie sa conduca aceasta companie."

"Cand ma gandesc ca problema companiei pe care o conduc este urgenta, constat ca situatia celor de la General Motors este mult mai serioasa", continua Steve Miller.

Rezultatele pietelor financiare subliniaza observatiile facute de CEO-ul celei mai mari producatoare de piese auto din lume.

Astfel, Actiunile General Motors au scazut cu 9,9% pana la 25,48 de dolari pe actiune, in cadrul tranzactiilor efectuate la bursa din New York.

La sfarsitul anului trecut, reprezentantii companiei au anticipat ca GM va castiga in 2005 aproximativ 2 miliarde de dolari (1,6 miliarde de euro).

In martie, au anuntat ca vor cheltui 2 miliarde de dolari. In aprilie, conducerea executiva a comunicat ca nu poate sa estimeze exact care va fi valoarea pierderilor din 2005.

Analistul Rod Tradoss a observat ca nivelul datoriilor General Motor a sporit cu 6 dolari pe actiune, dupa ce producatorul de autoturisme a avertizat ca este in pericol de a nu plati celor de la Delphi obligatiile contractuale de 11 miliarde de dolari ( 9 miliarde de euro).

Acesta a preconizat de curand ca sansele ca GM sa intre in stare de faliment sunt de 30%, iar pretul unei actiuni GM se va reduce de la 32 la 12 dolari.

Un fond de investitii de risc din New Jersey a achizitionat recent 9% din activele Delphi.

Oficialii Appaloosa Partners, fondul de hedging care a preluat cei 9,3 % din Delphi nu au dat publicitatii suma platita in schimbul celor 52 de milioane de de actiuni, insa in urma cu o saptamana acestea erau cotate la nivelul de aproximativ 150 de milioane de dolari (125 de milioane de euro).

Conform LionShares, achizitionarea celor 9 procente din Delphi reprezinta al paisprezecelea grup ca marime detinut de fondul Appaloosa, un echivalent de 1,1 % din portofoliu.

Totodata se precizeaza ca Appaloosa a devenit al doliea mare proprietar al actiunilor Delphi, in urma companiei de Capital Research&Management, unul din cei mai mari jucatori din sectorul fondurilor mutuale de investitii din Statele Unite.

Delphi este prezenta si pe piata auto romaneasca.

Delphi Packard, producator de cablaje pentru partea electrica a automobilelor, este o investitie a concernului General Motors in Romania.

Incepand cu 1999, societatea face parte din compania Delphi Automotive Systems, firma desprinsa din concernul General Motors. claudiu.vrinceanu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO