Business Internaţional

Europenii descopera surful. Firmele descopera Europa

04.09.2003, 00:00 16



Coasta de sud-vest a Frantei reprezinta Mecca europeana a surferilor. Valurile uriase ce se sparg pe linia de coasta ce se intinde pe 25 de mile, de la Hossegor pana la granita spaniola, atrag mii de surferi in fiecare an, si odata cu acestia si furnizori de produse specifice acestui sport.



In ultimii 20 de ani, satele de aici au reprezentat baza europeana a majoritatii marcilor importante din acest domeniu. Printre acestea se numara liderul acestui domeniu, Quicksilver, companiile australiene Billabong si Rip Curl, marcile americane Ocean Pacific si O'Neill.





La petite Californie



Atat de importanta a devenit prezenta strainilor si influenta acestora, incat aceasta sectiune a coastei a fost denumita "la petite Californie". Stilul caracteristic surferilor este adoptat de toata lumea, indiferent daca practica sau nu acest sport.



In plus, acest stil tinde sa se extinda in intreaga Europa. Spre incantarea companiilor de articole pentru surfing, din ce in ce mai multi adolescenti europeni cumpara articole ce poarta marca firmelor din acest domeniu.



Lipsa unei traditii de surfing in Europa nu reprezinta un obstacol. Dimpotriva, acest gen de articole sunt cu atat mai atragatoare, iar companiile au avut grija sa-si extinda gama de articole, incluzand articole vestimentare si accesorii ce au legatura cu snowboard-ul si skateboard-ul.





O piata noua



Rezultatul: conditii excelente de dezvoltare pentru companiile din acest domeniu. Quicksilver, de exemplu, anticipeaza vanzari de 370 milioane de euro in Europa in acest an, in crestere cu 22% fata de 2002. Daca tinta va fi atinsa, vanzarile inregistrate pe piata europeana vor reprezenta 40% din veniturile globale ale companiei, ce vor depasi probabil valoarea de 1 miliard de dolari in anul 2004. Majoritatea rivalelor sale estimeaza de asemenea cresteri considerabile ale vanzarilor.



"Toate aceste marci isi concentreaza in prezent atentia asupra pietei europene," remarca Petra Hoftschneider, co-director al primului trade show Europeana Action Sports Retailer.



Totusi, aceasta avertizeaza ca piata se aglomereaza, in special in Franta. Cu 30 de marci ce opereaza in prezent, si multe altele ce li se adauga acestora in fiecare an, unii observatori cred ca piata franceza va atinge in curand punctul de saturatie.



"Cea mai mare problema a acestor companii este gasirea unor puncte de desfacere in concordanta cu imaginea pe care si-au creat-o," arata Hoftschneider.



Quicksilver nu se confrunta insa cu acest gen de probleme. Fondata in 1970 de catre doi surferi australieni, compania domina piata europeana. Quicksilver isi distribuie produsele prin intermediul celor mai importante magazine din Europa, cat si prin propriile magazine. Compania a deschis 150 de magazine "Board-riders Club" in Europa, printre competitorii sai numarundu-se Adidas si Nike.





Nu ai nevoie de plaja



Peter Bloxham, general manager al Quicksilver Europe, respinge zvonurile legate de o incetinire a ritmului de dezvoltare in Franta. Dar, asemenea rivalelor sale, Quicksilver incearca sa-si reduca dependenta de cea mai mare piata a sa, patrunzand in mod agresiv pe alte piete. Astfel, printre tintele companiei se numara Germania, Polonia, Ungaria si Cehia.



"Nu cred ca ai nevoie de plaje pentru a vinde produse ce au legatura cu surfingul," spune Bloxham. "Exista tari din Europa unde ne-am extins operatiunile chiar in lipsa plajelor, iar acest lucru se intampla pentru ca acest stil de viata este pe placul oamenilor".



Totusi, cea mai mare provocare pentru aceste companii este sa profite de aceasta noua tendinta ramanand in acelasi timp fidele principalilor lor clienti: surferii si snowboarderii. Pentru a-si proteja imaginea, Quicksilver, de exemplu, aloca 1,5% din totalul veniturilor obtinute de pe piata europeana sponsorizarii atletilor si evenimentelor de surf de pe continent. catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO