• Leu / EUR4.9480
  • Leu / GBP5.6665
  • Leu / USD5.0712
Business Internaţional

Fenomenul Peak Car, o ameninţare mortală la adresa celei mai importante industrii a Germaniei

Fenomenul Peak Car, o ameninţare mortală la adresa celei mai importante industrii a Germaniei

Reorientarea către servicii de ride-hailing şi autovehicule electrice îi pune în dificultate pe campionii naţionali germani din sectorul auto, scrie Bloomberg.

Germania reprezintă locul de naştere al lui Karl Benz, inventatorul automobilului şi de origine al Volkswagen, care a devenit cel mai mare producător auto al lumii; este piaţa de origine a patru mărci, BMW, Mercedes, Audi şi Porsche, care reprezintă 80% din vânzările mondiale de autovehicule de lux. Iar, cu 835.000 de muncitori, industria auto este cel mai mare angajator din Germania, responsabilă pentru o cincime din exporturile ţării. Dar numărul de angajaţi din industrie va începe să scadă în acest an, anticipează puternicul sindicat IG Metall. Este posibil ca Germania să fie ajuns la gradul maxim de utilizare a autovehiculelor („peak car”), generând o ameninţare la adresa unui pilon major al economiei.

Pe măsură ce oamenii se reorientează către servicii de ride-hailing, car-sharing şi către autovehicule electrice autonome, multe dintre avantajele Germaniei se vor evapora.

„Cele trei caracteristici de bază ale mobilităţii din secolul XX dispar: automobilele au nevoie de un şofer, sunt deţinute privat, au un motor cu combustie”, spune Stephan Rammler, consultant în industria auto. „Germania riscă să rămână în urma noilor giganţi creaţi în China şi SUA.” Temerea pentru nemţi este că profiturile vor curge din ce în ce mai mult către companii ca Apple sau Uber Technologies.

Peste o treime din cdele 210.000 de locuri de muncă din sectorul producţiei d motoare şi sisteme de transmisie din Germania vor dispărea până în 2030, anticipează IG Metall.

"Constructorii auto pot supravieţui doar ca furnizori de servicii de mobilitate, nu ca producători de autovehiculeî, spune Horst Lischka, din cadrul sindicatului.

Spre deosebire de SUA, unde industria este concentrateă într-o serie de centre regionale, producţia auto din Germania are un caracter naţional. Muncitorii din sector sunt în mod tipic bine plătiţi.

Deşi producătorii auto germani au anunţat programe ambiţioase de producţie de autovehicule electrice pentru a nu rămâne în urmă în faţa transformării radicale a industriei la nivel mondial, trecerea nu este una uşoară.

VW va cheltui 1,2 miliarde de euro pentru a upgrade Zwickau pentru a produce modele electrice, dar a avertizat că salariile ar putea scădea. BMW şi Daimler au creat fiecare divizii de car-sharing, dar după ce nu au reuşit să genereze profit, le-au fuzionat.

"Există nenumărate oportunităţi”, declara recent CEO-ul BMW Harald Kruger. "Este o schimbare importantă a businessului nostru de bază. Trebuie să avem aceste servicii”.

AFACERI DE LA ZERO
Principalele valute BNR - astăzi, 13:15
EUR
USD
GBP
CHF
Azi: 4.9480
Diferență: -0,0202
Ieri: 4.9490
Azi: 5.0712
Diferență: 0,4815
Ieri: 5.0469
Azi: 5.6665
Diferență: 0,5287
Ieri: 5.6367
Azi: 5.1139
Diferență: -0,9932
Ieri: 5.1652