Business Internaţional

Ford Motor pare sa fi gasit cheia rezolvarii problemelor diviziei americane

23.02.2006, 20:32 28

Noua conducere executiva a diviziei americane a Ford este considerata drept cea mai buna echipa de management din istoria recenta a companiei.

Mark Fields, noul presedinte al diviziei americane a Ford Motors nu are timp de pierdut. Din aceasta cauza a trimis tuturor angajatilor e-mailuri prin care sa le aduca la cunostinta pasii pe care, in viziunea lui, ar trebui sa fie urmati de companie astfel incat sa devina mai competitiva, informeaza The New York Times.

Fields s-a reintors la sediul central al Ford Motors dupa ce, timp de opt ani, condusese operatiunile companiei din Argentina, Japonia si Anglia. Urmand sfaturile pe care le-a invatat din cartile de business pe care le citeste noaptea tarziu, acesta a facut o lista cu asteptarile pe care le are de la echipa cu care lucreaza, dar si cu ceea ce ar trebui sa faca el prin statutul pe care il detine. Fields a facut publica aceasta lista in primul interviu pe care l-a acordat de la instalarea in functie. Aceasta cuprinde subiecte precum modul de desfasurare a sedintelor sau valorile personale (candoare, simtul umorului, loialitate). De asemenea, noul presedinte al diviziei americane a Ford Motor doreste ca inainte de sedinte participantii la acestea sa primeasca rapoarte si memo-uri pentru a fi la curent cu ceea ce se va discuta.

Toate acestea par a fi ultimele capricii in ceea ce priveste conducerea executiva a unei companii ce a adoptat toate tendintele din domeniu in ultimii 25 de ani, de la stilul japonez pana la echipele de dezvoltare globala. Dar Mark Fields are in fata o enorma provocare in incercarea de a repune pe picioare cea mai slaba divizie a companiei, cea americana si tocmai de aceea nu doreste ca angajatii sa piarda cateva luni in incercarea de a intelege ce vrea de la ei. Instructiunile detaliate au rolul de a grabi "aclimatizarea" acestuia pe postul de presedinte. "Angajatii nu-mi pot citi gandurile", a declarat Fields, "de aceea este nevoie de o informare cat mai completa asupra viitoarelor actiuni."

Dificultatea acestei noi provocari a fost scoasa in evidenta recent dupa ce Standard & Poor a scazut ratingul Ford Motor, indepartand si mai mult compania de statutul pe care il detinea in anii ''80-''90 de companie in care merita sa se faca investitii.

Un alt detaliu care ii da batai de cap lui Fields este intarirea pe piata a companiei Toyota, care are mari sanse ca anul acesta sa devina cea mai mare companie producatoare de automobile din lume, depasind astfel General Motors, care in prezent se confrunta cu probleme grave. Anul trecut Toyota era cat pe ce sa prinda din urma Ford si sa devina a doua mare companie auto ce activeaza pe piata din Statele Unite.

Cand William Clay Ford Jr, presedintele si directorul executiv al Ford, a fost intrebat ce doreste de la Mark Fields, acesta a raspuns fara menajamente: "Vreau sa repuna pe picioare aceasta divizie".

Competitia dintre General Motors si Ford este una delicata acum pentru ca, in Statele Unite, Ford este de trei ori mai mica decat GM, iar anul trecut compania rivala a declarat ca isi sacrifica performantele pe termen lung pentru castiguri pe termen scurt. In acest sens GM a derulat o campanie de discounturi foarte mari, ce in mod nomal le era rezervata doar angajatilor.

Ford si Chrysler au fost nevoite sa lanseze pe piata oferte atractive, lucru care a facut ca vanzarile sa creasca. Dar dupa ce acestea s-au terminat, vanzarile inregistrate de cele doua marci au scazut brusc. In concluzie acest artificiu nu a ajutat nici Ford, nici GM sa castige prea mult teren in lupta cu Toyota.

"Se pare ca apar din ce in ce mai multe obstacole in calea acestei companii, care oricum are o situatie dificila, toate acestea pe fondul unei competitii din ce in ce mai puternice pe piata", este de parere John Paul MacDuffie, profesor de management la Universitatea din Pennsylvania.

La salonul auto care a avut loc la inceputul anului la Detroit, Fields incearca sa recastige o parte din clientii pierduti introducand pentru prima data pe piata noile modele ale Ford. Printre acestea se numara si modelul Edge, fara nici o legatura cu chitaristul trupei U2, MKX, inlocuitorul marcii Lincoln Aviator si conceptul Reflex, masina ce are rolul de a arata ca Ford considera ca si o masina mica poate fi una incantatoare.

Cea mai dificila, dar cruciala sarcina a fost prezentarea planului dupa care va actiona Fields, numit Way Forward, acesta include inchiderea unor fabrici, concedieri masive, noi imagini ale brandurilor Ford si Lincoln-Mercury.

"Are multe de facut", a declarat Ford Jr intr-un interviu. "Dar eu cred ca va reusi sa le duca la bun sfarsit."

Mare parte a elementelor pe care "Way Forward" le contine au facut parte din planul prin care compania si-a revenit din criza prin care a trecut in 2002, atunci cand Ford l-a concediat pe Jaques Nasser din pozitia de director executiv, preluand chiar el postul acestuia. Atunci Ford a facut reduceri ale costurilor in valoare de multe miliarde de dolari, a inchis fabrici si a readus compania pe profit. Dar atunci, pozitia pe piata a companiei a avut de suferit ca urmare a scaderii popularitatii liniei de SUV-uri pe care Nasser o considerase o prioritate.

Ford a terminat anul cu doar 17,4% din piata americana de automobile, cel mai scazut nivel de la inceputul anilor ''80 pana in prezent. "Intr-un fel, Ford nu si-a mai revenit din problemele pe care le-a avut in era Nasser", crede profesorul MacDuffie.

Fields ii datoreaza lui Nasser o parte din reputatia de "salvator" pe care o are, cu toate ca se stie ca nu a reusit niciodata sa-si vada planurile puse in totalitate in aplicare datorita faptului ca a fost trimis in alt colt al lumii inainte ca beneficiile muncii sale sa apara la adevarata valoare. De exemplu, Fields, fost manager al IBM, care in trecut vindea masini de scris, s-a mutat in 1998, la insistentele lui Nasser, de la subsidiara din Argentina a companiei la cea din Japonia, unde compania castigase controlul asupra Mazda.

Patru ani mai tarziu, cand se afla aproape de a introduce o noua linie de produse Mazda, Fields a primit un telefon de la sediul central al companiei care il anunta ca este nevoie de el in Marea Britanie pentru a conduce Premier Automotive Group, grup ce include Volvo, Jaguar si Land Rover.

Anul trecut Fields incerca sa puna pe picioare marca Jaguar cand a fost promovat in functia de presedinte al diviziei americane si s-a reintors la sediul central al companiei pentru prima data in ultimul deceniu.

Aici, numarul doi din conducerea executiva a companiei, Anne L. Stevens, ofiterul sef de operatiuni era deja la curent cu toate problemele cu care se confrunta compania. Cei doi nu au mai lucrat impreuna niciodata, dar au in comun faptul ca mentorul amandurora era James J. Padilla, presedinte si director de operatiuni cu care cei doi au lucrat in diferite colturi ale lumii.

Inainte de a ocupa aceasta functie Anne Stevens a condus operatiunile companiei in Canada, Mexic si America Latina. Cei doi au devenit foarte apropiati, Ford fiind de parere ca acest cuplu este unul dintre cele mai reusite care au condus compania.

Ford a declarat ca "intr-un fel cei doi se aseamana. Ambii sunt complecsi, iar cunostintele lor sunt complementare. Fields este foarte bun in vanzari si marketing, iar Anne in productie si dezvoltarea produselor".

Cei doi sunt acum cel mai celebru cuplu managerial din Detroit, oras in care managerii companiilor auto sunt asemanati cu starurile de la Hollywood.

"Acum urmeaza show-ul ''Mark si Anne'', este de parere James P. Womack, expert in eficienta productiei. Acesta, printre alte lucrari de specialitate, a studiat si evolutia companiei Ford in ultimii 25 de ani.

In ceea ce priveste conducerea companiei, Fields ar putea sa arunce un ochi si la Chrysler, singura companie auto din Detroit care a inregistrat anul trecut o crestere a vanzarilor si a cotei de piata.

Dupa doua valuri de concedieri masive si cateva programe de reducere a costurilor, Chrysler a inceput sa-si revina, in special datorita unui singur model: sedanul 300.

Toata lumea asteapta cu nerabdare sa vada daca programul Way Forward va scoate divizia americana a Ford din impas si daca Mark Fields este intr-adevar un "salvator" pentru Ford.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO