Business Internaţional

În lipsa investiţiilor şi a unei cereri interne puternice, exporturile au devenit motorul de creştere al Europei de Est, care astfel este mai vulnerabilă la şocurile din zona euro

74.000 de maşini Duster a exportat România în primele şapte luni, la exporturi totale auto de 225.400 de maşini. Mai mult de 80% din producţie merge la export.

74.000 de maşini Duster a exportat România în primele şapte luni, la exporturi totale auto de 225.400 de maşini. Mai mult de 80% din producţie merge la export.

Autor: Bogdan Cojocaru

27.08.2013, 20:40 419

Evoluţiile sunt încurajatoa­re, dar scot în evidenţă cât de vulnerabilă este regiu­nea la şocurile venite pe cu­loarul comercial din zo­na euro, cea mai mare piaţă pentru ex­por­turi, şi că economiile nu şi-au dez­voltat mijloace sustenabile de creştere.

Economia Cehiei a crescut cu 0,7% în al doilea trimestru, comparativ cu cele trei luni anterioare, ieşind astfel din cea mai lungă recesiune de când ţara s-a despărţit de Slovacia, în 1993, scrie Fi­nan­cial Times. Creşterea s-a datorat în ma­re parte companiilor precum Skoda, di­vizie a celui mai mare con­struc­tor auto euro­­pean Volskwagen. Compa­nia şi-a ma­jorat cota pe piaţa din Europa de Vest, unde competiţia este dură. Skoda a vândut 26.500 de maşini în Europa de Vest în iulie, cu aproape 5% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut. Vânzările din Germania au sărit cu 10%.

Ungaria a ieşit în primul trimestru din recesiune, iar în cel de-al doilea eco­no­­mia a avansat cu 0,1%, ajutată de in­ves­tiţiile recente ale unor producători auto precum Mercedes-Benz şi Audi. Inves­titorii sunt atraşi de această ţară da­torită forţei de muncă ieftine, dar bine pre­gătită şi de legăturile industriale şi de trans­port cu Europa de Vest.

Polonia, cea mai ma­re economie a re­giu­nii şi cea mai rezistentă din Uniu­nea Euro­peană – este singura care nu a intrat în recesiune în 2009 şi nu a scăzut în ulti­mele trimestre – s-a bazat, de ase­me­nea, mult pe exporturi pen­tru a creşte cu 0,4% în al doilea trimestru.
 

Autobuze poloneze pentru Germania

Un exemplu în aceste sens este com­pania poloneză Solaris Bus & Coach, care angajează sute de salariaţi şi du­blează capacitatea de producţie a uneia dintre uzine pentru a satisface ce­re­rea de autobuze şi troleibuze din Ger­mania, cea mai mare piaţă de export.

„Se pare că 2013 va fi un an record pen­­tru noi, în mare parte datorită ex­por­­­turilor“, consideră Mateusz Figaszewski, purtătorul de cuvânt al companiei. El estimează că până la 80% din producţie se duce la export.

Cererea internă a ţinut în ultimii ani eco­nomia pe linia de plutire, dar şoma­jul ridicat, de 13%, epuizarea econo­mi­ilor populaţiei şi reticenţa băncilor de a da împrumuturi au afectat dispoziţia popu­laţiei de a cheltui.

Producătorii din industrie averti­zea­ză că sursele de creştere sunt vulnerabile.

Vânzările Nowy Styl, unul dintre cei mai mari producători polonezi de mo­bilier de birou, au stagnat în pri­mul se­mes­tru. O treime din producţie este ex­por­tată în zona euro. Rafal Chwast, di­rectorul financiar al com­pa­niei, no­tea­ză însă că devine evident revi­ri­men­tul interesului din partea clienţilor germani.

„La începutul anului eram foarte op­timişti. Sentimentul ni s-a schimbat în fe­bruarie şi martie, dar în ultimele săp­tă­mâni au început să vină tot mai multe comenzi din Germania. Cred că a doua jumătate a anului va fi mai bună decât prima, iar vânzările totale din acest an ar putea fi chiar mai mari decât cele din 2011“, a spus directorul companiei.
 

Industria auto europeană acoperă 10% din exporturi

În România, industria auto a avut anul trecut vânzări de peste 12 miliarde de euro, echivalentul a aproape 3% din Pro­dusul Intern Brut al ţării şi a 10% din exporturi. În industrie lucrează peste 140.000 de salariaţi, luând în calcul atât cele două uzine auto, Dacia şi Ford, cât şi cei peste 800 de producători de componente. Dacă Dacia şi Ford vor menţine constant ritmul de producţie până la sfârşitul anului, în total cei doi constructori ar putea produce peste 420.000 de maşini, în creştere cu 30% com­parativ cu 2012, cu o valoare cumu­lată de peste 6 miliarde euro. Aproxi­mativ 90% din producţie va merge la export.

Bulgaria şi-a făcut debutul pe piaţa automobilelor cu ajutorul Great Wall Motors (GWM), cel mai mare pro­du­cător auto independent din China. GWM este singurul brand chine­zesc care produce maşini în Europa, iar sin­gura sa uzină europeană este cea din Bul­garia - Litex Motors. Fabrica a în­ceput să producă în februarie 2012, iar până la sfârşitul anului marca chineză a ajuns la o cotă de piaţă de 6% în Bul­garia. Potrivit datelor oficiale, grupul chi­nez a ales Bulgaria datorită unui mix unic de factori, printre care forţa de muncă ieftină şi calificată, taxele reduse, stabilitatea financiară, în condiţiile în care leva este ancorată de euro, apar­te­nen­ţa ţării la Uniunea Europeană şi perspectivele bune ale pieţei locale pen­tru maşini ieftine chinezeşti. Bulgaria a concurat cu Rusia, Slovacia şi Belgia.

Economia bulgară a fost excepţia de la regulă, scăzând cu 0,1% în al doilea trimestru după creşteri marginale în cele trei trimestre anterioare.

 

China a promis legături economice mai strânse cu Europa de Est

China s-a angajat să întărească legăturile economice cu Europa Centrală şi de Est, a declarat la începutul săptămânii preşedintele Chinei Xi Jinping (foto) cu ocazia unei întâlniri la Beijing cu omologul sârb Tomislav Nikolic, scrie China Daily.

Xi a subliniat că ţara sa acordă o mare atenţie ţărilor est-europene şi că Beijingul speră să îmbunătăţească colaborarea bilaterală şi să promoveze relaţii chino-europene cuprinzătoare şi echilibrate. Serbia este primul partener strategic al Chinei din Europa Centrală şi de Est.

„Aceste state obişnuiau să colaboreze cu statele din Europa de Vest şi cu SUA. După criza financiară globală, ele au descoperit că piaţa chineză şi sprijinul financiar al Chinei au devenit mai importante pentru dezvoltarea economică“, a afirmat Feng Zhongping, vicepreşedinte al Institutului Chinez pentru Relaţii Internaţionale Contemporane.

 

Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.08.2013

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO