Evoluţiile sunt încurajatoare, dar scot în evidenţă cât de vulnerabilă este regiunea la şocurile venite pe culoarul comercial din zona euro, cea mai mare piaţă pentru exporturi, şi că economiile nu şi-au dezvoltat mijloace sustenabile de creştere.
Economia Cehiei a crescut cu 0,7% în al doilea trimestru, comparativ cu cele trei luni anterioare, ieşind astfel din cea mai lungă recesiune de când ţara s-a despărţit de Slovacia, în 1993, scrie Financial Times. Creşterea s-a datorat în mare parte companiilor precum Skoda, divizie a celui mai mare constructor auto european Volskwagen. Compania şi-a majorat cota pe piaţa din Europa de Vest, unde competiţia este dură. Skoda a vândut 26.500 de maşini în Europa de Vest în iulie, cu aproape 5% mai mult decât în aceeaşi lună a anului trecut. Vânzările din Germania au sărit cu 10%.
Ungaria a ieşit în primul trimestru din recesiune, iar în cel de-al doilea economia a avansat cu 0,1%, ajutată de investiţiile recente ale unor producători auto precum Mercedes-Benz şi Audi. Investitorii sunt atraşi de această ţară datorită forţei de muncă ieftine, dar bine pregătită şi de legăturile industriale şi de transport cu Europa de Vest.
Polonia, cea mai mare economie a regiunii şi cea mai rezistentă din Uniunea Europeană – este singura care nu a intrat în recesiune în 2009 şi nu a scăzut în ultimele trimestre – s-a bazat, de asemenea, mult pe exporturi pentru a creşte cu 0,4% în al doilea trimestru.
Autobuze poloneze pentru Germania
Un exemplu în aceste sens este compania poloneză Solaris Bus & Coach, care angajează sute de salariaţi şi dublează capacitatea de producţie a uneia dintre uzine pentru a satisface cererea de autobuze şi troleibuze din Germania, cea mai mare piaţă de export.
„Se pare că 2013 va fi un an record pentru noi, în mare parte datorită exporturilor“, consideră Mateusz Figaszewski, purtătorul de cuvânt al companiei. El estimează că până la 80% din producţie se duce la export.
Cererea internă a ţinut în ultimii ani economia pe linia de plutire, dar şomajul ridicat, de 13%, epuizarea economiilor populaţiei şi reticenţa băncilor de a da împrumuturi au afectat dispoziţia populaţiei de a cheltui.
Producătorii din industrie avertizează că sursele de creştere sunt vulnerabile.
Vânzările Nowy Styl, unul dintre cei mai mari producători polonezi de mobilier de birou, au stagnat în primul semestru. O treime din producţie este exportată în zona euro. Rafal Chwast, directorul financiar al companiei, notează însă că devine evident revirimentul interesului din partea clienţilor germani.
„La începutul anului eram foarte optimişti. Sentimentul ni s-a schimbat în februarie şi martie, dar în ultimele săptămâni au început să vină tot mai multe comenzi din Germania. Cred că a doua jumătate a anului va fi mai bună decât prima, iar vânzările totale din acest an ar putea fi chiar mai mari decât cele din 2011“, a spus directorul companiei.
Industria auto europeană acoperă 10% din exporturi
În România, industria auto a avut anul trecut vânzări de peste 12 miliarde de euro, echivalentul a aproape 3% din Produsul Intern Brut al ţării şi a 10% din exporturi. În industrie lucrează peste 140.000 de salariaţi, luând în calcul atât cele două uzine auto, Dacia şi Ford, cât şi cei peste 800 de producători de componente. Dacă Dacia şi Ford vor menţine constant ritmul de producţie până la sfârşitul anului, în total cei doi constructori ar putea produce peste 420.000 de maşini, în creştere cu 30% comparativ cu 2012, cu o valoare cumulată de peste 6 miliarde euro. Aproximativ 90% din producţie va merge la export.
Bulgaria şi-a făcut debutul pe piaţa automobilelor cu ajutorul Great Wall Motors (GWM), cel mai mare producător auto independent din China. GWM este singurul brand chinezesc care produce maşini în Europa, iar singura sa uzină europeană este cea din Bulgaria - Litex Motors. Fabrica a început să producă în februarie 2012, iar până la sfârşitul anului marca chineză a ajuns la o cotă de piaţă de 6% în Bulgaria. Potrivit datelor oficiale, grupul chinez a ales Bulgaria datorită unui mix unic de factori, printre care forţa de muncă ieftină şi calificată, taxele reduse, stabilitatea financiară, în condiţiile în care leva este ancorată de euro, apartenenţa ţării la Uniunea Europeană şi perspectivele bune ale pieţei locale pentru maşini ieftine chinezeşti. Bulgaria a concurat cu Rusia, Slovacia şi Belgia.
Economia bulgară a fost excepţia de la regulă, scăzând cu 0,1% în al doilea trimestru după creşteri marginale în cele trei trimestre anterioare.
China a promis legături economice mai strânse cu Europa de Est
China s-a angajat să întărească legăturile economice cu Europa Centrală şi de Est, a declarat la începutul săptămânii preşedintele Chinei Xi Jinping (foto) cu ocazia unei întâlniri la Beijing cu omologul sârb Tomislav Nikolic, scrie China Daily.
Xi a subliniat că ţara sa acordă o mare atenţie ţărilor est-europene şi că Beijingul speră să îmbunătăţească colaborarea bilaterală şi să promoveze relaţii chino-europene cuprinzătoare şi echilibrate. Serbia este primul partener strategic al Chinei din Europa Centrală şi de Est.
„Aceste state obişnuiau să colaboreze cu statele din Europa de Vest şi cu SUA. După criza financiară globală, ele au descoperit că piaţa chineză şi sprijinul financiar al Chinei au devenit mai importante pentru dezvoltarea economică“, a afirmat Feng Zhongping, vicepreşedinte al Institutului Chinez pentru Relaţii Internaţionale Contemporane.
Acest articol a apărut în ediţia tipărită a Ziarului Financiar din data de 28.08.2013
Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels