Business Internaţional

Lagardere pare hotarat sa mai parieze inca o data pe afacerile in domeniul televiziunii

08.03.2004, 00:00 21



Cu zece ani in urma, tatal sau si-a pus in pericol imperiul pariind pe televiziune, si aproape ca l-a pierdut, dar Arnaud Lagardere este decis sa mai parieze o data...



Directorul operativ al trustului Lagardere si-a dezvaluit ambitiile de a folosi puterea financiara a grupului sau pentru a-si transforma conglomeratul (care in prezent are operatiuni care variaza intre editarea de manuale si rachetele cu raza lunga de actiune), intr-o companie "integral de media", prin extinderea in televiziune si renuntarea la actiunile EADS detinute.



Singura problema este ca pe piata TV franceza nu prea se gasesc canale dispuse sa fie achizitionate, iar singurul potential candidat la o eventuala preluare (Canal Plus, care functioneaza in sistem de pay-TV, si este detinut de Vivendi Universal) nu este inca de vanzare. Analistii cred ca motivul pentru care Arnaud Lagardere vrea sa se extinda in domeniul televiziunii este ritmul mai rapid de crestere al profiturilor. "Au carti, reviste si distributie, dar aceste segmente cresc destul de lent", spune Arnaud Frerault, analist media la Societe Generale.



Luna trecuta, Lagardere a declarat unor analisti financiari ca este dispus sa vanda pachetul de 15% detinut la gigantul european aerospatial EADS, pe care il controleaza prin holdingul Sogeade, unde este partener cu guvernul francez. Surse apropiate lui Lagardere, citate de Wall Street Journal Europe, apreciaza ca actiunile, in valoare de circa 2 miliarde euro, vor fi vandute doar pentru a finanta un proiect anume.



Daca proiectul va fi achizitionarea unui canal de televiziune, acesta ar fi cea mai importanta initiativa a lui Arnaud Lagardere, de la preluarea grupului. Cu mai mult de un deceniu in urma, Jean-Luc Lagardere, unul dintre cei mai cunoscuti si mai bine cotati oameni de afaceri din Franta, a irosit peste 300 milioane de euro in canalul de televiziune La Cinq, care s-a retras de pe piata in 1992. Surse din industrie spun ca acel faliment a lasat urme adanci. "Arnaud vede asta ca pe un fel de razbunare pentru esecul La Cinq", spune un fost director. "Nu ar trebui subestimata dorinta sa de razbunare".





Piesa lipsa...



In presa scrisa, Lagardere detine titluri importante, precum Elle si Paris Match, care il desemneaza cel mai mare publisher de magazine din lume. De asemenea, grupul mai controleaza una dintre primele retele de radiouri din Franta, si fosta divizie de carti a Vivendi Universal, pe care a dat 1,25 miliarde euro anul trecut. Ramane doar piata de televiziune, singurul segment lipsa din vitrina lui Lagardere...



Asa explica, surse din industria franceza de media, preocuparea directorului francez, fata de Canal Plus, compania de pay-TV care s-a lansat in anii 1980, cu o combinatie originala de filme productie proprie, hituri hollywoodiene si fotbal de buna calitate. In ultima vreme insa, televiziunea are probleme cu echipa de management si cu declinul audientei. Anul trecut, veniturile sale au scazut cu 14%, la 4,16 miliarde euro.



Conform acelorasi surse, Lagardere ar redresa Canal Plus renuntand la investitiile nerentabile in cateva programe difuzate fara plata, concentrandu-se pe domeniile sale de excelenta: filme si fotbal. Aceasta achizitie este una la care Lagardere a mai fost tentat vara trecuta, de directorul executiv de la Vivendi, Jean-Rene Fourtou. Consultantii l-au sfatuit sa se abtina de la achizitie, asa ca Fourtou a ramas cu televiziunea, si cu problema ameliorarii rezultatelor sale.



In prezent, Vivendi Universal detine 48% din Canal Plus, si nu este dispus sa vanda canalul, a declarat un purtator de cuvant din partea companiei: "De doi ani se zvoneste ca vom vinde, dar canalul nu a fost inca scos la vanzare". In ultimii doi ani, Fourtou a vandut insa activ dupa activ, incercand sa redreseze compania ajunsa aproape de faliment in 2002. Pana la sfarsitul lui 2003 el a reusit sa reduca datoria imensa a grupului la 12 miliarde de euro, iar vanzarea Canal Plus ar diminua cu mult aceasta suma.



In plus, zvonurile din piata sugereaza ca operatorul britanic de telefonie mobila Vodafone, interesata de divizia de telefonie mobila a Vivendi, ar putea face o oferta pentru preluarea intregului grup, debarasandu-se apoi de celelalte operatiuni care nu-i sunt de folos, inclusiv Canal Plus. Aceste zvonuri s-au intensificat la sfarsitul lunii februarie, cand Vodafone si-a retras oferta pentru preluarea operatorului american AT&T Wireless Services.



Daca, intr-un mod sau altul, Canal Plus devine disponibil, Lagardere se afla intr-o pozitie de forta. Conglomeratul detine deja 34% din CanalSatellite (canalul premium al acestei televiziuni), din 2000, si ar putea usor intimida concurenta.



In plus, Lagardere se bucura de un nivel scazut al datoriei, si detine active pe care le poate vinde usor pentru a finanta un proiect media de asemenea dimensiuni. Printre acestea se numara 5,7% din actiunile companiei germane de internet T-Online International, cu o valoare estimata de 750 milioane euro, 600 milioane de euro in active Vivendi pe care trebuie sa le vanda in urma deciziei comisiei pentru concurenta a Uniunii Europene, si pachetul de 15% din EADS, in valoare de 2 miliarde de euro.





... Si cu restul de bani, ce-i de facut?



Totusi, Lagardere a indicat ca nu va vinde participatia la EADS pana in 2007 sau 2008, estimand ca pana atunci compania europeana de aparare va obtine un succes comercial imens cu modelul A380, care ii va creste valoarea pe piata. In total, vanzarea acestor active elibereaza fonduri cu mult peste pretul Canal Plus, de 2,5 miliarde euro, creind noi intrebari pentru analistii media. "Chiar daca Lagardere vinde pachetul detinut la EADS, si cumpara o parte din Canal Plus, ce va face cu restul de bani?" se intreaba Simon MaysSmith, de la Credit Suisse First Boston.



In afara de Canal Plus, optiunile sunt limitate in domeniul TV, ceea ce indica alternativa investitiilor in carti si reviste, dar nici unul dintre aceste segmente nu ofera un ritm de dezvoltare similar celui din pay-TV. andreea.melinte@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO