Business Internaţional

Marii retaileri ocolesc Bulgaria

26.08.2008, 19:39 23

Retailerii considera Bulgaria statul cel mai putin atractiv pentru a-si plasa investitiile, dintre cele opt state central si est-europene din topul Country PMR Retail Attractiveness Index, scrie Dnevnik.
Printre aspectele pozitive, piata bulgara nu este foarte concurentiala inca si numarul de retaileri internationali de renume este redus, ceea ce creste atractivitatea acesteia pentru nou veniti.
Structura demografica a tarii este un factor pozitiv important, populatia urbana reprezentand 70% din total, iar jumatate din numarul acestora locuind in orase de peste 100.000 de locuitori. Dar aceste avantaje sunt puse in umbra de factorii macroeconomici dezarmanti ai celei mai sarace membre ale Uniunii Europene.
Tarile care au mai facut obiectul studiului alaturi de Bulgaria sunt Cehia, Ungaria, Polonia, Romania, Rusia si Ucraina, fiind analizata piata de retail a fiecareia. Statele care atrag cei mai multi retaileri sunt Rusia si Ucraina.
Cel mai mare avantaj al celor doua state fata de restul "competitoarelor" din regiune este numarul mare de orase de dimensiuni mari care ofera spatii de amplasare pe masura, chiar si pentru cele mai mari hipermarketuri. In Rusia exista peste 160 de orase cu peste 100.000 de locuitori, Moscova si St. Petersburg gazduind 10 si respectiv 4,5 mil. locuitori, conform PMR.
Ucraina, desi cu o populatie cu mult mai mica decat cea a Rusiei, are cinci orase cu peste un mil. locuitori, Kievul numarand nu mai putini de 2,6 mil. locuitori.
Toate celelalte state analizate au numai capitala cu peste un milion de locuitori, exceptie facand Slovacia, unde nici capitala Bratislava nu are mai mult de 450.000 de locuitori, numar comparabil cu cel al oraselor de provincie din Rusia.
Ele sunt cu toate acestea mai bogate - PIB-ul pe locuitor in Cehia atingand in 2007 81,1% din valoarea medie a zonei euro. Cu toate acestea, pietele lor de retail au fost invadate inca de la inceputul anilor '90. Acest lucru se remarca in rezultatele din 2007 unde primii zece jucatori reprezinta 71% din piata in Ungaria, 75,3% in Cehia si 78% in Slovacia.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO