Business Internaţional

Michael O'Leary, seful Ryanair: Cel mai bun scenariu pentru noi ar fi o recesiune profunda

Michael O'Leary, seful Ryanair: Cel mai bun scenariu pentru noi ar fi o recesiune profunda
26.11.2008, 18:15 36

"Iubim recesiunea", declara O'Leary in cadrul unui interviu recent. "Cel mai mare eveniment pentru noi in aceasta iarna ar fi existenta unei recesiuni profunde", a continuat el. Parerea acestuia nu este insa impartasita de celalalt titan al sectorului european al operatorilor aerieni low-cost, Stelios Hajiloannou, fondator al EasyJet, scrie International Herald Tribune.

Divergenta dintre cei doi si nesiguranta ce inconjoara industria aeriana in aceste zile au devenit evidente recent, cand Haji-Ioannou a indemnat managementul EasyJet sa adopte exact genul de prudenta de care nu-i pasa lui O'Leary.
O'Leary, care nu s-a ferit niciodata de un conflict bun care sa-i faca publicitate, sustine ca declinul economic va determina companiile mai slabe sa-si reduca rutele, permitand companiei sale sa avanseze.
El considera ca Ryanair va avea de castigat din scaderea preturilor la carburanti, a costurilor cu forta de munca si de pe urma posibilitatii ca rivalele aflate in criza de lichiditati sa renunte la comenzile de noi aparate de zbor.
Inarmat cu un instinct al oportunitatilor si ignorand obstacolele, O'Leary a declarat ca intentioneaza sa extinda Ryanair, in timp ce alte companii se restrang si fuzioneaza. O'Leary sustine ca poate dubla profitul companiei cu sediul in Dublin si numarul pasagerilor acesteia, pana in 2012, in ciuda semnelor privitoare la scaderea traficului aerian pe distante mici.
"Vom avea o crestere de 20% pe an si vom reusi aceasta performanta pentru ca avem 180 de aeronave comandate de la Boeing, ce ne vor fi livrate in urmatorii cinci ani", a declarat O'Leary. "Pe moment, ne extindem pe toate segmentele unde alte companii se prabusesc", a adaugat el.
Insa nu toti specialisii cred ca Ryanair se va descurca atat de bine in anii dificili care vor urma. Haji-Ioannou, nascut in Grecia, detine 30% din EasyJet, cu sediul in Londra, si este director non-executiv.
Recent, acesta a sustinut o strategie diametral opusa de cea anuntata de O'Leary. "Trebuie sa ne concentram asupra estimarilor legate de cash flow, si nu asupra transportarii unui numar mai mare de pasageri", a declarat acesta.
Declansand o adevarata disputa in sala de consiliu, Haji-Ioannou a sustinut ca managementul EasyJet nu ia in seama realitatile comerciale si a declarat ca firma ar trebui sa plateasca dividende, sa-si incetineasca expansiunea, sa-si tina sub control cheltuielile si sa-si administreze cu atentie lichiditatile.
Comentariile acestuia au survenit in conditiile in care compania a raportat o scadere de 45% a profitului net, pana la 83,2 milioane de lire sterline sau 124,6 milioane de dolari, in anul incheiat pe 30 septembrie, majorarea pretului la carburant in prima jumatate a lui 2008 erodandu-i puternic veniturile.
Andy Harrison, directorul executiv al EasyJet, declara ca rezervarile pentru primul trimestru al anului viitor le depasesc usor pe cele de anul trecut, ceea ce reflecta o scadere a capacitatii companiilor rivale. "Admitem faptul ca mediul economic va fi foarte dificil, iar EasyJet isi adapteaza planurile", a declarat acesta.
Castigurile Ryanair au scazut cu aproape 80% in decurs de 6 luni pana pe 30 septembrie, pe fondul aceleiasi cresteri a pretului la carburant. Mai multi analisti spun ca se tem ca O'Leary este prea increzator in capacitatea sa de a face fata recesiunii si isi extinde prea mult compania prin achizitionarea de noi aeronave si intentia de a-si spori capacitatea pe pietele din Italia si Spania.
"Recesiunea nu este benefica pentru nimeni, nici chiar pentru Ryanair", a declarat Nick van den Brul, analist al industriei aviatice in cadrul BNP Paribas. Totusi, Van den Brul, asemeni majoritatii analistilor pe acest sector, spune de asemenea ca Ryanair este cu mult mai bine pozitionata decat multe din rivalele sale incat sa faca fata unui mediu dur.
Ryanair si-a finantat toate achizitiile de aeronave pentru urmatoarele 18 luni. Pana in septembrie 2009, Ryanair isi va fi adaugat in portofoliu 58 de aeronave noi.
In acelasi timp, alte companii aeriene isi reduc frecventa zborurilor, isi mentin aeronavele la sol sau elimina rute, iar Ryanair acopera aceste zone lasate libere, castigand cota de piata.
Italia si Spania sunt tinte prioritare, spune O'Leary, din cauza problemelor intampinate de Alitalia si Spanair. In plus, aeroporturi precum cele din Madrid si Copenhaga incearca sa atraga Ryanair.
"Traficul nostru a crescut cu 19% in septembrie, in timp ce restul Europei inregistra scaderi", spune O'Leary.
Acesta crede cu tarie ca va putea mentine acest ritm in urmatorii cinci ani indiferent de cat de mult se va deteriora mediul in care opereaza industria ca intreg.
"Speram ca Boeing si Airbus sa inregistreze o scadere drastica a comenzilor in aceasta iarna, astfel incat sa cumparam aeronave la preturi mai mici", a declarat O'Leary.
Acesta se va intalni cu CEO-ul Airbus Thomas Enders in speranta de a-l convinge pe acesta ca un discount suficient de mare va determina Ryanair sa cumpere aeronave Airbus. Aceasta strategie a conferit Ryanair si EasyJet un avantaj urias asupra companiilor rivale dupa atacurile teroriste din 11 septembrie 2001.
Specialistii recunosc potentialul Ryanair pe continentul european.
"Modelul Ryanair nu este matur in Europa", a declarat Geoff Van Klaveren, analist in cadrul BNP Paribas. "Ryanair concureaza cu rivale ale caror baze de costuri sunt duble fata de a sa."
Sistemul de ticket pricing ii permite Ryanair sa lanseze oferte foarte bune. In aceasta luna a invadat piata cu un milion de bilete de 10 euro, sau 12,60 dolari pe 250 de rute pe timpul iernii.
Preturile nu-i acopera costurile, insa compania a pus la punct taxe suplimentare.
Compania va putea face fata unei reduceri mai mari decat cea estimata, de 15 pana la 20%, a veniturilor in acest an, spre invidia companiilor rivale, care nu reusesc sa concureze cu tarifele Ryanair.
Compania aeriana va avea rezultate excelente in actualul an financiar, insa majoritatea analistilor se asteapta la profituri mult mai sanatoase pentru anul viitor, contand pe o reducere a preturilor la carburant.
Majoritatea specialistilor sunt de acord ca Ryanair, cu ajutorul strategiei sale de expansiune, dublata de o suma de 2,1 miliarde de euro rezervata cheltuielilor, va iesi din furtuna recesionista mai puternica decat alte companii aeriene europene.
"Ryanair poate rezista mai mult decat celelalte companii, dispune de cea mai scazuta baza de costuri din sectorul european", a declarat Gert Zonneveld, analist al industriei de transport in cadrul Panmure Gordon din Londra.
"Nu are deficit legat de pensii, nici datorii masive. Chiar si in eventualitatea unei recesiuni de doi ani, compania ar rezista".
Unii experti spun insa ca eforturile depuse pentru transformarea Ryanair in compania cu cele mai bune marje de profit operational din Europa l-ar putea incuraja pe O'Leary sa-si asume riscuri cand ar trebui sa-si administreze resursele cu grija sporita.
Scepticii spun ca punctul slab este credinta ca industria aviatica va continua sa creasca in ciuda declinului economiei globale.
O'Leary este insa sigur ca recesiunea va spori si mai mult atractivitatea celor mai ieftine zboruri.
"Nu a existat niciodata o oportunitate mai clara pentru noi pentru a ne extinde", a tinut sa precizeze O' Leary.

 

AFACERI DE LA ZERO