Business Internaţional

O provocare pentru berari: consumatorul rus a devenit sofisticat

22.01.2004, 00:00 14



Ar fi fost de asteptat ca anuntul legat de cresterea cu 4% a productiei de bere din Rusia pe anul 2003 sa dezamageasca oarecum companiile din acest sector, in special pe fondul cresterii de 10% inregistrata in anul 2002.



Totusi, in momentul in care ministrul rus al agriculturii a anuntat cifrele pe anul trecut, analistii acestei industrii pareau optimisti, spunand ca rata reala a cresterii in acest sector a fost de 6%. In plus, acestia au declarat ca marketingul si inovatiile vor avea o importanta cruciala pentru profitabilitatea acestui sector in anul urmator, mai degraba decat cresterea capacitatii.



Productia de bere a fost considerata ani la rand unul dintre cele mai sigure sectoare din Rusia pentru investitori, Banca Europeana pentru Reconstructie si Dezvoltare chiar sustinand in anul 2001 ca este implicata din punct de vedere financiar in productia de bere din Rusia.



Un numar mare de tranzactii foarte importante au fost incheiate in acest sector in anul 2002, Scottish & Newcastle cumparand 50% din BBH, ce controleaza principala producatoare de bere, Baltika, dupa ce Heineken a achizitionat fabrica de bere Bravo din St. Petersburg la un pret de 400 milioane de dolari.



Insa, desi piata are potential de crestere, se pare ca oficialii companiilor producatoare de bere isi reduc asteptarile cu privire la dezvoltarea acestui sector, indreptandu-si in schimb atentia asupra unor campanii de vanzari.



Alexander Troitski, director adjunct al Uniunii Producatorilor de Bere din Rusia, a declarat ca se asteapta la o rata a cresterii formata dintr-o singura cifra pentru acest sector, criticand in acelasi timp majorarile cu 47% a accizelor aplicate in ultimii trei ani.



Preferinta traditionala a rusilor pentru vodca a determinat principala producatoare de bere a tarii, Baltika, sa lanseze noi tipuri de bere, mai ieftine, anul trecut, a declarat purtatorul de cuvant al companiei, Alexei Kedrin.



Totusi, in ciuda volumului ridicat al vanzarilor inregistrat de companie in luna decembrie, rezultatel acesteia raman destul de slabe.



"Cresterea acestui sector nu mai este la fel de sustinuta," afirma Natalia Zagvozdina, analist in cadrul Renaissance Capital. "Consumatorii au devenit mai sofisticati si de aceea producatorii vor trebui sa le ofere ceva nou si interesant".



Anul trecut, cea mai activa companie din acest sector a fost Sun Interbrew, ce si-a majorat cota de piata de la 11 la 14,5%, conform Nataliei Zagvozdina. Dispunand de marci in toate segmentele de pret, compania s-a concentrat asupra investitiilor in distributie si marketing.



Pe masura ce venitul mediu creste in intreaga tara, segmentele premium si super-premium raman la fel de sigure pentru investitori, vanzarile de bere cu un pret cuprins intre 1 si 1,30 de dolari urmand sa creasca cu peste 15% in acest an.
catalina.apostoiu@zf.ro
 

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO