Business Internaţional

Pentru americani, razboiul inseamna slujbe

18.05.2004, 00:00 9



In sud-vestul orasului Ohio, Gary Allen si echipa sa din ce in ce mai extinsa, desfasoara una dintre cele mai presante operatiuni ale razboiului din Irak, relateaza Washington Post. Zi si noapte, sapte zile pe saptamana, compania O'Gara Hess & Eisenhardt produce vehicule militare americane de tipul Humvee, necesare trupelor americane in luptele de gherila. Anul trecut in luna august unul din depozite era inca plin. Acum, in urma unei investitii de 1,5 milioane de dolari, 30 de noi angajati in doua schimburi produc 500 de seturi de parbrizuri rezistente la gloante.



In luna noiembrie, compania a pus mana pe o cladire de 40.000 de metri patrati, si-a transferat intreaga operatiune comerciala aici si in trei zile, in urma unei investitii suplimentare de 1,5 milioane de dolari, si-a dublat operatiunile. In sase luni, numarul angajatilor s-a triplat, pana la peste 600, iar 250 de alte persoane din aceasta parte a orasului Ohio lucreaza ca furnizori directi. Directorul de productie Ronnie Carson estimeaza ca intervieveaza 15 solicitanti de locuri de munca pe zi, angajand intre 10 si 12 dintre acestia. De curand, corporatia-mama a companiei, Armor Holdings Inc., a anuntat ca a primit o suma suplimentara de 16,6 milioane de dolari din partea Armatei pentru a stimula productia. Acum, se produce un vehicul la fiecare ora si 15 minute, de la un vehicul la fiecare ora si jumatate.



"Pentru noi, situatia este grozava," declara Allen, general manager al Mobile Security Division din cadrul Armor Holdings Inc. "Este de fapt o situatie trista, dar nimeni nu se gandeste la acest lucru," adauga Allen.



In acest stat, economia se dezvolta cu un ritm extrem de rapid, insa nu datorita reducerilor de impozite decise de presedintele Bush, sau politicilor Rezervelor Federale in ceea ce priveste ratele dobanzii, sau al vreunei redresari economice generale, ci datorita razboiului.



Activitati frenetice similare se desfasoara in intreaga tara, cum este cazul fabricilor din Arkansas, Alabama, Florida si Puerto Rico care incearca sa faca fata comenzilor de uniforme. In primele trei luni ale acestui an, operatiunile desfasurate in cadrul sectorului de aparare au reprezentat aproape 16% din rata de crestere economica a natiunii, conform Departamentului de Comert. Cheltuielile sectorului militar au crescut cu 15,1%, atingand o rata anualizata de 537,4 miliarde de dolari, de la 463,3 miliarde de dolari in perioada similara a anului 2003, cand Bush a anuntat incheierea principalelor operatiuni militare de lupta in Irak.



Este imposibil de stiut cate din cele 708.000 de locuri de munca nou create in ultimele trei luni au legatura cu sectorul de aparare, din moment ce Departamentul Muncii nu tine o evidenta clara. Totusi, in mod sigur contributia este una semnificativa.



Industria textilelor si cea a articolelor vestimentare, ce au pierdut 50.000 de locuri de munca anul trecut, au castigat 2.400 locuri de munca in luna aprilie si alte 500 in primele patru luni ale anului 2004, a declarat Charles W. McMillion, presedinte si economist-sef in cadrul MBG Information Services. Aceasta reprezinta prima crestere inregistrata de industrie in ceea ce priveste locurile de munca pe primele luni ale unui an din 1990, ultimul an referitor la care Departamentul Muncii detine cifre. Din moment ce cererile de articole textile pentru civili sunt satisfacute prin importuri, comenzile sectorului militar trebuie sa fie cele care determina aceste cresteri, sustine McMillion.



Exista insa si efecte negative asupra economiei. In termeni de inflatie, costurile razboiului vor depasi 199 miliarde de dolari. Pe fondul acestor cheltuieli, deficitul bugetului federal va creste pana la peste 400 miliarde de dolari in acest an, iar aceste costuri vor trebui compensate prin majorari de impozite sau o reducere a serviciilor guvernamentale.



Economistii sustin ca razboiul reprezinta o metoda ineficienta de a utiliza veniturile guvernamentale. Un dolar cheltuit pentru constructia unei autostrazi nu echivaleaza numai cu ocuparea fortei de munca, ci si cu crearea unui beneficiu pentru economie. Un dolar cheltuit pe echipament militar reprezinta o pierdere rapida.



Apoi, exista temerea constanta ca aceasta activitate va disparea la fel de rapid pe cat s-a materializat.



Deocamdata, insa, aceste activitati aduc castiguri pentru mii de muncitori. American Apparel Inc., din Selma, Alabama, cel mai mare furnizor de uniforme militare, coase 50.000 de uniforme pe saptamana, declara Jim Hodo, directorul de operatiuni al companiei. Pentru a face fata cererii, firma a investit peste un milion de dolari pentru a deschide doua noi fabrici in orasele mai sarace din Alabama, Opp si Roanoke, si a angajat 300 de muncitori. Alti 150 ar putea fi angajati in curand.



Pentru fabricile de textile din South Carolina, daca nu ar fi izbucnit razboiul situatia ar fi fost si mai dramatica.



In cazul Goodwill Industries din South Florida, comenzile de pantaloni de camuflaj au crescut cu 70% anul trecut, declara Dennis Pastrana, presedintele si directorul executiv al organizatiei.



Nu exista semne ca aceasta situatie va lua sfarsit curabnd. Fabrica de vehicule Humvee a produs 600 de vehicule in 2002, 860 anul trecut, si de curand al 890-lea vehicul pana in acest moment al anului. Pentru a atinge un ritm de productie de un vehicul la 51 de minute, O'Gara Hess va trebui sa angajeze inca 100 de muncitori pana in luna iulie.
catalina.apostoiu@zf.ro

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24
Cele mai citite ştiri