Business Internaţional

Pentru Tesco, intrarea pe pietele emergente este esentiala

12.05.2006, 00:00 38

In holul biroului directorului de la Tesco nu se poate sa nu observi un rand de ceasuri care indica timpul din 12 tari diferite, spre deosebire de alte firme, la Tesco nu reprezinta doar un display de internationalism.

In acest moment, cel mai mare retailer britanic administreaza mai mult de 640 de magazine straine, inregistrand vanzari de 7 mld. lire sterline (10,11 mld. euro) in 2005, relateaza BBC News.

Tesco se asteapta sa anunte pentru 2005 un profit de 2,2 mld. lire sterline (3,17 mld. euro) si vede expansiunea internationala drept principal factor de crestere economica pe termen lung.

Multi ani dupa ce a deschis primul magazin din afara Marii Britanii la inceputul anilor 1990, Tesco s-a aratat reticenta in a continua dezvoltarea.

Acum insa se extinde intr-un ritm rapid. Numai in a doua jumatate a anului trecut a deschis 150 de noi magazine, pentru anul viitor fiind programata deschiderea unei reprezentante si in SUA.

Analistii sunt impresionati de strategia Tesco, spunand ca este foarte bine gandita si pusa in practica.

Conform spuselor lui Philip Clarke, directorul executiv al Tesco insarcinat cu afacerile internationale ale companiei, reteta succesului se pare a fi foarte simpla.

El spune ca a aplicat in strainatate ce a invatat in Marea Britanie, unde Tesco detine o cota de 30% din piata supermarketurilor.

Pe cele mai multe piete Tesco a inceput prin deschiderea unui numar mic de hypermarketuri. Dupa ce a inregistrat o crestere a vanzarilor rezonabila si o recunoastere pe piata, a deschis un numar de magazine mai mici, specializate.

In acelasi timp a folosit sistemul global de aprovizionare si experienta pentru a gestiona stocurile si a evita cresterea cheltuielilor de regie (administrative).

"Exista multe asemanari in felul cum facem afaceri in Marea Britanie si in restul lumii", spune Clarke. "Ultimul nostru centru de distributie deschis in Peterborough este exact la fel cu cele deschise in Polonia si Ungaria."

Aceasta reteta a permis Tesco sa se extinda rapid pe diferite piete.

In ciuda faptului ca abia in 1997 au intrat in Thailanda, acum au 55 de hypermarketuri si 100 de magazine non-stop. "Avem un format care poate ajunge in orice locatie", spune Clarke despre Thailanda". Nu am ajuns totusi inca peste tot unde am fi vrut. Aceasta este urmatoarea provocare."

Criticii au denigrat maniera de implementare a Tesco, spunand ca ei forteaza piata sa-i accepte cu ajutorul hypermarketurilor si apoi se extind si in sectoarele nisa.

Tesco a replicat spunand ca fiecare piata este diferita si compania trebuie sa se adapteze conditiilor locale.

Pe cele mai multe piete Tesco s-a folosit de un partener local, si in cele mai multe cazuri, hypermarketul a pastrat identitatea initiala. Dar sunt si exceptii.

"Folosim brandul Tesco doar daca este un avantaj", spune Clarke. "In Turcia, clientii nu stiu ce este Tesco, dar stiu ce este Kipa, asa ca am pastrat numele Kipa."

Acest pragmatism aparent a impresionat analistii care au comparat favorabil Tesco cu alti retaileri britanici care opereaza peste granite.

Se pare insa ca expansiunea mondiala a Tesco, precum a altor lanturi ca Wal-Mart si Carrefour, este o cauza de ingrijorare pentru multi.

Criticii sunt de parere ca retailerii multinationali falimenteazaa micile magazine, ameninta diversitatea produselor si limiteaza optiunile consumatorilor.

"Directia inevitabila este aceea ca retailerii traditionali precum magazinele de cartier si cele familiale vor fi scoase de pe piata de retail thailandeza", afirma Euromonitor International intr-un raport recent, sprijinind astfel afirmatiile criticilor. Exista premise de ingrijorare pentru ca se pare ca firme precum Tesco profita de legile permisive din tarile in dezvoltare pentru a se extinde rapid.

"Lumea este indreptatita sa se ingrijoreze din cauza extinderii rapide a marilor lanturi", spune Andrew Simms, director la New Economics Foundatoin. "Exista implicatii politice, culturale, dar mai ales economice."

El spune ca tarile in dezvoltare trebuie sa impuna multinationalelor sa reinvesteasca in pietele locale o parte din profit si sa dea garantii furnizorilor locali.

"Reputatia Tesco este cunoscuta si aceasta ar fi putut declansa ingrijorari pe pietele din Europa Centrala si India. Tesco vine pe aceste piete cu antecedente, pentru ca toata lumea stie cat de mare, puternica si sofisticata este compania", adauga Simms.

Odata cu cresterea inregistrata in multe tari, Tesco s-a lovit inevitabil de criticile consumatorilor si ale activistilor de mediu. Bruxellesul a apreciat la recenta achizitie a Tesco a trei mari magazine din Slovacia drept o problema interna care ar putea reduce competitia in cateva zone importante ale tarii.

Ministrul de finante al Poloniei, Teresa Lubinska, a declarat recent ca magazinele Tesco nu reprezinta investitii reale si ca "nu sunt vitale pentru cresterea economica".

Cu toate ca si-a retras remarcile, acestea au atentionat publicul in legatura cu pozitia dominanta a Tesco si implicarea Marii Britanii in economiile in dezvoltare. Tesco nu are altceva de facut decat sa accepte ca marimea sa impune restrictii de concurenta si scrutin politic. Clarke spune ca Tesco nu are ce sa isi reproseze, judecand dupa cresterea locurilor de munca, scaderea preturilor si cresterea standardelor.

"Cand devii important in viata multor consumatori este normal ca guvernul si politicieni sa se intereseze de tine."

In ciuda marimii si puterii, succesul Tesco nu este garantat. In 1997 a vandut magazinele din Franta dupa cinci ani de rezultate slabe, iar acum se retrage de pe piata taiwaneza dupa ce a esuat in indeplinirea obiectivelor.

Compania infrunta obstacole in implementarea in China si Japonia, in timp ce planul de dezvoltare din SUA a iritat analistii, chiar daca cei mai multi vad expansiunea ca cel mai rentabil mod de a intra pe piata.

"Este o piata sofisticata, iar retailerii britanici nu s-au descurcat deloc bine acolo", spune Ratner.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO