Business Internaţional

Planul presedintelui francez pentru a scoate suburbiile din saracie paleste sub amenintarea recesiunii

13.11.2008, 16:51 38

Mohammed El Rhazi, un muncitor al fabricii de saltele Dunlopiilo, numeste criza creditelor "noua plaga", din locul de unde el vede totul - suburbia pariziana Mantes-la-Jolie, saracita dupa ce multimea furioasa a distrus totul in calea sa in 2005, scrie Bloomberg.

"Suburbiile franceze sunt lovite de aceasta criza globala la fel ca toata lumea", spune Rhazi, tatal a patru copii si al carui angajator se confrunta cu probleme din momentul in care a inceput sa sufere din cauza crizei de fonduri. "Diferenta este ca in suburbiile noastre cicatricile sunt dovada vie a ceea ce s-a intamplat. Criza vine si loveste unde deja exista o rana deschisa."
In urma cu trei ani, tinerii din cartierele sarace ale Frantei au marsaluit pe strada timp de 21 de zile, dand foc automobilelor si distrugand proprietati. Violenta in aceste zone - cu o mare pondere a populatiei formata din imigranti ce locuiesc in cladiri inalte si stramte de beton si unde rata somajului in randul tinerilor se apropie de 40% - l-a indemnat pe presedintele francez Nicolas Srakozy sa puna bazele unui plan pentru a readuce la viata aceste suburbii, cunoscute in limba franceza ca "banlieues".
Acum, in timp ce guvernul se concentreaza asupra stoparii extinderii crizei bancare si pe incercarea de a evita o posibila recesiune, acest plan initial al presedintelui nu mai este de prima importanta. Fara ceea ce Sarkozy a denumit odata "Planul Marshall al suburbiilor" - similar ca si intentie cu efortul de a reconstrui Europa dupa cel de-al Doilea Razboi Mondial - tulburarile din sectorul financiar vor lovi aceste zone mai puternic decat oricare altele si ar putea inrautati orice situatie delicata, sunt de parere analistii sociali si oamenii de afaceri.
"Este mai putin probabil ca oamenii din bogata suburbie Neuilly sa isi piarda slujbele, daca este sa facem o comparatie cu cei din suburbia Mantes of Clichy", a spus Aziz Senni, in varsta de 31 de ani, cel ce a creat ATA, o companie mica de taximetrie in Mantes, si de asemenea cel ce conduce grupul ce incearca sa lupte impotriva somajului. "Muncitorii din suburbii traiesc din constructii, servicii marunte si slujbe temporare, si acestea sunt cele mai afectate sectoare si cele ce fac cele mai multe concedieri."
PSA Pegeot Citro'n, cel de-al doilea producator european de masini, a redus numarul slujbelor temporare cu 700 in cadrul fabricii sale din Poissy in septembrie. Multi dintre muncitorii actuali locuiesc la 30 de kilometri distanta de fabrica, in Mantes. Fabrica din Flins a Renault, cea care produce automobilul Clio 3, a anuntat ca ar putea in curand sa disponibilizeze muncitorii de la linia de asamblare, majoritatea veniti din suburbiile Mantes si Les Mureaux.
Semne de frustrare sunt deja evidente. Compania de productie cinematografica a lui Luc Besson, Europacorp, a fost fortata sa anuleze filmarile la "From Paris with Love", pelicula ce il are ca actor principal pe John Travolta, si se filmeaza in suburbia pariziana Montfermeil, dupa ce tinerii i-au incendiat masina si au amenintat echipa de filmare.
"Ma intristeaza profund", a marturisit Besson, regizorul unor filme precum "The Big Blue". "Noi am creat 200 de slujbe. Problemele apar intotdeauna cu persoana numarul 201 care spune 'De ce fratele meu si varul meu au obtinut slujba si eu nu?'."
Asemenea ostilitati au fost in mare parte controlate. Cu toate acestea, protestantii din Villiers-le-Bel, din nordul Parisului, au marsaluit pentru cateva nopti in noiembrie, de data aceasta inarmati. Acum totul este "mult mai violent decat in 2005", a afirmat Patrick Ribeiro, cel ce conduce unitatea de politie Synergie Officiers. "Tinerii trag asupra noastra cu arme de mana si cu pusti."
Problemele din 2005 au inceput dupa ce doi baieti din suburbia pariziana Clichy-sous-Bois au fost electrocutati in timp ce se ascundeau de politie. Aproximativ 10.000 de masini ar fost incendiate in intregul stat francez, pagubele ridicandu-se la 200 mil. euro.
In cei trei ani ce au trecut de la acel incident, "nu s-a facut nimic pentru a se da o mana de ajutor suburbiilor pentru ca acestea sa isi intareasca pozitia pentru a face fata tsunami-ului economic ce urmeaza sa loveasca in curand", a marturisit Senni.
Cand Sarkozy, cel ce a fost ales presedinte in mai 2007, si-a prezentat planul sau "Suburb Hope" ("Speranta pentru suburbii") in februarie, l-a numit "prioritate nationala" ce va "sfarama ghetourile intelectuale, culturale, sociale si psihologice", declarand ca va oferi un miliard de euro pentru a-l transpune in realitate.
Patruzeci si opt de companii - printre care si compania ce se ocupa cu constructia de sosele, Eiffage, Areva, cel mai important producator mondial de reactoare nucleare, si Total, cea mai mare companie petroliera a Frantei - au promis crearea a 40.000 de slujbe pana in 2010. Aproximativ 11.800 au fost generate pana in prezent.
Acum, "tinta nu mai pare foarte realista", spune Laurence Boone, economist la Barclays Capital in Paris. "Acest plan are nevoie de revizuiri. Daca o companie nu are afaceri in viitorul apropiat, asa cum este cazul perioadei dominate de criza, de ce ar angaja, chiar daca vorbim de o slujba subventionata de stat?"
Pesimismul ia amploare dupa ce institutul national de statistica a anuntat luna trecuta ca Franta a intrat in recesiune in trimestrul al treilea, prima data in ultimii 15 ani. Numarul celor ce isi cauta slujbe a crescut la 42.000 in luna august, cea mai importanta crestere din 1993 pana astazi. Fondul Monetar International spune ca economia Frantei va creste cu 0,2% in 2009.
Guvernul a "pus la saltea" 360 mld. euro pentru a capitaliza bancile nationale si pentru a le ajuta sa anime procesul de creditare. In timp ce statul incearca sa readuca economia pe drumul cel bun, preocuparile privind problemele de suburbii ce ar putea necesita atentie imediata au trecut pe un plan secundar.
"Tensiunile privitoare la aceste proiecte au existat mereu in ultimii 30 de ani", spune Fadela Amara, secretar de stat pentru afaceri urbane. "Nu o sa poti rezolva problemele in 48 de ore."
Pentru El Rhazi si pentru compania sa, tulburarile financiare distrug orice speranta ca s-ar putea observa imbunatatiri in cartierul sau prea curand.
"Cu sau fara proiecte, criza aduce vesti rele pentru noi toti", a spus el. "Mai multi someri, mai multe familii sarace vor trimite lucrurile si mai mult in sfera imprevizibilului."

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Urmează ZF Bankers Summit'24
Cele mai citite ştiri