Business Internaţional

Producatorul berii Bud isi consolideaza pozitia pe piata mondiala

10.10.2006, 14:58 356

August A. Busch, al cincilea membru al familiei aflat la conducerea companiei Anheuser-Busch, ar putea renunta la titlul de rege al berii, pentru faptul ca vinde mai mult decat bere.
Pe cand competitorii construiesc mai multe fabrici pentru a castiga din cota de piata de 48,8% a companiei, Busch, desemnat recent CEO, trebuie sa faca fata concurentei din sectoarele producatorilor de vin, lichior si alte bauturi alcoolice. In afara SUA, companiile straine domina piata.
"Anheuser este blocat pe o piata pe care vanzarile cresc cu o rata foarte scazuta, posibilitatile de a castiga o cota parte din piata fiind foarte reduse", sustine Don Yacktman, presedintele Yacktman Asset Management din Austin, Texas, care detine actiuni la producatori ca Budweiser si Wichelob si alte companii si controleaza un portofoliu evaluat la peste un miliard de dolari. "Este clar ca pentru o crestere semnificativa va trebui sa atace piata internationala."
Busch le-a spus analistilor din Boston ca firma cauta oportunitati de a adauga branduri straine la portofoliul companiei.
Pentru a reduce dependenta de piata americana, care absoarbe 83% din volumul total al vanzarilor, Anheuser-Busch a incercat sa puna bazele unui brand international de bere prin campanii de marketing ca plasarea logo-ului companiei pe peretii stadionului din Berlin la jocurile din cadrul Cupei Mondiale de Fotbal din acest an.
Prin cumpararea unei participatii la Tsingtao, producator de bere chinez, Anheuser-Busch s-ar putea impune pe pietele asiatice.
In luna iulie, compania a raportat prima majorare a profitului din ultimii cinci ani. Profitul a crescut cu 7,4%, la 637,8 mil. dolari (501 mil. euro), sau 82 de centi pe actiune, intrecand estimarile analistilor. Vanzarile au crescut cu 5,9%, la 4,26 mld. dolari, fiind sustinute de promotiile pentru Bud Light si Corona, importata din Mexic.
Problema fiind faptul ca Bud nu a reusit sa se impuna ca un brand international, pozitiile de top in industria mondiala a berii fiind detinute de catre alte companii.
"Anheuser-Busch nu a ramas chiar fara nicio optiune in stimularea cresterii profitului", considera Carlos Laboy, analist in cadrul Bear Stearns. "Dar se pare ca pentru moment este in pana."
SABMiller, producatorul berii Peroni Nastro Azzurro, si InBev, producatorul Stella Artois si Beck's, au cumparat sau si-au construit propriile afaceri in America Latina, China si India.
Dupa achizitiile facute de Miller, care a cumparat South African Breweries in 2002, si dupa fuziunea dintre Interbrew si Ambev din 2004, analistii spun ca a mai ramas foarte putin spatiu de manevra. La sfarsitul lui august, cand publicatia Morning Herald din Sydney a spus ca Foster's Group este curtat de InBev si SABMiller pentru o posibila achizitie, actiunile Foster's au sarit cu 9,2%, pana cand compania a negat aceste zvonuri.
Anul trecut, achizitia producatorului Bavaria pentru 4,7 miliarde de dolari i-a permis SABMiller sa castige controlul asupra pietelor din Peru, Columbia, Ecuador si Panama.
Tot SABMiller a preluat divizia Foster's din India pentru 120 de milioane de dolari, stabilind un joint venture cu Coca-Cola Amatil in Australia.
Prin intermediul unor branduri cu impact regional ca Snow, SABMiller controleaza 15% din piata chineza. Consumul de bere din China a crescut cu 6,6% anul trecut, fiind cel mai accelerat ritm din lume, potrivit firmei londoneze de cercetari Canadean.
"Dupa parera noastra, in momentul de fata SABMiller are cel mai promitator grad de expansiune pe piata internationala", a spus Laboy.
InBev nu a ramas prea mult in urma. In luna aprilie compania si-a marit participatia la compania argentiniana Quilmes Industrial pentru 1,2 miliarde de dolari. Iar in luna iunie InBev a cumparat producatorul chinez Fujian Sedrin Brewery, producatorul Sedrin Prime beer, pentru 614 milioane de euro (776 mil. dolari).
Achizitia InBev a producatorului brazilian din Sao Paolo, AmBev, a facut din InBev cel mai mare producator de bere din lume dupa volum si i-a oferit controlul asupra pietei de profil din America Latina.
"AmBev le-a asigurat fluxul necesar de bani pentru finantarea noilor achizitii si pentru consolidarea pozitiilor in alte parti ale lumii", a spus Marcel Hooijmaijers, analist la Kepler Equities din Amsterdam, care apreciaza atat actiunile InBev, cat si SABMiller cu "cumpara".
Intre timp, Anheuser-Busch incearca
sa-si apere pozitia de pe piata americana, spune Laboy. Vanzarile au scazut cu 1,8% anul trecut, in pofida reducerilor de pret care nu au reusit sa atraga consumatorii. Consumul total din Statele Unite a scazut cu 0,8% anul trecut, la 240 de milioane de hectolitri, conform cercetarilor efectuate de Canadean.
"Suntem preocupati de pozitia pasiva pe care a luat-o Anheuser, multe din activele valoroase fiind pierdute", a spus Laboy.
Anheuser detine o participatie de 50% din compania mexicana Grupo Modelo si controleaza 19% din piata chineza prin participatia de 27% la Tsingtao Brewery si detinerea Herbin Brewery.
Berea Budweiser este adaptata la piata chineza ca "100 de magnifici" pentru 1,25 dolari. Cele mai multe beri se vand in China la pretul de 28 de centi, a spus purtatorul de cuvant al SABMiller, Nigel Fairbrass.
Pentru a promova imaginea berii Bud, Anheuser a sponsorizat evenimente precum Cupa Mondiala de Fotbal, unde spoturile sale comerciale erau rulate in limba chineza.
"Tinta marketingului pentru berea Bud nu au fost cei 70 de mii de spectatori prezenti pe stadion, ci cei peste un miliard de posibili consumatori din Asia", a spus John Faucher, analist la J.P. Morgan Securities din New York, care apreciaza actiunile Anhauser cu "neutru".
Participatia la Grupo Modelo ii aduce venituri considerabile companiei Anheuser, al carei portofoliu include branduri cunoscute ca Negra Modelo, Corona si Tsingtao. Venitul din investitiile de tip equity au crescut cu 23%, la 498 de milioane de dolari anul trecut. Producatorul a platit aproape 1,6 miliarde de dolari in anii 1990 pentru a cumpara o participatie la Modelo. In momentul de fata, investitia a ajuns sa valoreze in jur de 9 miliarde de dolari, a spus Burrows.
"Achizitia Modelo a fost cea mai buna investitie de pe piata berii din ultimii 20 de ani", a spus Faucher.
Pentru a stimula profitul de pe piata americana, compania va lansa produse gen Spykes, o bautura acloolica de 12% in sticlute mici, asemanatoare celor de la mini-barurile din hoteluri.
"Nu ne mai putem permite sa ne limitam doar la productia de bere", a conchis Busch.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

Comandă anuarul ZF TOP 100 companii antreprenoriale
AFACERI DE LA ZERO