Business Internaţional

Scenariu halucinant: Toyota ar putea să nu mai producă automobile în patria sa, Japonia. Nu numai cutremurul este cauza, ci şi aprecierea yenului. Ce soluţii are?

Foto km77

Concentrarea în Japonia se dovedeşte un dezavantaj pentru Toyota

Autor: Catalina Apostoiu

08.06.2011, 23:34 1220

În ultima jumătate de secol, Toyota s-a extins şi a prosperat pebaza unui principiu simplu: a fost întotdeauna capabilă să fabriceautomobile în Japonia şi să le vândă profitabil pe alte pieţe alelumii, scrie The Wall Street Journal.

Acum însă formula nu mai funcţionează sub presiunea unui yencu o valoare în creştere şi a efectelor cutremurului din 11 martiecare i-a afectat puternic fabricile din Japonia.

Recent, compania a raportat câştiguri în scădere cu 77% peprimul trimestru, în principal pe fondul pierderilor însemnateînregistrate de operaţiunile sale japoneze. Cota deţinută din piaţamondială în primul trimestru a scăzut pe locul trei pentru primadată de când compania a devenit lider mondial în 2008.

O problemă importantă din perspectiva profiturilor a fost legatăde aprecierea yenului, nivelul ridicat al monedei locale erodândmarjele înregistrate în mod normal de companie pe autovehiculeleexportate.

"Din poziţia de CFO trebuie să-mi pun semne de întrebareprivitoare la menţinerea producţiei în Japonia", a declarat SatoshiOzawa, directorul financiar al Toyota.

Comentariul a fost unul extrem de sincer pentru o companie caresusţine ideea menţinerii vastelor operaţiuni în Japonia, părând înacelaşi timp să semnaleze un conflict cu CEO-ul Akio Toyoda, care areplicat: "Toyota este o companie japoneză care-şi va menţine bazaproducţiei în Japonia".

Toyota şi cele două mari rivale ale sale Honda şi Nissan suntgiganţi ai exporturilor a căror creştere a contribuit puternic laascensiunea Japoniei ca putere economică mondială în anii '70.Numai jumătate din autovehiculele produse de acestea în Japoniasunt vândute pe piaţa internă. Acest lucru este extrem deneobişnuit pentru industria auto actuală, unde marii producătorifabrică autovehicule pe pieţele unde le comercializează.

Aprecierea yenului şi cutremurul au scos la suprafaţă riscurileunei dependenţe foarte mari de Japonia. În primul trimestru,operaţiunile japoneze ale Toyota au generat pierderi de 197,4miliarde de yeni (2,44 mld. $). Datorită profiturilor din alteregiuni, Toyota a reuşit să înregistreze profit.

Recent, compania a anunţat că se aşteaptă ca fabricile sale dinJaponia şi Statele Unite să atingă aproximativ 70% din producţianormală în iunie. Problemele de producţie vor afecta puterniccompania, aceasta pierzând poziţia de cel mai mare producător autoal lumii din punctul de vedere al vânzărilor.

Ascensiune şi declin

  • 1937 începe producţia de autovehicule în Japonia.

  • 1984 lansează primele operaţiuni de producţie în SUA, în cadrulunui joint-venture cu GM.

  • 2001 încep vânzările modelului hibrid Prius în SUA.

  • 2008 GM pierde titlul de cel mai mare producător auto dinpunctul de vedere al vânzărilor, deţinut timp de 77 de ani, înfavoarea Toyota.

  • 2009 sunt înregistrate primele din cele 9 milioane deautovehicule rechemate în urma reclamaţiilor legate de o accelerarebruscă.

  • 2011 cutremurul din 11 martie afectează producţia auto japonezăşi generează probleme la nivel mondial.

  • 2011 coboară pe poziţia a treia din punctul de vedere alvânzărilor mondiale, după GM şi Volkswagen.

Pentru alte știri, analize, articole și informații din business în timp real urmărește Ziarul Financiar pe WhatsApp Channels

AFACERI DE LA ZERO